Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod / Filmové mládí
téma: Filmové mládí / Lukáš Skupa / 6. 6. 2015
Na úvod tématu květnového Cinepuru se přímo nabízí poetická klišé o jaru, pronikajícím i na stránky filmového magazínu. Je pravda, že při zařazování tématu „Filmové mládí“ jsme trochu kalkulovali se strategickou roční dobou, která je s mládím a jeho oslavou spojená. Publikované příspěvky nicméně naznačují, že obraz mládeže před kamerou i za kamerou má s jarní romantikou mnohdy jen pramálo společného. Ať už jde o profil filmových či televizních teenagerů, jejich publikum, první pokusy debutantů nebo problémy filmového školství a studentské tvorby. Vzhledem k důležité pozici mladých lidí coby konzumentů (ale i producentů) mediálních obsahů je pak celkem překvapující, že se jim nedostává příliš mnoho pozornosti – o tom, co se odehrává za dveřmi filmových škol nebo v rámci specializovaných festivalových sekcí, mají důkladnější přehled spíš zasvěcené osoby nebo vážní zájemci. Navíc – jak se nejednou píše v následujících textech – samotná tvorba pro mládež bývá často pokládána za naivní a snad i proto ve větším měřítku postrádá serióznější reflexi. V tématu květnového Cinepuru se však zkusíme na filmové mládí podívat nezatíženým pohledem, bez předsudků.
Na jaře probíhají nebo vrcholí přípravy festivalů, které si z nadějných adolescentů občas rádi vychovávají své budoucí režisérské hvězdy. Mezi ně patří Xavier Dolan, kterého loňský triumfální průlom v Cannes přiměl až k slzám dojetí. Nad dosavadní kariérou „zázračného dítěte“ filmu, formovanou pod festivalovým dohledem, se v úvodním textu zamýšlí Matěj Nytra. U auteurů, ponořených do světa teenagerů, zůstaneme i v dalším článku věnovaném tvorbě Larryho Clarka. Se svými Kids sice debutoval až v pokročilejším věku, ale jak konstatuje Jiří Blažek – pověst „skatera“ mapujícího odvrácenou tvář americké mládeže, si uchovává dodnes. Další dvojice textů se obrací k mainstreamovější produkci. Jana Glocarová si všímá některých společných atributů ženských hrdinek v současných adaptacích populární young adult literatury. Jana Jedličková navazuje přehledem vývoje teen televizní tvorby v USA a Británii, jež pozoruhodně kulminuje v posledním desetiletí. Hned dva příspěvky Michala Hogenauera směřují k českému kontextu, především k situaci na FAMU. Záměrně jsme poskytli prostor hranému filmu, který se ocitá ve stínu současné domácí mladé dokumentární tvorby. Díky glose o tendencích současných famáckých filmů a rozhovoru s ředitelem Fresh Film Festu Janem Stehlíkem si lze učinit aspoň základní představu, zda je tomu tak právem. V závěru doplňuje českou část tématu ukázka ze scénáře Lukáše Csicselyho Předvečer sv. Mikuláše – vítěze scenáristické sekce loňského Famufestu.
Přečteno 4507x
Článek vyšel v časopise Cinepur #99, červen 2015.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY téma
Extrémní kinematografie - úvod k tématu
Současná česká animace po velkém nadechnutí
DALŠÍ Z RUBRIKY
Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival
Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony
Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice
Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić
Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“
Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #99, červen 2015
Z obsahu tištěného čísla:
Divočina / Vypůjčený čas osamělé poutnice (Šárka Gmiterková, kritika)
Fénix / Nemožnost vyhlásit hodinu nula (Táňa Zabloudilová, kritika)
Generace Jihlava: texty v kontextu (Janis Prášil, kniha)
Přívětivá beznaděj existence / Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě (Matěj Nytra, kritika)
Viktor Kosakovskij / Hodní lidé by neměli dělat dokumenty (Martin Horyna, portrét)
Oberhausen 2015 / Významy pod hladinou (Čestmír Lang, report)