Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod / Filmové mládí
téma: Filmové mládí / Lukáš Skupa / 6. 6. 2015
Na úvod tématu květnového Cinepuru se přímo nabízí poetická klišé o jaru, pronikajícím i na stránky filmového magazínu. Je pravda, že při zařazování tématu „Filmové mládí“ jsme trochu kalkulovali se strategickou roční dobou, která je s mládím a jeho oslavou spojená. Publikované příspěvky nicméně naznačují, že obraz mládeže před kamerou i za kamerou má s jarní romantikou mnohdy jen pramálo společného. Ať už jde o profil filmových či televizních teenagerů, jejich publikum, první pokusy debutantů nebo problémy filmového školství a studentské tvorby. Vzhledem k důležité pozici mladých lidí coby konzumentů (ale i producentů) mediálních obsahů je pak celkem překvapující, že se jim nedostává příliš mnoho pozornosti – o tom, co se odehrává za dveřmi filmových škol nebo v rámci specializovaných festivalových sekcí, mají důkladnější přehled spíš zasvěcené osoby nebo vážní zájemci. Navíc – jak se nejednou píše v následujících textech – samotná tvorba pro mládež bývá často pokládána za naivní a snad i proto ve větším měřítku postrádá serióznější reflexi. V tématu květnového Cinepuru se však zkusíme na filmové mládí podívat nezatíženým pohledem, bez předsudků.
Na jaře probíhají nebo vrcholí přípravy festivalů, které si z nadějných adolescentů občas rádi vychovávají své budoucí režisérské hvězdy. Mezi ně patří Xavier Dolan, kterého loňský triumfální průlom v Cannes přiměl až k slzám dojetí. Nad dosavadní kariérou „zázračného dítěte“ filmu, formovanou pod festivalovým dohledem, se v úvodním textu zamýšlí Matěj Nytra. U auteurů, ponořených do světa teenagerů, zůstaneme i v dalším článku věnovaném tvorbě Larryho Clarka. Se svými Kids sice debutoval až v pokročilejším věku, ale jak konstatuje Jiří Blažek – pověst „skatera“ mapujícího odvrácenou tvář americké mládeže, si uchovává dodnes. Další dvojice textů se obrací k mainstreamovější produkci. Jana Glocarová si všímá některých společných atributů ženských hrdinek v současných adaptacích populární young adult literatury. Jana Jedličková navazuje přehledem vývoje teen televizní tvorby v USA a Británii, jež pozoruhodně kulminuje v posledním desetiletí. Hned dva příspěvky Michala Hogenauera směřují k českému kontextu, především k situaci na FAMU. Záměrně jsme poskytli prostor hranému filmu, který se ocitá ve stínu současné domácí mladé dokumentární tvorby. Díky glose o tendencích současných famáckých filmů a rozhovoru s ředitelem Fresh Film Festu Janem Stehlíkem si lze učinit aspoň základní představu, zda je tomu tak právem. V závěru doplňuje českou část tématu ukázka ze scénáře Lukáše Csicselyho Předvečer sv. Mikuláše – vítěze scenáristické sekce loňského Famufestu.
Přečteno 4323x
Článek vyšel v časopise Cinepur #99, červen 2015.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY téma
Extrémní kinematografie - úvod k tématu
Současná česká animace po velkém nadechnutí
Úvod k tématu: Film a ekologie
Úvod k tématu: Česká detektivka
Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny
DALŠÍ Z RUBRIKY
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145
Australská kriminální historie Justina Kurzela
Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr
Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #99, červen 2015
Z obsahu tištěného čísla:
Fénix / Nemožnost vyhlásit hodinu nula (Táňa Zabloudilová, kritika)
Píseň moře / Autorská animace pro všechny (Eliška Děcká, kritika)
Populární dokumenty na DAFilms.cz (Matěj Nytra, web)
Zrání pod dohledem úspěchu / Fenomén strmé kariéry Xaviera Dolana (Matěj Nytra, téma)
Marek Dvořák, kameraman / Počkat si na atmosféru (Jakub Felcman, český talent)
1001 gramů / Nečekaně průměrná gramáž (Ivo Michalík, kritika)