Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Cannes: Villeneuve je v Sicariu mistr (promarněného) stylu

Cannes: Villeneuve je v Sicariu mistr (promarněného) stylu

novinka / festival / Jindřiška Bláhová / 20. 5. 2015

Senzorický atak přivezl do Cannes kanadský režisér Dennis Villeneuve se soutěžním snímkem Sicario (termín v Mexiku pro nájemného vraha). Potemnělým story o boji americké a mexické policie proti drogovému kartelu, pod nímž se line konspirační teze o kontrole CIA nad celou drogovou operací, se Villeneuve tematicky i stylově částečně vrací ke svému investigativnímu thrilleru Zmizení (2013). Jen střídá žánr, zvyšuje volume i rozmach. Sicario je velmi zručně a s neustálým vědomím stylu natočená akční „žánrovka“, která se pro mnohé příznivce sub-žánru „policajtského“ thrilleru stane možná novou biblí. Ve velkém sále festivalového paláce zněl i vypadal snímek impozantně. Až v tichu po konci filmu začne být patrný jeden problém.

Sicario začíná jako modelový film o silné ženské hrdince – příslušnici FBI (Emily Blunt) –, jež se ocitne v drsném mužském světě boje proti nejnebezpečnějšímu drogovému kartelu na světě. Efektivní agentka vede útok na dům patřící kartelu v americkém Phoenixu. Při razii najdou ve stěnách zazděné desítky zmrzačených těl, následuje smrtící detonace. Akce ji dostane do hledáčku agenta CIA Matta (Josh Brolin), který ji, plnou ideálů a odhodlání spravedlivého boje, naverbuje do operace, jejíž součástí jsou nejen plány, o níž jí nikdo nic nechce říct, ale i záhadný Mexičan Alejandro (Benicio Del Toro), který pomáhá nahánět drogové bossy. Vláčená od jednoho místa a jednoho zákroku ke druhému, zjišťuje, že oficiální posvěcené operace zase tak oficiální nejsou, respektive, že ústřední duo sleduje vlastní plán, který „není podle pravidel“. Temnou osobní linku udržuje Villeneuve naznačenými scénami mučení, které v zásadních momentech opouští.

Villeneuvova řemeslná zručnost je mimo kritiku a debatu. Od první scény, jež vysadí diváka doprostřed akce, dávkuje intenzivní a promyšlené sekvence, které ze Sicario dělají pulsující akční tělo. Pro svůj audiovizuální spektákl mobilizuje záběry z ptačí perspektivy letících vrtulníků, hektické detaily, monitoring satelitních družic, snímání noční kamerou. Stíny a polostíny, syté barvy, bezchybné choreografie jízd. Už úvodní záběr stejně jako konfrontace mezi speciálními jednotkami a členy kartelu při přejezdu Mexicko-amerických hranic je ukázkou vypravěčské efektivity. Graduje napětí a buduje temnou atmosféru polosvěta nájemných vrahů v oficiálních službách za pomoci pohlcujícího soundtracku Jóhanna Jóhannssona. Kartel sám proniká jen sporadickými postavami, mrtvými těly či přestřelkami v pozadí. Přesycení silnými podněty, ale dokáže jen do jisté míry oddalovat fakt, že styl je v Sicariu víc než podstata. Mnohovrstevnaté téma je redukované na příliš ledabylý příběh, soustředící se hlavně na debatu o tom, jak bojovat proti drogovému kartelu a kde končí hranice etiky. Jednotlivé figury jsou izolované do typů (z nichž Del Toro je nejvíce fascinující na pohled) a vnitřní drama a dilema hrdinky přehlédnutelné.

Sicario působí především jako hlasitá předehra ke skutečnému velkému antré Villeneuvea do filmového mainstreamu s plánovaným remakem Blade Runnera. Stylově by se mezi současnými režiséry našlo jen málo takových, kteří by se na látku hodili víc.

Přečteno 1874x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #112

#112

srpen 2017



DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Aronofského film matka! totálně propadl u amerických diváků

Ji.hlava ocení Marcela Ophülse a nabídne psychedelické filmy

První polský seriál Netflixu bude režírovat Agnieszka Holland

Zlatého lva vyhrál Guillermo del Toro s pohádkou pro dospělé

Naomi Kawase natáčí s Juliette Binoche film o tajemné bylině

Cattet & Forzani přichází s ukázkou ze své westernové novinky

Ztichly motorové pily, zemřel hororový režisér Tobe Hooper

Paul Greengrass natočí pro Netflix snímek o Breivikovi


DALŠÍ Z RUBRIKY festival

Filmy, které musíte vidět v kině / MFF Karlovy Vary 2017

MFFKV: Český film Křižáček pozvolna šálí divácké smysly

MFFKV: Vnitřní slunce září mezi řádky milostného rejstříku

MFFKV: Krásně smutný Přízrak dává zažít intenzivní stesk

MFFKV: V Arytmii nepředvídatelně těká křivka partnerské krize

Počátek obrození Uber festivalu / 70. MFF v Cannes 2017

Patnáct tipů z programu Karlových Varů

Cannes: Debut z FAMU sklízí chválu za kameru a poutavé lokace


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Patnáct tipů z programu Karlových Varů

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine

Editorial 110

Jak přežít sezonu cen

Editorial 106 – Nebát se podívat jinak na Karlovy Vary a FAMU


RUBRIKY

anketa (22) / český film (67) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (118) / editorial (86) / fenomén (66) / festival (53) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (10) / kritika (695) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (587) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (95) / reflexe (24) / report (92) / rozhovor (149) / scénář (4) / soundtrack (33) / téma (825) / televize (81) / tisková zpráva (1) / událost týdne (185) / video (2) / videoart (16) / videohra (50) / web (38) / zoom (147)