Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Olga / Olga dnes
kritika / český film / Oto Horák / 31. 7. 2014
Když Miroslav Janek převzal po Pavlu Kouteckém, jenž v průběhu natáčení tragicky zemřel, dokumentární projekt Občan Havel, šlo o exkluzivní, ale riskantní nabídku. Filmové portréty známých osobností většinou inklinují k adoraci, patosu, méně často potom ke stejně křečovité „demytizaci“. Václav Havel ovšem nebyl hercem, kterého – řečeno s trochou nadsázky – měl každý rád, byl polarizující politickou i uměleckou osobností. Janek naplno využil předností časosběrné metody, zejména autentických vhledů “za oponu”, přičemž v žánru jinak obvyklým chvalořečníkům dal minimální prostor. Havel tak ve filmu sice působí sympaticky, ale nikoli jako čítankový velikán: na to je v díle příliš mnoho humoru a paradoxů.
U filmu Olga, který na Občana Havla nepřímo navazuje, musel režisér zvolit jiný přístup. Hrdinka filmu již není skoro dvacet let mezi živými, takže bylo třeba vystačit si s archivy – z doby disentu hlavně z produkce Originálního videojournalu – a se svědectvím žijících lidí. Sympatické přitom je, že režisér si vzpomínající osoby nevybírá podle klíče jejich známosti (takže ústřední místo mezi nimi může zaujmout Havlové neteř Olga Pešková) a necítí potřebu je školometsky označovat titulky. Tímto přístupem se Jankova Olga zásadně liší od televizního snímku Paní Olga, který v roce 2006 natočil v rámci cyklu Příběhy slavných (sic) Martin Dolenský.
Olga Havlová není dnes tak kontroverzně vnímanou osobností jako její manžel, což je hlavně důsledkem její neambicióznosti. Jestliže Havel prezidentem být chtěl i nechtěl, ale přece jen zřejmě více chtěl (a podle toho se rozhodl), Olga funkci “první dámy” převzala jako vlastní oběť a současně i jako zodpovědně pojímaný úkol. Z Jankova snímku nenásilně vyplývají hlavní povahové rysy titulní osobnosti, především vzácná odvaha. Její pohostinnost, přátelskost a tolerantnost měla svůj logický doplněk v přímosti a jisté urputnosti, s níž si stála za svým. Neintelektuální věcnost původně chudé žižkovské holky navíc odhalila jakoukoli frázovitost a „koženost“ projevu i u dobrých přátel, jak to máme v Jankově snímku možnost pozorovat na příkladu kostrbatého rozhovoru se Zdeňkem Urbánkem. S těmito vlastnostmi se doplňovala schopnost nenechat se vykolejit, život nebrat smrtelně vážně, o čemž svědčí záběry z různých oslav a “happeningů”. Jakkoli je hrdinčin obraz lichotivý (ale nikoli devótní), nebudeme tvůrce podezírat, že nám nějaké nepříznivé informace zatajuje (že ve filmu chybí záběry ze závěrečného období života, kdy trpěla smrtelnou chorobou, můžeme přijmout spíše s povděkem).
Film Olga má dva antihrdiny. Jeden je shodný s Občanem Havlem: je jím Václav Klaus. Byť se ve filmu objevuje jen v kratičké scénce, samolibost je patrná v jeho chování natolik zřetelně, že nepotřebuje žádné komentáře. Olgu a Václava Havlovy nejvíc odlišovala od Klause právě vlastnost, která možná polidštila člověka: schopnost sebereflexe. Druhý antihrdina je ještě nenápadnější: není totiž ve filmu jako antihrdina vůbec reflektován. A přece jím reálně byl. Jde o Jima Čerta, který jako divoký harmonikář a zpěvák vystupuje na mnoha záběrech z Hrádečku a Hrobky. Jak je známo, donášel na své disidentské a undergroundové přátele. I antihrdina se však může stát hrdinou, kromě – byť velmi opožděného – přiznání svého selhání lze vinu neokázale, tiše a úporně odpracovávát...
Film Miroslava Janka je dílem zralým, s promyšlenou koncepcí, soudržné, sevřeně působící svědectví o konkrétním člověku, prostředí a době, v nichž žil. Současně se ovšem může stát podnětem k zamyšlení, co znamená příklad Olgy Havlové dnes.
A na závěr snad jen malou připomínku. Nestálo by za to otevřeně ve filmu říci, že manželství Václava a Olgy Havlových bylo dlouhá léta přátelstvím (byť velmi pevným a obdivuhodným)? Nejde přitom o to bulvárně odkrývat privatissimum obou hrdinů, ale o – jak jim bylo vlastní – potřebné nazývání věcí pravými jmény.
Olga (ČR, 2014)
Režie, scénář a kamera: Miroslav Janek, střih: Tonička Janková, 87 min., distribuce: Aerofilms (premiéra v ČR 15. 5. 2014).
Olga (ČR, 2014)
Režie, scénář a kamera: Miroslav Janek, střih: Tonička Janková, 87 min., distribuce: Aerofilms (premiéra v ČR 15. 5. 2014).
Přečteno 4531x
Článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
Hodnocení filmu
Olga
**** CINEPUR (2)
**** ČTENÁŘI (2.8)
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY kritika
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice
Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba
Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna
Kvík / Až si zase příště dáte klobásku
DALŠÍ Z RUBRIKY český film
Něžný vypravěč dětských příběhů / Jiří Hanibal
Nevadí mi označení „ženský film“, vadí mi jeho konotace
Distribuce 2022 / Návrat k normálu?
Na FAMU nás učili, že žánr je „fuj“ / Rozhovor s režisérkou Terezou Nvotovou
A pak přišla láska… / Tarot a terapie
Návraty kamarádů do deště / Pokračování normalizačních trháků po roce 1989
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Inženýři lidských duší se opět činí
Fénix / Thriller o lidské slabosti a vypočítavosti
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014
Z obsahu tištěného čísla:
Alleluia: Příběhy neobyčejného šílenství (Ondřej Pavlík, zoom)
Za vlast! Pro Putina! / Ruská kinematografie ve službách vlastenecké propagandy (Kamila Dolotina, téma)
Kurosawa mezi Reader’s Digestem a existencí (Jiří Flígl, kniha)
Kreus / Loutkový punk (Eliška Děcká, český talent)
Cannes 2014 / Systém se zhroutil (Jakub Felcman, report)
Olga / Olga dnes (Oto Horák, kritika)