Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k hororu
téma: Horor / Lukáš Skupa / 15. 2. 2016
Žánr hororu není třeba nijak zdlouhavě představovat. I amatérský znalec filmové historie nebo běžný filmový fanoušek zná alespoň základní vývojové obrysy tohoto žánru, který se vyznačuje poměrně stabilní ikonografií. Současní tvůrci ji mohou svébytně rozvíjet, kombinovat s ikonografií jiných žánrů, ale také nekonečně rozmělňovat. Většina světových kinematografií má tak v daném žánru své hýčkané zástupce, ale i početnou skupinu druhořadých filmů, které kopírují aktuálně módní hororové trendy. Současné horory se přitom zpravidla neumisťují na prvních příčkách výročních anket nejlepších filmů a ani v popředí žebříčků různých filmových databází. Fanouškové i recenzenti spíš častěji žehrají nad tím, že „tohle už někde viděli“ nebo že „tomu schází napětí či originální nápad“. Navzdory předpokládané „vyčerpanosti“ je však horor žánrem značně trvanlivým právě z hlediska přízně publika a zájmu producentů. Navíc i rozporuplně přijímané filmy, které nepatří mezi kasovní trháky, se z jistého úhlu pohledu mohou jevit jako zajímavé či dokonce podnětné v rámci vývoje tohoto žánru, kterému v Cinepuru věnujeme samostatné téma vůbec poprvé.
Horor zahrnuje hned několik vlastních subžánrů, bývá realizován v různých produkčních podmínkách a z hlediska teritoriálního výskytu je prakticky všudypřítomný. Příspěvky v tématu se proto neorientují pouze na americkou produkci nebo na vysokorozpočtové hororové spektákly, ale obracejí se rovněž k výrobně skromnějším počinům, směřujícím například do oblasti exploatace. Úvodní příspěvek Antonína Tesaře představuje fenomén „děsuplných médií“, která pronikají (nejen) do zápletek mnoha současných hororů, a to ve spiritistickém i technologickém smyslu. Od duchů k tzv. nemrtvým se přesouvá text Ivy Baslarové, zkoumající obrazy dnešních televizních a filmových upírů, kteří již nejsou hrůzostrašnými monstry, ale spíš sex symboly a objekty touhy. Následující článek Davida Čeňka se vrací k úplným počátkům gore filmu – shrnuje pozadí vzniku Krvavé hostiny, jež se stala počátkem 60. let průkopnickým dílem tohoto hororového subžánru. Jiří Blažek nabízí úvahu nad historickým vývojem španělského hororu, který bývá pokládán za příklad jedinečné a národně specifické varianty žánru. Komplexnější pohled na španělskou hororovou produkci však takový dojem podstatně relativizuje. Poslední dva články se soustřeďují na výrazné osobnosti současné hororové tvorby. Anna Krejčířová rozebírá tzv. španělskou trilogii Guillerma del Tora, v níž se zaměřuje zejména na charakteristické pojetí postav monster. Experimentální tendence v evropském hororu přibližuje text Michala Böhma o filmech režisérského dua Hélène Cattet a Bruno Forzani, ve kterých se prolínají tradice gialla se surrealistickým odkazem.
Přečteno 2873x
Článek vyšel v časopise Cinepur #103, únor 2016.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
5 /2
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY téma
Úvod k tématu 120: Muž ve filmu
V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu
Úvod k tématu č. 117 / Cine latino
Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer
DALŠÍ Z RUBRIKY
Paměť jako popraskaná zeď / Roma
Úvod k tématu: Autor ve 21. století
Editorial 121: Autor ve 21. století
Kira Muratova / Kronikářka mizející lidskosti
Nejsmutnější komik Saul Goodman / Better Call Saul
Silní hráči a ti druzí / Autoři, festivaly a systém veřejné podpory
Procitnutí z Maova snu / Dystopické dokumenty Wang Pinga
MADE IN SWE / Ženské autorství pod institucionální kontrolou
RUBRIKY
anketa (24) / český film (79) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (95) / fenomén (71) / festival (78) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (115) / komiks (10) / kritika (777) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (700) / objev (3) / pojem (36) / portrét (10) / profil (103) / reflexe (24) / report (105) / rozhovor (158) / scénář (4) / soundtrack (42) / téma (879) / televize (97) / tisková zpráva (1) / událost týdne (227) / video (2) / videoart (16) / videohra (59) / web (42) / zoom (154)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #103, únor 2016
Z obsahu tištěného čísla:
Sicario / Žánrový traktát o neuchopitelném zlu (Marcel Arbeit, zoom)
Steve Jobs / (Sebe)prezentace ve třech jednáních (Jan Kolář, kritika)
Rozhovor s Benem Riversem / Spojování vrstev (Matěj Nytra, rozhovor)
PAF Olomouc 2015 / Mnoho forem – jedna animace (Eliška Děcká, report)
Show Me a Hero / Zlá sudba amerického starosty (Antonín Tesař, televize)
Tomáš Svoboda / Jako film (Sylva Poláková, český talent)