Rozhovor s režisérem Miguelem Gomesem / Garážový punk portugalského filmu

2. 4. 2016 / Martin Kudláč
rozhovor
Placený

Portugalsko v ekonomické i morální krizi, realitu na útesu deliria zachycuje doposud nejambicióznější projekt Miguela Gomese, šestihodinový triptych Tisíc a jedna noc, který portugalský tvůrce představil loni v Quinzaine des Rèalisateurs na canneském festivalu.  Film s podtituly neklidná, zoufalá a okouzlená syntetizuje Gomesův dosavadní styl, formu i režijní vizi. Projevuje se v něm jeho inklinace k vnášení magických a pohádkových prvků do běžné reality, která charakterizuje už jeho debut Tvář jakou si zasloužíš (A Cara que Mereces, 2004) stylisticky navazující na jeho krátkometrážní filmografii takzvaných muzikálových komedií jako Meanwhile (1999), A Christmas Inventory (2000) nebo 31 (2001). Nejvýrazněji na sebe před Tisíc a jednou nocí Gomes upozornil v černobílé realistické bajce Tabu (2012) konfrontující současnost s post-imperiální nostalgií po „ztracené Africe“. Titul filmu i jeho kapitoly si režisér vypůjčil ze stejnojmenné doku-fikce Fridricha Wilhelma Murnaua.

Tisíc a jedna noc je bezprostředním produktem ekonomického, politického a společenského klimatu Portugalska v době nepopulárních a radikálních úsporných opatření během ekonomické krize...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Současná kamera

104 / březen 2016
Více