Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Kinolandie / Román o filmové zemi

kniha / David Čeněk / 2. 4. 2016

Rané psaní o filmu je často spojeno s umělci, kteří v něm spatřovali budoucnost. To platí i pro Španělsko. Tamní značně aktivní intelektuální prostředí vyprodukovalo na začátku 20. století řadu počinů, které jsou sice málo známé, ale dodnes překvapují svou zralostí a prozíravostí, s níž sice poukazují na mělkost příběhů, ale zároveň předvídají kinematografu budoucnost pro jeho schopnost zachytit prchavou krásu okamžiku in vivo. Jedním z takových počinů je román Kinolandie Ramóna Gómeze de la Serny z roku 1923. Překladatel Jiří Kasl převedl do češtiny obtížný text pronikavě analyzující všechny aspekty filmového průmyslu a odkazující především k soudobé hollywoodské mašinérii. Literárně je Kinolandie vystavěna jako sled obrazů, jejichž síla tkví především ve snaze verbálně evokovat vizuální výjevy z města, které je syntézou filmu jako roztodivného zábavního lunaparku, kde je vše pomíjivé.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #104

Článek vyšel v časopise Cinepur #104, březen 2016.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Dlouhý záběr jako atrakce / Několik poznámek ke kameře v současném Hollywoodu (Martin Bubrín, téma) • Netflix: globální, nikoliv český (Anna Krejčířová, web) • Osm hrozných / Lekce dějin jako krvavých žánrových obrazů (Michal Baranovič, kritika) • Saulův syn / Dřeň industrializované genocidy (Kamila Dolotina, kritika) • Vladimír Turner / Vagantem v telekomunikačním věku (Sylva Poláková, český talent) • Rotterdam 2016 / Festivalová rekonstrukce (Martin Kudláč, report) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #113

#113

říjen 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kniha

Lacrimae Rerum / Intelektuální osmisměrka pro mírně pokročilé

Kim Čong-il uvádí / Učitelka Čchö, režisér Sin a bonviván Kim

Stalker v krizi středního věku / Zóna

Film a dějiny 4: Normalizace / Monstrum zatím nepolapeno

Lukešovy dějiny (kolem) filmu

Miloš Havel – filmový magnát, nebo bohém a flamendr?

Dějiny filmu 1895-2005 / Povážlivá překladatelská směšnost

Mysl a příběh ve filmové fikci / Kognitivismus, etc. (aneb pralesem terminologických pojmů)


DALŠÍ Z RUBRIKY

Clooney se vrací do televize s adaptací románu Hlava XXII

Podívejte se zdarma na vítězný film z letošního Locarna

Bon appétit / Oklamaný

Park Chan-wook natočí minisérii podle románu Johna le Carrého

Na největší dokumentární festival míří početná česká delegace

Nominacím na evropské Oscary vévodí Östlundův film Čtverec

Režisér Semestru dokončil natáčení celovečerního debutu

Vidět znamená žít / Dunkerk


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Světlo / Jak zachytit neviditelné

Mathieu Amalric / Herectví jako fraška a svoboda zároveň

Kinematografie černé Afriky / Úvod k tématu

Píšu posmrtné romány / Rozhovor s Raoulem Ruizem

Vášeň zvaná cinefilie po francouzsku


RUBRIKY

anketa (22) / český film (71) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (119) / editorial (87) / fenomén (67) / festival (55) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (109) / komiks (10) / kritika (704) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (606) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (95) / reflexe (24) / report (94) / rozhovor (150) / scénář (4) / soundtrack (34) / téma (831) / televize (83) / tisková zpráva (1) / událost týdne (190) / video (2) / videoart (16) / videohra (51) / web (39) / zoom (148)