Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial č. 103 / Kdo je nej?

Editorial č. 103 / Kdo je nej?

editorial / Jindřiška Bláhová / 10. 2. 2016

Bedliví pozorovatelé trendů v hollywoodské kinematografii a globální filmové kultuře za sebou mají vzrušující měsíc. V přímém přenosu mohli týden po týdnu nebo, chtěli-li, den po dnu, sledovat, zda se zrodí z daleké galaxie megahit, zda se Hvězdné války: Síla se probouzí vyšplhají k vrcholu komerčně nejúspěšnějších titulů historie a přepíší tak léta stabilní žebříček, kterému dominuje tři čtvrtě století starý Jih proti severu. Na chvíli se zdálo – zvláště, když na americkém trhu překonaly Avatar –, že to není vyloučené. Teď už je jasné, že některé věci se mění jen těžko. Hvězdné války zastavila těsně pod top desítkou Sněhurka a sedm trpaslíků.

Narůstající čísla na boxofficemojo bylo zajímavé sledovat jako průhled do měnících se dějin kinematografie. Jde z nich vyčíst mnohé o diváckých preferencích, rozloženo na mikro-segmenty, či o jisté únavě z dominující komiksového segmentu blockbusterů. V případě Hvězdných válek čísla odrážela ještě jeden, méně snadno vyčíslitelný aspekt: touhu. Touhu po vzkříšení unikátního pocitu, vzpomínek na prožitek, který s sebou Hvězdné války pro řadu diváků, jež je viděli v 70. a 80. letech jako děti/náctiletí nesly. Hvězdné války jsou tak ukázkovým příkladem čehosi mnohem obecnějšího spojeného s kinematografií. S její schopností zanechat stopu v paměti, jíž si je možné hýčkat. Jejímž prostřednictví je možné vracet se k iniciačním „syrovým emocím“ a zážitkům, jež jsou možná utlumené léty, ale stále s sebou nesou slastný pocit spojený s filmem – ať už je to David Lynch, Jan Němec nebo George Lucas –, který změnil, jak vnímáme kinematografii nebo naši představu o tom, co nám film může dát. Vzpomínka je součástí příběhu, který si ve své paměti o sobě píšeme.

Tím druhým trendem, který šlo v souvislosti s Hvězdnými válkami sledovat, bylo hodnocení na serveru imdb. Začalo vysoko na 8.9 na desetibodové škále a v současnosti se drží na 8.4. Vysoké hodnocení odráží hlavně přání „starých“ fanoušků, aby Hvězdné války byly tím, čím je po letech suchopáru chtějí mít. V prvotním náporu entusiasmu jsou tak ochotní přehlédnout nejen jejich slabiny, ale i fakt, že nejsou určené pro ně. Zopakovat prvotní pocit, který nutně nesouvisí s kvalitami původního filmu, totiž nejde. Síla se probouzí měla vytvořit vzpomínku pro zcela jinou generaci.

Zajímavé bude sledovat, jak bude poměrně s časem hodnocení klesat. V prvním čísle roku tradičně přinášíme anketu o nejlepší filmy toho uplynulého. Hvězdné války se dostaly ve výběru některých přispěvatelů i mezi Top 10. S přehledem je ale ve zvířeném prachu nechal daleko za sebou Šílený Max: Zběsilá cesta – po dlouhé době cinefilský blockbuster. Na samém vrcholu je pak Saulův syn. Zcela právem. Pokud se některému z filmů loni podařilo změnit, jak vnímáme kinematografii, či naši představu o tom, co kinematografie dokáže, byl to právě on.

Přečteno 2810x

Článek vyšel v časopise Cinepur #103, únor 2016.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4.3 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #125

#125

říjen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

Editorial 123: Současný český seriál

Editorial 122: Underground

Editorial 121: Autor ve 21. století

Editorial 120: Muž ve filmu

Editorial 119: FAMU

Editorial 118: Neonoir

Editorial č. 117 / Cine latino


DALŠÍ Z RUBRIKY

Born To Be Wild / Narušitel systému

Fincher našel svého Orsona Wellese pro životopisný film Mank

Dario Argento připravuje autorský hororový seriál Longinus

Příliš ostré světlo / Budiž světlo

Park Chan-wook natočí remake satirického filmu Sekera

Vzácné, křehké a hořké životy / Sbohem, synu

Golem v Paříži / Synonyma

Čtyři vraždy stačí, Fritzoušku / U Zlaté rukavice


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

Editorial 123: Současný český seriál

Editorial 122: Underground

Editorial 121: Autor ve 21. století


RUBRIKY

anketa (24) / český film (85) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (814) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (738) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (242) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)

Cinepur #103 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #103, únor 2016

Z obsahu tištěného čísla:

Editorial č. 103 / Kdo je nej? (Jindřiška Bláhová, editorial)

Filmoví a televizní upíři 21. století / Ne/mrtvým lásku neupírej (Iva Baslarová, téma)

Star Wars: Síla se probouzí / Nejlepší z možných předalekých galaxií (Daniel Řehák, kritika)

What the Björk! (Jiří Špičák, soundtrack)

O patro níž / Manžel, otec, pejskař a vrah (Kamila Dolotina, kritika)

Nejlepší filmy roku 2015 (Redakce, anketa)

+ více...