Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Alain Guiraudie / Král útěku francouzské kinematografie

profil / David Čeněk / 11. 6. 2014

Cena za režii v sekci Un certain regard na loňském festivalu v Cannes za film Cizinec od jezera (L’inconnu du lac, 2013) upozornila světovou veřejnost na Francouze Alaina Guiraudieho. Zároveň snímek s výrazným tématem homosexuality zařadil měsíčník Cahiers du cinéma na první místo žebříčku deseti nejlepších filmů roku. Cannes i Cahiers tak v případě Cizince od jezera znovu potvrdily silnou cinefilní povahu francouzské kinematografie. Zatímco v Americe by film přitáhl pozornost spíše díky diváckému úspěchu, ve Francii musí tvůrci často čekat na pozornost kritiků a festivalů. Guiraudie totiž není žádný debutant. Zároveň ale režisér označovaný kritikou s oblibou za tvůrce stylu krále Ubu není (a nebude) vývozním artiklem francouzské kinematografie jako například François Ozon. Nicméně nám jeho tvorba může pomoci poodhalit některá zákoutí francouzského filmu, o nichž se v zahraničí příliš neví.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #93

Článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Noe / Organizace spojených náboženství (Vít Schmarc, kritika) • Blockbuster TV / O pirátech a nesmyslnosti kvality a braku (Jana Jedličková, téma) • Editorial č. 93 / Nad méněcenností televizních seriálů (Antonín Tesař, editorial) • Jarní festivaly animovaného filmu ve Stuttgartu a Třeboni (Eliška Děcká, report) • AFO / Velký třesk televizního dokumentu (Monika Bartošová, report) • Alain Guiraudie / Král útěku francouzské kinematografie (David Čeněk, profil) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY profil

Mykologická love story / Marie Dvořáková

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Rudolf Šmíd / Kronikář strašáků

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Wes Anderson / Melancholik v hračkářství

Nanni Moretti: filmař, který se pokusil rekonstruovat levici

Optikou nihilisty / Obrazy těla a mysli ve filmech Gaspara Noého


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu 118: Neonoir

Z amerického remaku Toniho Erdmanna odstoupil Jack Nicholson

Gangy Berlína / Noirové vlivy v seriálu Babylon Berlín

Sladké ptáče nevinnosti / Revidovaný obraz femme fatale ve filmech Stevena Soderbergha

Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento

Bar jménem TechNoir / Virtuální realita noirového subžánru

Film noir znovuzrozený / Počátky neonoiru v Americe

Šťavnatý realismus Piera Paola Pasoliniho


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Světlo / Jak zachytit neviditelné

Mathieu Amalric / Herectví jako fraška a svoboda zároveň

Kinematografie černé Afriky / Úvod k tématu

Píšu posmrtné romány / Rozhovor s Raoulem Ruizem

Vášeň zvaná cinefilie po francouzsku


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (70) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (749) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (676) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (92) / tisková zpráva (1) / událost týdne (212) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)