Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Slow West / Jak byl počat Západ

Slow West / Jak byl počat Západ

kritika / Ondřej Pavlík / 1. 10. 2015

Když Michael Fassbender na den svlékl uniformu plukovníka Archieho Hicoxe a odskočil si z příprav Hanebných panchartů Quentina Tarantina na natáčení jedenáctiminutového filmu Man on a Motorcycle, začínající režisér John Maclean ještě nemohl tušit, o jak osudové setkání šlo. Dva roky poté, v Macleanově následné Loupeži poslepu, charismatický herec účinkoval znovu, tentokrát v roli protřelého podfukáře Michaela, a úspěšný snímek (cena BAFTA pro nejlepší krátký film) dokonce produkoval. Ležérně subverzivní variace na mlčenlivé evropské heisty jako Osudový kruh nebo Rvačka mezi muži ale z lesku ústřední hvězdné persony těžila možná až příliš. Jako by skotský tvůrce svému mecenáši splácel dluh, nebo si svým dlouho pilovaným scénářem nebyl zcela jistý. O to překvapivější je, že Macleanův dlouhometrážní debut Slow West žádnému celebritnímu adorování nepropadá a místo magnetické one man show Fassbenderova pistolníka Silase okouzluje především do detailu vypiplanou, barvitou vizí Divokého západu.

Otázka, na kterou neexistuje jednoznačná odpověď, zní: Čí příběh Slow West vlastně vypráví? Silasův, protože mu patří jak úvodní, tak finální voiceover, a je tedy vypravěčem? Jayův, protože útlý jinoch svým mladicky naivním pátráním po milované Rose určuje směr vyprávění a zároveň je jediným, s kým sdílíme jeho niterné vzpomínky a představy? Jak naznačuje jeden z plakátů k filmu, který každé ze čtyř důležitých postav přiděluje stejně velký portrét (zmíněné trio doplňuje padouch Payne), ptát se po hlavním hrdinovi tady možná postrádá smysl. Možná, že protagonistou je země, kterou postavy putují, totiž americké Colorado 19. století.

Název nás připravuje na „pomalý“ western, jenž se dostaví i nedostaví zároveň. Snímek rozhodně neklopýtá vpřed závratným tempem a za poklusu koní nechává vyniknout náležitě dokolorovaným přírodním sceneriím. Ke skutečně trmácivým psychedelickým výpravám, jaké točil třeba Monte Hellman, má ale daleko. Slow West je spíše road movie s množstvím rozmanitých zastávek, z nichž každá baví a překvapuje jinak: slapstickovým gagem, precizně vygradovaným výbuchem násilí, vypointovanou opileckou historkou od táboráku. Členité vyprávění, v němž se potkávají američtí desperáti s indiány a germánskými uprchlíky, přitom drží pohromadě navracející se motivy, které se nejprve zdají být postradatelně jednorázovými. Tajuplný gangster s černým pouzdrem v ruce se po dlouhé odmlce projeví jako hbitý lovec odměn; osiřelé švédské děti se brzy připojí k potulné skupině vandráků.

Cesty všech se nakonec protnou v brilantně rozfázované přestřelce, která opět pečlivě dodržuje nastolený princip diverzity. Žádná ze zúčastněných figur není naším průvodcem akcí; intimní práci s hlediskem nahrazuje sebejistě střižená křížová montáž, která odzbrojujícím způsobem podvrací griffithovskou záchranu na poslední chvíli. „Zabijte ten dům!“ zařve Payne a potvrdí, že prostředí v tomto filmu ožívá stejně intenzivně jako lidé. „Prásk!“ Džbán se rozletí na kousky a mléko z něj začne téct tak, jako vzápětí krev z čerstvé rány. Osud jednotlivců je podružný, prim hrají vyvážené tableaux kompozice s pšeničným polem zarovnaným do úhledné přímky, po níž jako by se měl každou chvíli proběhnout Fantastický pan Lišák.

Navzdory řadě drobných, více či méně přiznaných inspirací ale Macleanův film drží tvar svébytného originálu. Noční flashbacky ze Skotska jsou sice nasvícené ve stylu McCabea a paní Millerové, ale do nekonečného seznamu revizionistických westernů snímek nepatří. Jak si ostatně ve filmu povzdychne imigrant-intelektuál Werner, který vprostřed širé pláně sepisuje studii o mizející kultuře původních obyvatel, indiány po jejich vyhlazení nedokážeme portrétovat jinak než zromantizovaně, neautenticky. Maclean si uvědomuje, že vymezovat se vůči zastaralému mýtu znamená nabízet pouze jeho odlišnou verzi. Přichází proto s přiznaně pohádkovým pojetím, jež míří do časů, kdy se obraz Divokého západu, plného rozličných kočujících kultur, teprve utvářel.

Slow West (Velká Británie, Nový Zéland, 2015, IMDb)
Režie a scénář: John Maclean, kamera: Robbie Ryan, střih: Roland Gallois, Jon Gregory, hudba: Jed Kurzel, hrají: Michael Fassbender, Kodi Smit-McPhee, Ben Mendelsohn, Caren Pistorius ad., 84 min., distribuce: AČFK (premiéra v ČR 9. 7. 2015).

Slow West (Velká Británie, Nový Zéland, 2015, IMDb)
Režie a scénář: John Maclean, kamera: Robbie Ryan, střih: Roland Gallois, Jon Gregory, hudba: Jed Kurzel, hrají: Michael Fassbender, Kodi Smit-McPhee, Ben Mendelsohn, Caren Pistorius ad., 84 min., distribuce: AČFK (premiéra v ČR 9. 7. 2015).

Přečteno 2226x

Článek vyšel v časopise Cinepur #101, září 2015.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Slow West

****  CINEPUR (2.3)

****  ČTENÁŘI (3)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #113

#113

říjen 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Vítězný film z Ji.hlavy Opera o Polsku / Ukřižovat orla

Tak trochu roadmovie / Skokan

Ztraceni v Evropě / Král Belgičanů

Hádej, kdo se bude bát na večeři / Uteč

Život na narušených základech / Klient

Poetizace krutosti / Sibiřský deník

Vlamovat se do jakýchkoli dveří / Poslední rodina

Útočiště pro outsidery / Strážci Galaxie Vol. 2


DALŠÍ Z RUBRIKY

Streamování na veřejnosti mění společenské normy, tvrdí Netflix

Clooney se vrací do televize s adaptací románu Hlava XXII

Podívejte se zdarma na vítězný film z letošního Locarna

Bon appétit / Oklamaný

Park Chan-wook natočí minisérii podle románu Johna le Carrého

Na největší dokumentární festival míří početná česká delegace

Nominacím na evropské Oscary vévodí Östlundův film Čtverec

Režisér Semestru dokončil natáčení celovečerního debutu


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Streamování na veřejnosti mění společenské normy, tvrdí Netflix

The Deuce: Špína Manhattanu / Nahota nejen na prodej

MFFKV: Český film Křižáček pozvolna šálí divácké smysly

MFFKV: Vnitřní slunce září mezi řádky milostného rejstříku

MFFKV: Krásně smutný Přízrak dává zažít intenzivní stesk


RUBRIKY

anketa (22) / český film (71) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (119) / editorial (87) / fenomén (67) / festival (55) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (109) / komiks (10) / kritika (704) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (607) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (95) / reflexe (24) / report (94) / rozhovor (150) / scénář (4) / soundtrack (34) / téma (831) / televize (83) / tisková zpráva (1) / událost týdne (190) / video (2) / videoart (16) / videohra (51) / web (39) / zoom (148)

Cinepur #101 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #101, září 2015

Z obsahu tištěného čísla:

Opojeni stylem / České filmové záchvěvy 2015 (Lukáš Skupa, fenomén)

Stalker v krizi středního věku / Zóna (Jaromír Blažejovský, kniha)

Daleko od hlučícího davu / Feminizace Thomase Hardyho (Martin Šrajer, kritika)

68. MFF Locarno / Teď správně, předtím špatně (Jakub Felcman, report)

21. Sarajevo Film Festival / Jihovýchodní přísliby (Vítězslav Chovanec, report)

Letní filmová škola 2015 / Tradiční, míchaná (Matěj Nytra, report)

+ více...