Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Vánoční zmatkaři a retro gangsteři / Italské populární žánry v novém miléniu

fenomén / Jan Švábenický / 14. 12. 2015

Období filmových žánrů v italské kinematografii podle filmové kritiky údajně skončilo na konci 80. let. Tento nepravdivý výrok vychází z nesprávného používání filmové terminologie, jež vede k zjednodušujícím závěrům. Kritici nejčastěji stavějí do opozice vágní termíny jako „autorský – žánrový film“ či „umělecký – komerční film“. Ve skutečnosti se – až na určité výjimky – žádný film nevymyká žánrovému zařazení. Stejně jako se nevylučují pojmy „autorský“ a „žánrový“. I takzvané festivalové snímky jsou žánrové konstrukce, jež fungují na stejném principu podívané jako italské detektivky či policejní thrillery. Rozdíl je pouze v míře srozumitelnosti vyprávění, nikoliv v přítomnosti či absenci žánrových poloh. Nejen tvorba festivalově viditelných italských tvůrců jako Paolo Sorrentino, Matteo Garrone či Nanni Moretti, ale i filmy populárních žánrů navazující na tradici předchozích desetiletí a určené co nejširšímu publiku tak jsou výraznou součástí italské kinematografie posledních patnácti let.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #102

Článek vyšel v časopise Cinepur #102, listopad 2015.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Narcos / Druhou sezónu, nebo kulku! (Ondřej Pavlík, televize) • Doclisboa 2015 / Kontemplace v neklidu města / (Matěj Nytra, report) • Racionální volba, nebo náhoda? / Historie a současnost filmové digitalizace v Polsku (Tadeusz Kowalski, téma) • Ztraceni v Mnichově / Hra na zradu (Antonín Tesař, kritika) • Cannes není pro všechny / Rozhovor s Aurelií Godet (Anna Kopecká, kauza) • Střihačka Jana Vlčková / Naladit se na osobitý styl (Jakub Felcman, český talent) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #120

#120

prosinec 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let

Giallo / Italský filmový hybrid

Stát a kinematografie v době jugoslávské války

Dokumentární válka


DALŠÍ Z RUBRIKY

Rozostřeně, ale zostra / Tvář

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Editorial 120: Muž ve filmu

Žít, pracovat, pózovat / Televizní světy Ryana Murphyho

Zběsilost v srdci i v obličeji / Nicolas Cage jako mem

Fascinující Fassbender / Filmové performance maskulinit

Rabijáti, svalovci i šprti / Reprezentace maskulinit v americkém filmu a televizi od 40. let do...

Jak definovat mužnost na plátně


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Giallo / Italský filmový hybrid


RUBRIKY

anketa (23) / český film (78) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (94) / fenomén (70) / festival (74) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (114) / komiks (10) / kritika (767) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (692) / objev (3) / pojem (36) / portrét (9) / profil (102) / reflexe (24) / report (105) / rozhovor (157) / scénář (4) / soundtrack (41) / téma (873) / televize (95) / tisková zpráva (1) / událost týdne (223) / video (2) / videoart (16) / videohra (58) / web (42) / zoom (153)