Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial č. 103 / Kdo je nej?

Editorial č. 103 / Kdo je nej?

editorial / Jindřiška Bláhová / 10. 2. 2016

Bedliví pozorovatelé trendů v hollywoodské kinematografii a globální filmové kultuře za sebou mají vzrušující měsíc. V přímém přenosu mohli týden po týdnu nebo, chtěli-li, den po dnu, sledovat, zda se zrodí z daleké galaxie megahit, zda se Hvězdné války: Síla se probouzí vyšplhají k vrcholu komerčně nejúspěšnějších titulů historie a přepíší tak léta stabilní žebříček, kterému dominuje tři čtvrtě století starý Jih proti severu. Na chvíli se zdálo – zvláště, když na americkém trhu překonaly Avatar –, že to není vyloučené. Teď už je jasné, že některé věci se mění jen těžko. Hvězdné války zastavila těsně pod top desítkou Sněhurka a sedm trpaslíků.

Narůstající čísla na boxofficemojo bylo zajímavé sledovat jako průhled do měnících se dějin kinematografie. Jde z nich vyčíst mnohé o diváckých preferencích, rozloženo na mikro-segmenty, či o jisté únavě z dominující komiksového segmentu blockbusterů. V případě Hvězdných válek čísla odrážela ještě jeden, méně snadno vyčíslitelný aspekt: touhu. Touhu po vzkříšení unikátního pocitu, vzpomínek na prožitek, který s sebou Hvězdné války pro řadu diváků, jež je viděli v 70. a 80. letech jako děti/náctiletí nesly. Hvězdné války jsou tak ukázkovým příkladem čehosi mnohem obecnějšího spojeného s kinematografií. S její schopností zanechat stopu v paměti, jíž si je možné hýčkat. Jejímž prostřednictví je možné vracet se k iniciačním „syrovým emocím“ a zážitkům, jež jsou možná utlumené léty, ale stále s sebou nesou slastný pocit spojený s filmem – ať už je to David Lynch, Jan Němec nebo George Lucas –, který změnil, jak vnímáme kinematografii nebo naši představu o tom, co nám film může dát. Vzpomínka je součástí příběhu, který si ve své paměti o sobě píšeme.

Tím druhým trendem, který šlo v souvislosti s Hvězdnými válkami sledovat, bylo hodnocení na serveru imdb. Začalo vysoko na 8.9 na desetibodové škále a v současnosti se drží na 8.4. Vysoké hodnocení odráží hlavně přání „starých“ fanoušků, aby Hvězdné války byly tím, čím je po letech suchopáru chtějí mít. V prvotním náporu entusiasmu jsou tak ochotní přehlédnout nejen jejich slabiny, ale i fakt, že nejsou určené pro ně. Zopakovat prvotní pocit, který nutně nesouvisí s kvalitami původního filmu, totiž nejde. Síla se probouzí měla vytvořit vzpomínku pro zcela jinou generaci.

Zajímavé bude sledovat, jak bude poměrně s časem hodnocení klesat. V prvním čísle roku tradičně přinášíme anketu o nejlepší filmy toho uplynulého. Hvězdné války se dostaly ve výběru některých přispěvatelů i mezi Top 10. S přehledem je ale ve zvířeném prachu nechal daleko za sebou Šílený Max: Zběsilá cesta – po dlouhé době cinefilský blockbuster. Na samém vrcholu je pak Saulův syn. Zcela právem. Pokud se některému z filmů loni podařilo změnit, jak vnímáme kinematografii, či naši představu o tom, co kinematografie dokáže, byl to právě on.

Přečteno 3141x

Článek vyšel v časopise Cinepur #103, únor 2016.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4.3 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #131

#131

říjen 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Editorial 129: Debut

Editorial 128 / Do you feel lucky?

Editorial / Tenkrát ve světové kinematografii a Cinepuru

Editorial 126 / Netflix

Editorial 125: Rumunská nová vlna

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

Editorial 123: Současný český seriál


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Burácející řeka času / Tenet

Denis Villeneuve natočí minisérii podle románu Joa Nesbøho

Kde uvidíme covidí debuty?

Editorial 131: Film a feminismus

Křičet nahlas i potichu / Tvorba současných rozzlobených animátorek

Padesát odstínů stmívání / Temný narativ v antifeministických romancích

(Tele)vize feminismu / Od emancipovaného konzumerismu k matriarchálnímu rebelství


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Editorial 129: Debut

Editorial 128 / Do you feel lucky?

Editorial / Tenkrát ve světové kinematografii a Cinepuru

Editorial 126 / Netflix


RUBRIKY

anketa (25) / český film (100) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (105) / fenomén (73) / festival (95) / flashback (5) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (2) / kauza (33) / kniha (124) / kritika (980) / mimo kino (163) / nekrolog (1) / novinka (785) / objev (2) / pojem (36) / portrét (17) / profil (111) / reflexe (25) / report (116) / rozhovor (168) / scénář (4) / soundtrack (51) / téma (946) / televize (111) / událost týdne (264) / videohra (69) / web (42) / zoom (164)

Cinepur #103 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #103, únor 2016

Z obsahu tištěného čísla:

Rozhovor s Benem Riversem / Spojování vrstev (Matěj Nytra, rozhovor)

Tělesné horory Hélène Cattet a Bruna Forzaniho / Dualita slasti a utrpení (Michal Böhm, téma)

Vývoj španělského hororu / Děs jako konvence (Jiří Blažek, téma)

Hunger Games: Síla vzdoru 2. část / Katniss, bohyně plodnosti (Šárka Gmiterková, kritika)

Spectre / Přízraky bondovských hraček (Ondřej Pavlík, kritika)

O patro níž / Manžel, otec, pejskař a vrah (Kamila Dolotina, kritika)

+ více...