Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Rozhovor s režisérem Miguelem Gomesem / Garážový punk portugalského filmu

rozhovor / Martin Kudláč / 2. 4. 2016

Portugalsko v ekonomické i morální krizi, realitu na útesu deliria zachycuje doposud nejambicióznější projekt Miguela Gomese, šestihodinový triptych Tisíc a jedna noc, který portugalský tvůrce představil loni v Quinzaine des Rèalisateurs na canneském festivalu. Film s podtituly Neklidná, Zoufalá a Okouzlená syntetizuje Gomesův dosavadní styl, formu i režijní vizi. Projevuje se v něm jeho inklinace k vnášení magických a pohádkových prvků do běžné reality, která charakterizuje už jeho debut Tvář, jakou si zasloužíš (A Cara que Mereces, 2004) stylisticky navazující na jeho krátkometrážní filmografii takzvaných muzikálových komedií jako Meanwhile (1999), A Christmas Inventory (2000) nebo 31 (2001). Nejvýrazněji na sebe před Tisíc a jednou nocí Gomes upozornil v černobílé realistické bajce Tabu (2012) konfrontující současnost s post-imperiální nostalgií po „ztracené Africe“. Titul filmu i jeho kapitoly si režisér vypůjčil ze stejnojmenné doku-fikce Friedricha Wilhelma Murnaua.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #104

Článek vyšel v časopise Cinepur #104, březen 2016.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Ceny české filmové kritiky 2015 / Ocenění bez příběhu (Antonín Tesař, glosa) • Digitální expresivita a dynamika pohybu v boxerském ringu / Ali Michaela Manna (Martin Kos, téma) • Kdo je tady distributor / Poznámky k českému distribučnímu prostředí v roce 2015 (Přemysl Martinek, glosa) • Fargo 2 / Tak to začíná, něčím docela malým (Lucie Česálková, televize) • Berlinale 2016 / Právo na štěstí, právo na smutek (Aleš Stuchlý, report) • Poklad / Dobrodružství uzamčené v knihách (Michal Böhm, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #112

#112

srpen 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY rozhovor

Divák platí, aby přijímal / Rozhovor s Bertrandem Bonellem

Morálka v rukou diváka / Rozhovor s Tomem Kalinem

Nechat postavy zmizet / Rozhovor s Alexem Rossem Perrym

Nádherné manipulace smyslů / Rozhovor s Toddem Haynesem

Rozhovor s dokumentaristou a filmovým kurátorem Ču Ž’-kchunem / Nechodit naráz dvěma cestami

Rozhovor o stavu režie na FAMU / Jako by nám ujel vlak

Sochání (v) Cannes / Rozhovor s koordinátorem Cannes Classics Geraldem Duchaussoyem

Joe D’Amato / Nikdy jsem nepochopil, jaký typ hard-core filmů publikum chce


DALŠÍ Z RUBRIKY

Frankensteinovo monstrum / Vetřelec: Covenant

Krátký film Marie Dvořákové soutěží o studentského Oscara

Jia Zhangke připravuje svůj zatím nejambicióznější film

V Locarnu vyhrál čínský dokument o ženě s Alzheimerem

Zprávy z Netflixu: Bratři Coenové přichází, Disney odchází

Divák platí, aby přijímal / Rozhovor s Bertrandem Bonellem

Ghost in the Shell / Neodpustitelný upgrade

The Get Down / První selhání Netflixu


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Rozhovor s Myroslavem Slabošpyckým / „Bůh filmu

Rozhovor s Albertem Serrou / Ničitel krásy a bojovník s klišé


RUBRIKY

anketa (22) / český film (64) / český talent (32) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (118) / editorial (86) / fenomén (66) / festival (53) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (9) / kritika (694) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (579) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (94) / reflexe (24) / report (92) / rozhovor (149) / scénář (4) / soundtrack (32) / téma (825) / televize (80) / tisková zpráva (1) / událost týdne (183) / video (2) / videoart (16) / videohra (50) / web (38) / zoom (147)