Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial č. 100 / Přežila se filmová kritika?

Editorial č. 100 / Přežila se filmová kritika?

editorial / Jindřiška Bláhová / 2. 7. 2015

Filmová kritika se přežila, ztratila význam a roli, není potřeba, je v krizi – zní z mnoha stran. Nahradily ji blogy, komentáře online, instantní lajky, palce nahoru či dolů, ironické šlehy, píárové prefabrikáty či v nejlepším případě publicistika. Kritik ztratil minimálně část své autority (jak velkou ale vůbec kdy v českých poměrech měl na rozdíl od Francie či Británie, je otázka na jinou diskusi), a často i prostor, kam by mohl psát. Tuzemská debata nad funkcí a smyslem kritiky se často zužuje na dotčené či rozzlobené poznámky filmařů, že kdo neumí točit, tak o filmu píše. Že jde o principiální nepochopení funkce kritiky podmalované chytlavým populismem, není třeba nijak zvlášť vysvětlovat. Spíš takový názor odráží dlouhodobý pohled na kritika coby „škodnou“ v kulturním prostoru a zdejší pěstovanou obecnou podezřívavost k figuře veřejného intelektuála a kritickému myšlení vůbec. Jak nicméně ukazuje anketa, kterou uveřejňujeme v rámci tématu Kam směřuje filmová kritika, řada českých filmařů vnímá kritiku pozitivněji. Ještě o něco zajímavější je číst ve stejné anketě, jak svoji vlastní profesi vnímají kritici/recenzenti.

V Cinepuru se nedomníváme, že je kritika mrtvá či ve fatální krizi, jakkoliv může mít své „zdravotní“ problémy a může se nacházet ve stavu, který není ideální. Ani si nemyslíme, že není třeba. Právě naopak. Kritika jako žánr o myšlení je vnímaná svým způsobem jako starosvětská disciplína nehodící se do neoliberálního kapitalistického světa. Na takový pohled odmítáme přistoupit. Aniž bychom nostalgicky volali po návratu unikavého a v řadě ohledů neideálního „ideálu 60. let“, kultivovat přemýšlení a psaní o filmu, včetně psaní kritického, je základním posláním Cinepuru. Dlouhodobě se snažíme poskytovat prostor autorům, kteří jsou schopní a ochotní přistupovat k filmu a psát o něm jinak, než jak vymezují publicistické mantinely mainstreamových médií. Není jich mnoho, ale jsou. I když mnozí z nich píší pohříchu málo.

100. – jubilejní číslo jsme se proto rozhodli věnovat znovu, po letech, tématu filmové kritiky, které je coby stále živé třeba otevírat. Věříme, že je nejen pro nás, kteří se psaní o filmu věnujeme profesionálně, ale i pro čtenáře podnětné. Dnes možná víc než kdy předtím.

Když studenti pražské filmové vědy v roce 1991 vydávali první číslo tehdy ještě Cinemapuru v nákladu 15 výtisků a během následujících let časopis další „moderní cinefilové“ znovuzakládali a oživovali, jen málokdo by si vsadil, že se časopis „okrajový“ dožije tolika vydání. Dovolím si při oslavě cinefilie zapytlačit v nepřátelském teritoriu filmového hodnotícího popu. Dávám Cinepuru a všem, kteří jej za uplynulé dekády tvořili, křísili, formovali a podporovali – hlavně šéfredaktorům Pavlíně Coufalové, Karlu Spěšnému, Heleně Bendové a Zdeňku Holému –, dva palce nahoru.

Přečteno 2367x

Článek vyšel v časopise Cinepur #100, červenec 2015.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
5 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #112

#112

srpen 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine

Editorial 110

Jak přežít sezonu cen

Editorial 107

Editorial 106 – Nebát se podívat jinak na Karlovy Vary a FAMU

Editorial 105 / Když se mýlí Tarantino a spol.

Editorial

Editorial č. 103 / Kdo je nej?


DALŠÍ Z RUBRIKY

Ztraceni v Evropě / Král Belgičanů

Lukas Moodysson natočí první skandinávský seriál HBO

Hádej, kdo se bude bát na večeři / Uteč

Bond v číslech. BFI spustil databázi dějin britského filmu

Aronofského film matka! totálně propadl u amerických diváků

Ji.hlava ocení Marcela Ophülse a nabídne psychedelické filmy

Život na narušených základech / Klient

První polský seriál Netflixu bude režírovat Agnieszka Holland


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Patnáct tipů z programu Karlových Varů

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine

Editorial 110

Jak přežít sezonu cen

Editorial 106 – Nebát se podívat jinak na Karlovy Vary a FAMU


RUBRIKY

anketa (22) / český film (67) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (118) / editorial (86) / fenomén (66) / festival (53) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (10) / kritika (694) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (589) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (95) / reflexe (24) / report (92) / rozhovor (149) / scénář (4) / soundtrack (33) / téma (825) / televize (81) / tisková zpráva (1) / událost týdne (186) / video (2) / videoart (16) / videohra (50) / web (38) / zoom (147)

Cinepur #100 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #100, červenec 2015

Z obsahu tištěného čísla:

V hlubinách / Žánrové přetlaky (Antonín Tesař, kritika)

Proč se nemáme rádi? / Úvaha nad aktuálními vztahy českých filmařů a kritiků (Jana Bébarová, téma)

O cinefilské patro výš / Výběr Cinepuru z letošního programu karlovarského festivalu (Jindřiška Bláhová, Antonín Tesař, festival)

Mortal Kombat X / Fatalita, brutalita (Jan Švelch, videohra)

Šílený Max: Zběsilá cesta / Zřete jej! (Jiří Flígl, kritika)

Samé hvězdy aneb Existuje lék na kritiku filmové kritiky? (Roger Ebert, téma)

+ více...