Pořád jsem to já

28. 9. 2015 / Matěj Nytra
mimo kino
Placený

Loňské drama Pořád jsem to já (Still Alice), jehož renomé povzneslo vítězství Julianne Moore na Zlatých Glóbech i Oscarech, se v našich kinech objevilo již v dubnu a doprovodily ho vesměs vřelé ohlasy. Nelze se tomu divit – příběh nerovného boje s prohlubováním Alzheimerovy choroby nestojí ani tak na „konstrukci“ výrazného hereckého sóla mířícího k trofejím, jako spíše na osvětově zabarvené tezi propagující úskalí nemoci a její tragický (zde i dědičný) rozměr. Tento přesah, k němuž je docela ošemetné zaujímat nedůvěřivý postoj, je navíc motivován přímou zkušeností dvojice tvůrců (Richard Glatzer podlehl – v péči partnera Washe Westmorelanda – důsledkům roztroušené sklerózy jen krátce po oscarovém úspěchu v 63 letech), což je fakt od významu díla takřka neodmyslitelný. Číst proto snímek jako osobní, angažovanou výpověď se ostatně pokusilo již mnoho kritiků a komentátorů.

Svou roli film, který přitom vychází z románového bestselleru neuroložky Lisy Genovy z roku 2007, logicky našel také v podpůrných lékařských a psychologických programech a komunikuje (jako „zrcadlo“, obraz situace) s pacienty s obdobnou diagnózou i jejich blízkými, jejichž reakce scénář sleduje v poměrně širokém rozptylu proměn. Zabývat se v tomto kontextu stylovými...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Hvězda

101 / září 2015
Více