Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Cannes: Allenova iracionální lekce z filosofie

Cannes: Allenova iracionální lekce z filosofie

novinka / festival / Jindřiška Bláhová / 17. 5. 2015

Woody Allen definitivně dokázal, že je iracionální muž, jenž se rád zaštiťuje rozumem. Ve svém mimo soutěž v Cannes uvedeném nejnovějším snímku Irrational Man se znovu, navzdory předchozím neúspěchům, pustil do další z rohlasových her na téma "život v nicotě" a "prázdnota existence", které v posledních letech neúnavně produkuje. V nevýrazném příběhu atraktivního, ale komplikovaného profesora Abe Lucase (Joaquin Phoenix), který se zamiluje do své studentky (Emma Stone) a najde znovu vůli žít v nečekaném kriminálním aktu, udílí další unavenou lekci filosofie pro začátečníky.

Woody Allen se v posledních dvou dekádách vypracoval do pozice přírodního úkazu. Režiséra, který je nedotknutelný, ať natočí v podstatě cokoliv, protože za ním stojí filmy jako Annie Hall, Zelig nebo Interiéry. Neúnavně tak rozšiřuje svou filmografii s pravidelností obsedantně kompulzivního filmového stroje, který musí točit, protože má tu výsadu, že může.

Z nadproduktivity občas vzejde počin, který v sobě má nečekaný, často sžíravý až rozkošnicky misantropický či alespoň anti-středostavovský rozměr nad rámec klasického allenovského neurotismu - jako Vicky Christina Barcelona (2008) - či sympatický odstup od vlastní veřejné persony (). Irrational Man takovým filmem není, přestože Allen vykročil mimo svoji zónu komfortu a obsadil do hlavní role Phoenixe a dodal mu tak na zajímavé maskulinitě.

Woody Allen je v Irrational Man jako upovídaná stará dáma na pavlači intelektuálního činžáku, kde se namísto drbů o sousedech, "drbou" Kant a Heidegger v těch nejzákladnějších poučkách a obdivuje Dostojevskij. Jejich citováním se zúčastnění snaží vyřešit existenciální angst, nihilismus a Hassliebe vůči smrti. Hnací silou filmu, který sám trpí krizí identity, protože není ani komedií, ani mysteriozním dramatem, ale kdesi bezradně napůl, je pak kritika selhání intelektu o otázky po situační morálce a vině, jež Allen bravurně zpracoval ve Zločinech a poklescích (1989). Vybočující Phoenixovo obsazení je spíš detail v celku, jenž je okamžitě zapomenutelný. Jako lekce, která neučí, ale poučuje.

Přečteno 3217x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Berlinale uvede animovaný film studenta FAMU

Mezipatra zkouší Prolomit ledy

Nejnovější filmy ze střední Evropy a procházka s Polańskim

Severské webseriály i zrestaurovanou klasiku nabídne Juniorfest

Nové knihy o filmu či fotce na Ji.hlavě

Úvod k tématu Blízký východ

Nový Dhont i Svatý pavouk. Be2Can promítne výběr z festivalů

Klasiku z pětatřicítky i české novinky uvede FIFELI


DALŠÍ Z RUBRIKY festival

Ji.hlava etická

Severské webseriály i zrestaurovanou klasiku nabídne Juniorfest

Když si art podá ruku se žánrem / MFF Locarno 2022

Ročník zavřených očí / MFF Karlovy Vary

Sympatické snění / Letní filmová škola 2022

Klasiku z pětatřicítky i české novinky uvede FIFELI

Snímek Terezy Nvotové Světlonoc zvítězil v Locarnu

Festival v Litoměřících ukáže rituály


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 137


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)