Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Pohádkář / Bezkontaktní vztahy

Pohádkář / Bezkontaktní vztahy

kritika / český film / Ivo Michalík / 11. 2. 2015

Přistupovat k Pohádkáři s předběžným despektem bylo velmi jednoduché. Podezření budil už fakt, že producenti do snímku obsadili modelku Evu Herzigovou, která se filmovému herectví příležitostně věnuje už od roku 1992, ale většinou ve vedlejších rolích nepříliš výrazných děl. Režisér Vladimír Michálek navíc po adaptacích Kafky, Demla nebo Hakla tentokrát sáhl po novele prominentní spisovatelky Barbary Nesvadbové.

V takovémto kontextu představuje Pohádkář vlastně docela milé překvapení. Prostor, který dostala Eva Herzigová, je významově marginální. Její repliky jsou omezené na minimum a těch několik situací, kdy ze sebe musí dostat více jednoduchých vět za sebou, je zachráněno střihem. Snímek proklamativně nechce být a naštěstí ani není klasickou červenou knihovnou, proto idyla zobrazená na plakátu filmu nakonec působí až podvratně. Knižní předloha plní pouze roli marketingového taháku, ostatně její nedějovost vycházející z povrchního tlachání o vlastních pocitech k filmovému zpracování příliš nevybízí. Scénář Marka Epsteina přejímá její syntaxi do té míry, že se děj sice točí kolem tragicky otřepaného milostného trojúhelníku, ale nahlíží jej zvenčí díky postavě detektiva. Ta se mimochodem poněkud potácí mezi polohou člověka mimo život takzvaně vyvolených a žánrovou entitou.

Ačkoli přítomnost Herzigové vyznívá jako vypočítavý tah, propůjčuje filmu ve sterilním prostředí českého hraného filmu alespoň náznak originality. S dávkou ironie se totiž dá říct, že jde alespoň o novou tvář, která kontrastuje s obsazením obou jejích hlavních hereckých partnerů. V době, kdy se konečně prosazují méně provaření herci z progresivnějších pražských nebo brněnských divadelních scén, působí další variace Jiřího Macháčka na roztomilého alfasamce a Ani Geislerové na inteligentní sexuchtivou třicátnici čím dál otřepaněji. Neustále se opakující obsazování stále stejných herců do v zásadě stále týchž rolí už připomíná prvorepublikový přístup ke castingu založený na ustáleném figurkaření Theodora Pištěka, Antonie Nedošínské a hrstky dalších důvěrně známých tváří.

V poměrech současné domácí kinematografie příliš nepřekvapí ani to, do jaké míry je Pohádkář v zajetí product placementu. Jsme zvyklí, že hrdinové českých filmů poslouchají převážně jednu konkrétní rádiovou stanici, čtou konkrétní denní tisk a jejich bytí podkreslují zprávy hlásané konkrétní televizní stanicí. Mára, Dana, Karla ani kapitán Rott očekávatelně nejsou výjimkou. Vzhledem k hlavnímu sponzorovi Pohádkáře navíc častěji platí – rychle, pohodlně a samozřejmě kreditní kartou. Především posledně jmenovaná postava k ostentativnímu projetí karty čtečkou sahá téměř vždy za situace, kdy se její život nebo vyšetřování posune od jedné polohy ke druhé. Reklama se tak v současném českém filmu dost možná poprvé stává jedním ze spoluhybatelů vyprávění.

Přesto by nebylo adekvátní přirovnávat Michálkův film ke starší adaptaci Nesvadbové Bestiář od Ireny Pavláskové. Minimálně po stránce řemeslné, hlavně co do způsobu snímání a práce se zvukem, totiž Pohádkář snese i srovnání se zahraniční produkcí. Jeho pojetí partnerských vztahů je ale podobně problematické. V Bestiáři se do mysli a hlavně kalhotek hrdinky Karly dostali pouze muži zatížení různými typy obsesí. I svobodný kriminalista Rott, žijící de facto pod zemí a po večerech unikající do virtuálních světů dětinských videoher, vedle nich působí uvěřitelně a civilně. Osobně si nedovedu dost dobře představit ženu, která se s Karlou ztvárněnou Danicou Jurčovou dokázala ztotožnit. To Mára se mezi oběma psychicky nestálými nápadnicemi pohybuje natolik přirozeně, že se z dopředu proklamované záporné postavy stává spíše tou jedinou „normální“.

O Vladimíru Michálkovi se dlouho v rámci polistopadové kinematografie hovořilo jako o určité jistotě, záruce alespoň základní kvality v záplavě braku. Jeho předchozí film Posel doplatil v první řadě na uspěchané přeřazení z původně zamýšlené televizní obrazovky na plátna kin. Až Pohádkář proto znamená těžce vyvratitelné tvůrčí zaváhání. Režisér se dokázal vyvarovat některých nesnází, se kterými bylo pozadí vzniku filmu spojené, jenže ani zdaleka ne všech.

Pohádkář (ČR, 2014, IMDb)
Režie: Vladimír Michálek, scénář: Marek Epstein podle stejnojmenného románu Barbary Nesvadbové, kamera: Martin Štrba, střih: Olina Kaufmanová, hudba: Roman Holý, hrají: Aňa Geislerová, Eva Herzigová, Jiří Macháček ad., 90 min., distribuce: Falcon (premiéra v ČR 6. 11. 2014).

Pohádkář (ČR, 2014, IMDb)
Režie: Vladimír Michálek, scénář: Marek Epstein podle stejnojmenného románu Barbary Nesvadbové, kamera: Martin Štrba, střih: Olina Kaufmanová, hudba: Roman Holý, hrají: Aňa Geislerová, Eva Herzigová, Jiří Macháček ad., 90 min., distribuce: Falcon (premiéra v ČR 6. 11. 2014).

Přečteno 4251x

Článek vyšel v časopise Cinepur #97, únor 2015.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
5 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Pohádkář

****  CINEPUR (1)

****  ČTENÁŘI (3)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Utama / Mezi domovem a sopkou

Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice

Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba

Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna

Kvík / Až si zase příště dáte klobásku

Stane se to znova a znova / Dexter: Nová krev

BANGER. / Film, který by rád všechny pochcal


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Hora dokumentární / Lucie Králová

Proměnit svůj první film v první film na světě

Kentusácká vlna / Spiknutí holčičích hoven

„Všechno v mých filmech se stalo“ / Bára Anna Stejskalová

Piargy / Magický realismus ve Slovenském štátě

Něžný vypravěč dětských příběhů / Jiří Hanibal

Nevadí mi označení „ženský film“, vadí mi jeho konotace

Distribuce 2022 / Návrat k normálu?


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Větší šachovnice, slabší figurky / Takové krásné šaty

Pokecali ještě parádněji / Chata na prodej

Když zrůdy truchlí / Fantastická žena

Láska mezi kapkami zvířecí krve / O těle a duši

Naděje na konci světa lidí / Válka o planetu opic


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #97 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #97, únor 2015

Z obsahu tištěného čísla:

Úvod / Akce! (Lukáš Skupa, téma)

27. IDFA / České dokumentární stopy v Amsterdamu (Martin Horyna, report)

Frank / Kdo nemá masku, není normální (Jaromír Franta, kritika)

Interstellar / Neúprosné mizení světů (Tomáš Stejskal, kritika)

Třináctý ročník festivalu filmové animace PAF Olomouc / Co je to animace? (Eliška Děcká, report)

Editorial č. 97 / Žebříčky a kritická role filmového časopisu (Jindřiška Bláhová, editorial)

+ více...