Anifilm 06 / Udržet dětského diváka

18. 6. 2015 / Miroslava Janičatová
report
Mezinárodní festival animovaných filmů, jenž se letos konal po šesté v Třeboni, se vyprofilovat na úspěšnou akci, která dokáže přilákat jak širokou veřejnost, tak odbornou filmařskou obec. Ta druhá je zpravidla nenápadná, v zásadě ale tvoří základ každého festivalu v podobě meetingů režisérů s producenty či navazování nových kontaktů. Anifilmu se v tomto směru letos podařilo nejen přivítat řadu zahraničních hostů (Nancy Phelps, Anna Ida Orosz, Michele Cournoyer a řadu dalších), ale potřetí se také spolupodílet na organizaci industry akce, Visegrad Animation Forum (VAF), založené Asociací animovaného filmu. Anifilm rovněž systematicky pracuje na rozšiřování své dramaturgie mimo klasický animovaný film. Minulý rok nabídl blok Animace světla, letos věnoval pozornost Historii Motion Designu, vzdělávacímu cyklu NEZkreslená věda a program rozšířil i o mezinárodní soutěž videoklipů nebo nenarativních, experimentálních a hraničních forem animace. Tento posun může vypadat jako cesta ke ztrátě hodnoty animovaného filmu. Jeví se ale jako jediný možný a logický krok k tomu, jak udržet tempo s oborem, který se ve světovém měřítku svižně rozvíjí. A to především v oblasti počítačových her. Anifilm je v rozšiřování své profesionalizace bohatší o industry sekci festivalu VAF, která se za tři roky vyprofilovala v největší středo a východoevropskou platformu (CEE), sloužící ke vzdělávání profesionálů, formování koprodukčních vztahů, získávání příležitostí k financování projektů a v neposlední řadě také k prezentacím toho nejúspěšnějšího, co za poslední období v regionech vzniklo. V tomto směru bylo letos vybráno osm filmů, které po premiéře v Třeboni dále putují po evropských festivalech, a prezentují tak své tvůrce i jejich země. Letos VAF rovněž sjednal se soutěží Cartoon Forum spolupráci, v jejímž rámci proběhla výměna lektorů. Do této soutěže, která se koná v září letošního roku v Tolouse, navíc postoupily vítězné projekty v kategorii televizní seriál. Letošním vítězným filmem se poprvé stal český snímek, pilotní díl televizního seriálu Kuchyňské pohádky (Kitchen Tales) Vojtěcha Domlátila. Projekt zastupuje německý producent Heike Schulz a koprodukčně by jej neměla opomenout především Česká televize. V sekci krátkometrážních filmů zvítězil projekt Operation Burning Corset studentek univerzity MOME v Maďarsku, Zsuzsanny Kreif a Évy Katinky Bognár. Oba vítěze vybírala mezinárodní porota složená z evropských producentů, distributorů nebo zástupců televizních stanic CEE regionu. Letošní ročník VAFu navíc ukázal vysokou úroveň přihlášených projektů a také značnou prezentační schopnost autorů a producentů, která nebyla v předešlých ročnících pravidlem. Jedná se o dlouhodobý problém, který trápí českou animaci: filmové školy málo reflektují problémy spojené se skutečnou praxí a nedovedou své studenty připravit na po-školní realitu, k níž prezentace projektů patří. Doprovodný program ukazoval zejména na případových studiích způsoby, jak realizovat úspěšné projekty, jak je prodat na západních trzích nebo jak komunikovat s televizí jako s partnerem. Proběhla také projekce filmů nových talentů regionu V4 a prezentace úspěšných studií. Pozitivní je na VAFu skutečnost, že se nejedná pouze o soutěž, ale také o market access - možnost propojení autorů a odpovědných pracovníků televizí středo a východoevropského regionu. Jejím konečným cílem je kromě nastartování mezinárodní filmové spolupráce také přiblížení schopností a zkušeností východoevropských autorů k západnímu standardu. Tato stávající cesta k navracení industrie do českého animačního prostředí se jeví jako jediný logický krok k tomu, jak udržet národní kinematografii při životě. V rámci kulatého stolu se evropští producenti mimo jiné shodli na tom, že pro každou kinematografii je zásadní udržovat tvorbu pro dětského diváka. Lokální dětský obsah totiž v mladém divákovi vytváří nejenom vztah k národní kinematografii, ale také k lokálním kulturním praktikám a tradicím. Rezignace na dětského diváka v budoucnu znamená rezignaci na vlastní kinematografii.
Zpět

Sdílet článek