Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Kinolandie / Román o filmové zemi

kniha / David Čeněk / 2. 4. 2016

Rané psaní o filmu je často spojeno s umělci, kteří v něm spatřovali budoucnost. To platí i pro Španělsko. Tamní značně aktivní intelektuální prostředí vyprodukovalo na začátku 20. století řadu počinů, které jsou sice málo známé, ale dodnes překvapují svou zralostí a prozíravostí, s níž sice poukazují na mělkost příběhů, ale zároveň předvídají kinematografu budoucnost pro jeho schopnost zachytit prchavou krásu okamžiku in vivo. Jedním z takových počinů je román Kinolandie Ramóna Gómeze de la Serny z roku 1923. Překladatel Jiří Kasl převedl do češtiny obtížný text pronikavě analyzující všechny aspekty filmového průmyslu a odkazující především k soudobé hollywoodské mašinérii. Literárně je Kinolandie vystavěna jako sled obrazů, jejichž síla tkví především ve snaze verbálně evokovat vizuální výjevy z města, které je syntézou filmu jako roztodivného zábavního lunaparku, kde je vše pomíjivé.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #104

Článek vyšel v časopise Cinepur #104, březen 2016.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Hodný dinosaurus (Anna Krejčířová, dvd) • Revenant: Zmrtvýchvstání / Zmrtvýchvstání syntezátorového průkopníka Rjúiči Sakamota (Jiří Špičák, soundtrack) • Joy / Ekonomie dotyku (Šárka Gmiterková, kritika) • Sázka na nejistotu / Čekání na ekonomický armagedon (Ondřej Pavlík, kritika) • Revenant: Zmrtvýchvstání / Oscara, nebo život (Martin Šrajer, kritika) • Saulův syn / Dřeň industrializované genocidy (Kamila Dolotina, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #120

#120

prosinec 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kniha

Hraní, teorie, umění / Umění počítačových her

Lacrimae Rerum / Intelektuální osmisměrka pro mírně pokročilé

Kim Čong-il uvádí / Učitelka Čchö, režisér Sin a bonviván Kim

Stalker v krizi středního věku / Zóna

Film a dějiny 4: Normalizace / Monstrum zatím nepolapeno

Lukešovy dějiny (kolem) filmu

Miloš Havel – filmový magnát, nebo bohém a flamendr?

Dějiny filmu 1895-2005 / Povážlivá překladatelská směšnost


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Editorial 120: Muž ve filmu

Žít, pracovat, pózovat / Televizní světy Ryana Murphyho

Zběsilost v srdci i v obličeji / Nicolas Cage jako mem

Fascinující Fassbender / Filmové performance maskulinit

Rabijáti, svalovci i šprti / Reprezentace maskulinit v americkém filmu a televizi od 40. let do...

Jak definovat mužnost na plátně

Lidovost, masovost, oblíbenost… / Jak rozumět populární kultuře po třiceti letech


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Světlo / Jak zachytit neviditelné

Mathieu Amalric / Herectví jako fraška a svoboda zároveň

Kinematografie černé Afriky / Úvod k tématu

Píšu posmrtné romány / Rozhovor s Raoulem Ruizem

Vášeň zvaná cinefilie po francouzsku


RUBRIKY

anketa (23) / český film (78) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (94) / fenomén (70) / festival (74) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (114) / komiks (10) / kritika (767) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (692) / objev (3) / pojem (36) / portrét (9) / profil (102) / reflexe (24) / report (105) / rozhovor (157) / scénář (4) / soundtrack (41) / téma (873) / televize (95) / tisková zpráva (1) / událost týdne (223) / video (2) / videoart (16) / videohra (58) / web (42) / zoom (153)