Střihačka Jana Vlčková / Naladit se na osobitý styl

14. 12. 2015 / Jakub Felcman
český talent
Placený

V roce 2004 natočila tehdy čerstvě zapsaná posluchačka katedry střihové skladby na pražské FAMU, Jana Vlčková, dvě povinná katedrová cvičení. Filmy Aragorn a Andrea se vzápětí „dostaly do řečí“ – díla začínající studentky, formálně zcela odlišná (Aragorn je „hraný experimentální snímek“, Andrea „dokument-portrét“), ale přitom stylově naprosto suverénní. V Aragornovi přesvědčuje osvobozená juxtapozice paralelně stojících příběhů a nepopisná, asociativní ilustrace. V Andree minimalistická práce s kinematografickými nástroji, intuitivní vytušení plastické a kontrastní dramatické postavy.

Oba snímky vznikly dva roky poté, co nový děkan FAMU Michal Bregant převrátil fakultu vzhůru nohama, změnil koncept výuky a vysloužil si za to nesmiřitelné nepřátele, kteří tvrdili, že zničil výuku praxe a bude vychovávat jen nefunkční teoretiky. Jana Vlčková nové fakultě posloužila coby bezprostřední, živoucí důkaz toho, že nový systém nese svoje plody, totiž formuje osobité tvůrce-praktiky. Petr Marek označil Aragorn ve výroční anketě Cinepuru za 2. nejlepší film roku. Z autorky dvou filmů se stala nenápadná školní hvězda, která při sestavování štábu přijde každému na mysl jako první.

Působivá...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Filmové dědictví

102 / listopad 2015
Více