Revenant: Zmrtvýchvstání / Zmrtvýchvstání syntezátorového průkopníka Rjúiči Sakamota

2. 4. 2016 / Jiří Špičák
soundtrack
Placený

Japonský skladatel Rjúiči Sakamoto během své dlouholeté kariéry ovládl mistrovství, které zůstává většině jemu podobných hudebníků utajeno: vždy dokázal svojí tvorbou oslovovat posluchačské skupiny, které spolu na první pohled nemají nic společného. Na konci osmdesátých let zazářil jako člen japonské kapely Yellow Magic Orchestra, která svojí eponymní deskou z roku 1978 protrhla hráze konvencí a položila základy elektronického popu a synth popu – připomeňme, že to bylo v roce, kdy podobně revoluční Kraftwerk ohromili celý západní svět albem The Man-Machine. Yellow Magic Orchestra v té době opravdu zněli, jako východní odraz krautrockových průkopníků a velký podíl na tom měly právě klávesové motivy Rjúiči Sakamota.

Už o pouhých pět let později způsobil Sakamoto další revoluci: jeho soundtrack k válečnému dramatu Veselé Vánoce, pane Lawrenci, který nahrál pomocí analogových syntezátorů, otřásl světem filmové hudby podobně výrazně, jako třeba tvorba Johna Carpentera. Filmová hudba byla vždy experimentům otevřená podstatně víc než mainstream (důkazem toho je třeba atonální doprovod Jerryho Goldsmithe k původní Planetě opic z roku 1968) a možná právě proto dokázal Sakamoto z původně poměrně...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Současná kamera

104 / březen 2016
Více