Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Kinolandie / Román o filmové zemi

kniha / David Čeněk / 2. 4. 2016

Rané psaní o filmu je často spojeno s umělci, kteří v něm spatřovali budoucnost. To platí i pro Španělsko. Tamní značně aktivní intelektuální prostředí vyprodukovalo na začátku 20. století řadu počinů, které jsou sice málo známé, ale dodnes překvapují svou zralostí a prozíravostí, s níž sice poukazují na mělkost příběhů, ale zároveň předvídají kinematografu budoucnost pro jeho schopnost zachytit prchavou krásu okamžiku in vivo. Jedním z takových počinů je román Kinolandie Ramóna Gómeze de la Serny z roku 1923. Překladatel Jiří Kasl převedl do češtiny obtížný text pronikavě analyzující všechny aspekty filmového průmyslu a odkazující především k soudobé hollywoodské mašinérii. Literárně je Kinolandie vystavěna jako sled obrazů, jejichž síla tkví především ve snaze verbálně evokovat vizuální výjevy z města, které je syntézou filmu jako roztodivného zábavního lunaparku, kde je vše pomíjivé.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #104

Článek vyšel v časopise Cinepur #104, březen 2016.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Dánská dívka / Líbivý transsexuální akademismus (Ivo Michalík, kritika) • Kinolandie / Román o filmové zemi (David Čeněk, kniha) • Fargo 2 / Tak to začíná, něčím docela malým (Lucie Česálková, televize) • Poklad / Dobrodružství uzamčené v knihách (Michal Böhm, kritika) • Star Wars Battlefront / Pohodlná nostalgie (Jan Švelch, videohra) • Naši furianti aneb Vizuální obrození českého filmu? (Matěj Nytra, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #126

#126

prosinec 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kniha

Hraní, teorie, umění / Umění počítačových her

Lacrimae Rerum / Intelektuální osmisměrka pro mírně pokročilé

Kim Čong-il uvádí / Učitelka Čchö, režisér Sin a bonviván Kim

Stalker v krizi středního věku / Zóna

Film a dějiny 4: Normalizace / Monstrum zatím nepolapeno

Lukešovy dějiny (kolem) filmu

Miloš Havel – filmový magnát, nebo bohém a flamendr?

Dějiny filmu 1895-2005 / Povážlivá překladatelská směšnost


DALŠÍ Z RUBRIKY

Big (not) in Japan / Anime na Netflixu

Algoritmický výběr druhů / Netflix a dokumentární film

(Para)normální trauma / Dům na kopci a Mike Flanagan v hororové tvorbě Netflixu

Kolonizátor, nebo adoptivní rodič? / Supertelevize jako značková identita Netflixu

Všichni proti všem / Situace na současném streamingovém trhu

Úvod k tématu: Netflix

Králové a slouhové v zadrátovaných bažinách / Král Šumavy

Příliš nevinný příběh elektronické hudby / The Sound Is Innocent


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Světlo / Jak zachytit neviditelné

Mathieu Amalric / Herectví jako fraška a svoboda zároveň

Kinematografie černé Afriky / Úvod k tématu

Píšu posmrtné romány / Rozhovor s Raoulem Ruizem

Vášeň zvaná cinefilie po francouzsku


RUBRIKY

anketa (24) / český film (86) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (100) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (119) / komiks (10) / kritika (823) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (744) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (112) / rozhovor (163) / scénář (4) / soundtrack (47) / téma (912) / televize (106) / tisková zpráva (1) / událost týdne (246) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (64) / web (42) / zoom (159)