Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Nymfomanka - Director’s Cut

Nymfomanka - Director’s Cut

video / kritika / Matěj Nytra / 15. 12. 2014 / komentáře (1)

Připomínat fenomén Nymfomanky Larse von Triera – jakožto díla i svérázného marketingového případu – je zbytečné. Projekt, jehož „narativní obraz“ byl dokonale strukturován a vnutil se do pozornosti artových sfér i zpohodlnělé multiplexové zábavy, před několika měsíci probíral ledaskdo a na různých platformách (tisk, internet, akademické kuloáry i televizní diskusní pořady). Překvapující ovšem je, jak se původní rozruch stačil vyčerpat v zimním provozu premiérového uvedení „cenzurované“ dvoudílné verze.

Nyní, při návratu tehdy touženého režisérského (ne)sestřihu povyk ustal zcela a dílo jako by lákalo pouze trpělivé fanoušky a serióznější pozorovatele projektu. Přitom nové okolnosti, které tato pokračující etapa do případu vnesla, by mohly pohnout s již formulovanými výsledky (z)hodnocení a úvah – kdyby k tomu obdobná míra zájmu nabídla prostor. Rekonstruujme dění: von Trier sice se svými protagonisty a spolutvůrci představil „vlastní/definitivní“ verzi 1. dílu Nymfomanky již nedlouho po premiérách light verzí v únoru na Berlinale, kompletní tvar (nejen pouze 2. dílu) však byl nakonec, výhybkou od Cannes, uveden až v Benátkách na sklonku léta. V součtu téměř 5 ½ hodinový „opus magnum“ (dle ohlasů některých benátských recenzentů) především hýbe se samotnou významovou linkou příběhu. Skrze expresi, s níž jsou ztvárněny nejen sexuální motivy hrdinčina zrání a sebetrýznění, ale také především určující moment vlastnoručně prováděného potratu smutné hrdinky Joe. Ten v původních verzích nebyl vůbec naznačen! Tedy zásadní změna v emocích i rysech nymfomančina stále tragičtějšího propadu k peklu...

Takový vývoj je možné interpretovat jako další fázi „hry“ s překvapováním a matením divácké zvědavosti, kolotoč návnad a falešné ironie. Který snad řídil a řídí (von) Trierův dvojník. Ovšem oficiální znění prý vypadá jinak: žádný autorův provokující manévr, ale vliv zřejmých distributorských zásahů, který vznik „obřezané“ verze motivoval. Nasazení režisérských verzí konkrétně v českých kinech ostatně provází speciální strategie – zářijová premiéra neznamenala celoplošné uvádění (tak jako u masivně propagované cenzurované verze), Aerofilms spíše vytvořili omezený kalendář zpravidla jednorázových uvedení obou dílů v jednom tahu, v různých kinech po republice. Počínaje 2. říjnem pak obě části distribuční společnost zpřístupnila na svém VoD kanálu Aerovod: ve formě streamu, tedy s možností jednoho zhlédnutí. Je otázka, zda tento naplánovaný postup, který ve shodném termínu proběhl například i v USA, poslouží více „dílu“ či specifičnosti marketingového „případu“. Divák – oproti analytikovi – však cítí, že na dvojí verzi Nymfomanky nemá sil a domácí sledování bývá spíše krajní alternativou.


Nymfomanka, část I. + II.
(Nymph()maniac: Volume I + II, Dánsko, Německo, Francie, Belgie, VB, 2013)

scénář a režie: Lars von Trier / kamera: Manuel Alberto Claro / hudba: Mikkel Maltha ad. / hrají: Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgård, Stacy Martin, Shia LaBeouf, Willem Dafoe, Jamie Bell, Connie Nielsen, Christian Slater, Udo Kier, Uma Thurman ad. / režisérská verze: 148 + 178 min. / adresa: Aerovod / cena za stream: 65 Kč/1 díl / kvalita: 720p (HD) / titulky: české / k dispozici od 2. 10. 2014

Přečteno 2331x

Článek vyšel v časopise Cinepur #96, prosinec 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

(von) Trier  (16.12.2014 11:24)

(PS: dodejme, že director’s cut je nyní k dispozici i na dvd v Levných knihách.)

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #109

#109

únor 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY video

Nymfomanka - Director’s Cut


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Neon Demon / Gucciho třpytivé zvratky

24 týdnů / Právo na (vlastní) život

Rodinné štěstí / Různé generace, stejné chyby

Hedi / Portrét vnitřní (r)evoluce

Kubo a kouzelný meč / Mýtus o správné rodině

Zdaleka / Jaký otec, takový syn

Lichožrouti / Každá ponožka se počítá

Sieranevada / Pohádky, rituály a rostoucí hlad


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Movieurope.com

Neutečeš

Tři vzpomínky / Přibarvení ztraceného času

LEFFEST 2015 / O hostiteli a hostech

Přívětivá beznaděj existence / Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě


RUBRIKY

anketa (21) / český film (61) / český talent (32) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (115) / editorial (83) / fenomén (64) / festival (39) / fragment (18) / glosa (207) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (9) / kritika (667) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (529) / objev (3) / pojem (36) / portrét (1) / profil (90) / reflexe (24) / report (85) / rozhovor (147) / scénář (4) / soundtrack (29) / téma (809) / televize (74) / tisková zpráva (1) / událost týdne (168) / video (2) / videoart (16) / videohra (47) / web (35) / zoom (146)

Cinepur #96 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #96, prosinec 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Rozhovor s Albertem Serrou / Ničitel krásy a bojovník s klišé (Martin Kudláč, rozhovor)

Bavorsko, moje vlast / Současný německý heimatfilm (Josef Grübl, téma)

Rozhovor s Angelou Schanelec / Myslet na publikum mi nedává smysl (Markéta Giblová, téma)

Plán / Satira o věcech sousedských (Sylva Poláková, kritika)

57. DOK Leipzig / Německá bašta dokumentárního filmu na rozcestí (Martin Horyna, report)

Under the Skin / Pod kůží člověka (Aleš Stuchlý, soundtrack)

+ více...