Kdo je tady distributor / Poznámky k českému distribučnímu prostředí v roce 2015

2. 4. 2016 / Přemysl Martinek
glosa
Placený

Loňský rok byl z hlediska návštěvnosti a tržeb rekordní, polepšila si také výrazně jednosálová kina. Zajímavě se přitom rozvíjela i tzv. alternativní distribuce, tedy projekce filmů mimo klasická kina. V českém prostoru se trvale zabydlují VOD servery a třeba Česká televize už většinu filmů zakupuje i k čtrnáctidennímu uvedení na internetu. Zájem o filmy tedy je a jejich dostupnost se zvyšuje. Otázkou zůstává, jakých filmů se to týká, kolik takový zájem stojí a především, co to celé znamená pro budoucnost českého filmu. Můžeme se těšit na návrat do devadesátých let, kdy autorské české filmy dokázaly do kin přilákat statisíce diváků? Nebo naopak končí období silného podílu domácí produkce na celkové návštěvnosti a diváci chtějí „luxusnější“ zahraniční zboží? Je dnes ještě možné promýšlet distribuci jako samostatnou disciplínu nebo je čím dál tím víc svázaná s ostatními aspekty výroby a uvádění filmů? Na některé otázky nám uplynulý rok nabídl zatím nesmělou, ale o to zajímavější odpověď.

Napnutý systém

Vztah distributorů k tuzemské produkci se mění. Nejde jej přitom odmyslet od proměn českého audiovizuálního průmyslu jako celku. Dospívá generace producentů a tvůrců, kteří jsou více svázáni s mezinárodní scénou a nemají jen...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Současná kamera

104 / březen 2016
Více