Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

České století mezi seriózností a podnětnou provokací

fenomén / český film / Oto Horák / 2. 2. 2015

Druhou polovinou – přesněji šestým až devátým dílem věnovaných roku 1968, Chartě 77, Listopadu 89 a rozpadu Československa – byl završen cyklus televizních filmů České století režiséra Roberta Sedláčka a scenáristy Pavla Kosatíka. Už ze své podstaty šlo o jeden z nejriskantnějších filmových projektů, který v Česku v poslední době vznikl. Zobrazení klíčových okamžiků českých a československých dějin je totiž tématem navýsost politickým, jehož vnímání a posuzování je významně ovlivněno znalostmi a politickými preferencemi diváků. Dalším podstatným důvodem nesnadnosti úkolu, řešeného v Českém století, je nepříliš obvyklý a u nás nezdomácnělý žánr, ve kterém je natočeno. Můžeme jej nazvat dokudrama či hraný dokument, pro odpovídající hodnocení Sedláčkova cyklu je však důležité určit jeho charakteristické rysy.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #97

Článek vyšel v časopise Cinepur #97, únor 2015.

V tomto čísle mimo jiné najdete... 27. IDFA / České dokumentární stopy v Amsterdamu (Martin Horyna, report) • Láska je láska (Matěj Nytra, dvd) • Frank / Indie muzikál Frank paroduje něco, co už dávno neexistuje (Jiří Špičák, soundtrack) • Jakub Nepraš: světelný kinetismus současnosti (Sylva Poláková, český talent) • Rozhovor s Jaime Rosalesem / Film nesmí být snížen na myšlenku (Michal Hogenauer, rozhovor) • České dokumentární stopy v Amsterdamu / 27. IDFA (Martin Horyna, festival) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #112

#112

srpen 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let

Giallo / Italský filmový hybrid

Stát a kinematografie v době jugoslávské války

Dokumentární válka


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

FAMU jako zážitková agentura. A co dál? I. část

FAMU jako zážitková agentura. A co dál? II. část

Zamést si před vlastním prahem

Čechy a Morava, krásná zem audiovize / Výtvarníci a divadelníci jako z filmu

Před hlubokým nadechnutím / Současná česká animace

Volání Divokého východu / „Nové naděje“ českého žánrového filmu

Český film na dobré cestě / Anketa o současném stavu domácí tvorby

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Solidarita s Olegem Sencovem

Inženýři lidských duší se opět činí

Fénix / Thriller o lidské slabosti a vypočítavosti

Leviatan vítězí aneb Jak dál s Ruskem a jeho umělci

Glosa: České století historickou pravdu nezkresluje


RUBRIKY

anketa (22) / český film (67) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (118) / editorial (86) / fenomén (66) / festival (53) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (10) / kritika (694) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (589) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (95) / reflexe (24) / report (92) / rozhovor (149) / scénář (4) / soundtrack (33) / téma (825) / televize (81) / tisková zpráva (1) / událost týdne (186) / video (2) / videoart (16) / videohra (50) / web (38) / zoom (147)