Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Obnažený Autor: Český žurnál 2014

Obnažený Autor: Český žurnál 2014

glosa / český film / Lucie Česálková / 8. 8. 2014 / komentáře (2)

Rychlejšími médii již ohlasy na letošní sérii autorských dokumentárních filmů vysílanou Českou televizí pod značkou Český žurnál prosvištěly, přičemž obecně nejkladnějšího hodnocení se dostalo poslednímu z odvysílaných dílů – Obnaženému národu Filipa Remundy. Jednalo se přitom o snímek, jenž na první pohled patřil k těm kontroverznějším. Záměrné zobecnění úvahy o českých dovolenkářích v Chorvatsku na úvahu o některých aspektech české národní povahy více než jiná témata a jiné metody jejich uchopení vyžadovalo ubránit se povrchnosti i ulpění na pozlátku lidového kýče a jeho banálního odsouzení. Snahu problematizovat předsudky a stereotypy nelze upřít žádnému ze snímků cyklu, Remundův film nicméně skutečně výjimečný je, především ve způsobu, jakým manifestuje jeden z nejskloňovanějších aspektů současného českého dokumentu – totiž „autorství“.

Z hlediska témat se letošní řada Českého žurnálu odklonila od aktuálních kauz k obecnějším otázkám dlouhodobější platnosti, a tím i svého druhu patologičtějším společenským problémům. V novém pojetí se vrátilo téma soužití s Romy (Gadžo Tomáše Kratochvíla), pozadí v širších kontextech konzumní společnosti sdílel Obnažený národ s Dělníky bulváru Víta Klusáka. Otázku viny jednotlivce ve zkorumpovaném systému řešil Zločin pana Chytila Ivo Bystřičana. Problémy Ostravska a zanikající hornické profese pak Já, horník Karla Žaluda. Toto přecílení provázel ještě jeden velmi důležitý jev, a to zpestření dokumentaristických přístupů, a s ohledem na podtitul cyklu tudíž i verzí „autorského dokumentu“.


Celý text najdete v Cinepuru 94, který vychází příští týden.

Přečteno 4892x

Článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
5 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

luc  (5.9.2014 09:42)

Dobrý den, děkuji, mínila jsem média ve smyslu tištěných periodik či webových magazínů/ novin, nikoli CSFD, a vycházela z textů Kamila Fily v Respektu a Josefa Chuchmy v Orientaci LN, v obou případech, krom časopisu A2, tištěných médií, která mi v českém prostoru s ohledem na psaní o filmu přijde rozumné čas od času sledovat.

Michal Böhm  (2.9.2014 13:22)

Paní Česálková, zajímalo by mě na základě jakého žebříčku, článku či názoru je podle vás Remundův Obnažený národ díl, kterému se dostalo "nejkladnějšího hodnocení". Například na serveru ČSFD (který sice nemůžeme považovat za nejobjektivnější hodnotící médium - nicméně často spolehlivě odráží většinový názor) se mu dostalo nejnižšího hodnocení hned vedle dílu Já, horník! Díky.

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #148

#148

srpen 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY glosa

KVIFF: Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu, ale báli se to natočit

Cannes: Západ, Východ i Asie by potřebovaly vyšetřit

Cannes: Trojúhelník ambicí bývalého vítěze

Cannes: Ženy spoutané korzety a šílenstvím

Rizika pod povrchem / Rok 2017 v české filmové distribuci 2

FAMU jako zážitková agentura. A co dál? I. část

FAMU jako zážitková agentura. A co dál? II. část

Zamést si před vlastním prahem


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Hora dokumentární / Lucie Králová

Proměnit svůj první film v první film na světě

Kentusácká vlna / Spiknutí holčičích hoven

„Všechno v mých filmech se stalo“ / Bára Anna Stejskalová

Piargy / Magický realismus ve Slovenském štátě

Něžný vypravěč dětských příběhů / Jiří Hanibal

Nevadí mi označení „ženský film“, vadí mi jeho konotace

Distribuce 2022 / Návrat k normálu?


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Dětský film pro dospělé / Po strništi bos

Tak trochu roadmovie / Skokan

Máme tlakovú níž / Richard Müller: Nepoznaný

Paterson / Paterson z Patersonu

Lily Lane / Matní běsi


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)

Cinepur #94 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Olga / Olga dnes (Oto Horák, kritika)

Cesta ven / Cesta ven i dovnitř (Vít Schmarc, kritika)

Sacro GRA / Dálnice jako poněkud rozvolněná metafora (Tomáš Stejskal, kritika)

Můj přítel Godard – obtížný současník (Daniel Cohn-Bendit, téma)

České století / Natočili Češi svoji historii? (Jaroslav Pinkas, téma)

Když Godard a jeho pes jedou tramvají do Havany (Jindřiška Bláhová, editorial)

+ více...