Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Spring Breakers

Spring Breakers

mimo kino / Jana Bébarová / 11. 6. 2014

Každé dva měsíce, když vybírám filmy pro tuto rubriku, si zoufám nad chabou nabídkou blu-rayů v distribuci. Zejména co se současné progresivní tvorby týče. A tak nezbývá, než brouzdat na Amazonu. Jako v případě Spring Breakers, titulu, který se objevoval v žebříčcích nejlepších filmů loňského roku. Do českých kin se sice loni na jaře dostal, ale nejspíš asi tak trochu omylem, a to díky chytrému marketingovému tahu obsadit do něj Disneyho princeznu Selenu Gomez a její generačně spřízněné kolegyni Vanessu Hudgens (hvězda filmové série Muzikál ze střední) a Ashley Benson (mj. tvář nekonečného seriálu Tak jde čas). Jeden recenzent, který Spring Breakers přirovnal k Trojskému koni, vystihl podstatu díla Harmonyho Korina asi nejlépe. Protože obsadit do filmu kritizujícího popkulturu ex-přítelkyni Justina Biebera, je zkrátka chytrý, podvratný tah. Nicméně fakt, že Spring Breakersnejsou jen moralitou opírající se do současných popkulturních fenoménů a povrchnosti s ní spjatých, ale zároveň je i přiznaně oslavují, z nich činí řízenou střelu. Povrchnost, která je zde přiznanou estetickou volbou, však řadu diváků zaslepila, protože ne všichni rozpoznali onen spodní proud, který se celým filmem line. Tvůrčí záměr je přitom evidentní již z úvodní titulkové sekvence, z níž se za doprovodu Skrillexova tanečního hitu Scary Monsters and Nice Sprites z plátna valí vlnící se obnažená ňadra a jedno obscénní gesto alkoholem a drogami opojené omladiny řádící na floridské pláži během jarních prázdnin střídá druhé. Celý tento ambivalentní rozkol hodnot, které americká mládež vyznává (viz vulgární Barbie-dívky s doplňky Hello Kitty) a o kterých Korineho film pojednává, trefně vystihl James Franco v jednom z bonusových dokumentů blu-raye ze zahraniční edice, když Spring Breakers popsal jako když „klip Britney Spears spojíte s filmem Gaspara Noého“. A obojí Spring Breakers opravdu mají – Noého hypnotický vizuál díky práci jeho kameramana Benoîta Debieho a padlého anděla americké populární hudby v nejironičtější scéně filmu upomínající (nezáměrně) na Pussy Riot. Modrý disk navíc nabízí vlastní režisérův komentář, který je v případě tak rozporuplně přijímaného filmu podnětné si poslechnout. Nejvýmluvnější jsou ovšem dokumenty přímo z „místa činu“. Falešná promo slova radní jednoho z nechvalně proslulých turistických letovisek o vzorných a inteligentních studentech, kteří si sem jezdí jen (!) zaplavat a zahrát plážový volejbal, střižená na obrázky skutečných aktivit údajných slušňáků vypovídají sama za sebe.

Spring Breakers / USA, 2013 / scénář a režie: Harmony Korine / kamera: Benoît Debie / hudba: Cliff Martinez, Skrillex / hrají: Selena Gomez, James Franco, Ashley Benson, Vanessa Hudgens, Rachel Korine, Gucci Mane ad. / 93 min. / zvuk: anglicky / obraz: 2.35 : 1 / titulky: anglické / distribuce: 12. srpna 2013 (Universal Pictures UK)

Spring Breakers (USA, 2012, IMDb)
Režie a scénář: Harmony Korine, kamera: Benoît Debbie, střih: Douglas Crise, hudba: Skrillex, Cliff Martinez, hrají: Rachel Korine, Ashley Benson, Vanessa Hudgens, Selena Gomez, James Franco, Gucci Mane ad. 94 minut, distribuce: Blue Sky Film (premiéra v ČR 21. 3. 2013).

Spring Breakers (USA, 2012, IMDb)
Režie a scénář: Harmony Korine, kamera: Benoît Debbie, střih: Douglas Crise, hudba: Skrillex, Cliff Martinez, hrají: Rachel Korine, Ashley Benson, Vanessa Hudgens, Selena Gomez, James Franco, Gucci Mane ad. 94 minut, distribuce: Blue Sky Film (premiéra v ČR 21. 3. 2013).

Přečteno 4290x

Článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #148

#148

srpen 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY mimo kino

#shashtagemnejdáldojdeš / #martyisdead

Po stopách paměti a představ / Asi to ukončím

Syndrom vyhoření státu / Colectiv

Blok 99 / Za zvuků krve

Kostěný tomahawk

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Star Trek: Do neznáma

Neutečeš


DALŠÍ Z RUBRIKY

Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival

Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony

Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice

Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić

Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“

Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize

Nekonečně mnoho tváří Cate Blanchett

Terapie strachem / Satiry Rubena Östlunda


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Vertigo

Kmen / Tichá voda břehy mele

Madisonské mosty

Holubice

Lost Highway


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)

Cinepur #93 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Je Decasia vůbec film? Nesamozřejmost samozřejmého (Martin Kubina, mimo kino)

Grandhotel Budapešť / (Ne)smyslná rozkoš zmaru (Kamila Dolotina, kritika)

Animace nezestárne / Rozhovor s režisérem Sylvainem Chometem (Pavel Horáček, rozhovor)

Čekání na nový megahit / Nejistá budoucnost herních blockbusterů (Jan Švelch, téma)

Noe / Organizace spojených náboženství (Vít Schmarc, kritika)

Walesa: člověk naděje / Biografie milovaného a nenáviděného (Petr Svárovský, kritika)

+ více...