Digitální expresivita a dynamika pohybu v boxerském ringu / Ali Michaela Manna

2. 4. 2016 / Martin Kos
téma
Placený

Fimy Michaela Manna patří v rámci hollywoodské tvorby mezi nejinvenčnější z hlediska přístupu k digitálnímu obrazu a důslednému využití digitálních kamer. Jejich vizuální styl, v němž se uplatňuje mimo jiné výrazný digitální šum, umocňuje kybernetické prostředí v Hackerovi (Blackhat, 2015), podtrhuje atmosféru anonymních nočních velkoměst v Miami Vice (2006) či Collateral (2004) nebo naopak vytváří protiklad k zažitým konvencím vizuální skladby žánrové tvorby jako v případě gangsterky Veřejní nepřátelé (Public Enemies, 2009). Za skutečně průkopnický však můžeme pokládat snímek Ali (2001) o životě boxera Muhammada Aliho, v němž Mann společně s kameramanem Emmanuelem Lubezkým vůbec poprvé testovali možnosti digitálního obrazu. 

Mann vypráví příběh legendárního Aliho od prvního mistrovského duelu se Sonnym Listonem až do boxerova comebacku při památném utkání v Zairu proti Georgi Foremanovi z roku 1974. Z hlediska vyprávění nemusí film působit na první pohled příliš inovativně, jelikož využívá vzorce a postupy klasického hollywoodského vyprávění (cesta na vrchol – pád na dno – vítězný návrat) a s výjimkou úvodní montážní sekvence se neuchyluje ke komplikaci syžetu například na rovině her s...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Současná kamera

104 / březen 2016
Více