Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Lost Highway

Lost Highway

dvd / Jana Bébarová / 11. 6. 2014

Rád si věci pamatuju po svém. Ne nezbytně tak, jak se staly,“ říká utrápený protagonista snímku Lost Highway, jazzový saxofonista Fred Madison krátce předtím, než se začneme pomalu nořit do jeho schizofrenní mysli, v níž se téměř celý film odehrává. Tedy pokud vám zrovna tato interpretace vyhovuje. Filmy Davida Lynche jich totiž nabízí škálu podobně jako freudovské výklady snů, k nimž mají blízko. Standardně nastolují více otázek, než kolik dávají odpovědí, a jedinou jejich jistotou je jejich nejistota. Samotná zápletka (a snaha rozklíčovat ji) je v případě Lost Highway a obecně Lynchovy tvorby, jež se programově vzpírá zavedeným narativním konvencím, dost možná jen vypočítavým MacGuffinem. Primárně totiž jeho filmy staví na specifické „psycho“ atmosféře a přívalu zvláštních emocí, které v nás vyvolává a které činí jeho filmy nesnadno zapomenutelnými. Za téměř dvacet let od jeho rozpačitě přijímaného uvedení Lynchův snímek doslova zkultovněl, a tak by bylo bláhové nepořídit si jej do osobní filmotéky v době, kdy se k nám konečně dostává na blu-rayi. Společně s Twin Peaks jej v únoru vydal Magic Box, bohužel však bez jakéhokoliv bonusového materiálu. Lynch a spoluscenárista Barry Gifford, který je mj. podepsán pod předlohou k režisérově Zlatou palmou v Cannes oceněné Zběsilosti v srdci (1990), scénář k Lost Highway nadepsali jako „noirový horor 21. století“. Jeho mysteriózní příběh čítající jednu zavražděnou manželku, jednoho zamordovaného milence, jednoho zmasakrovaného gangsterského bosse a jednu chladnokrevně se smějící femme fatale, je však enigmatický natolik, nakolik je rozdvojený hlavní hrdina. On sám je zmatený snad ještě víc než filmoví diváci – zběsilé jízdě po Lynchově dálnici, kde člověk snadno ztratí nejen vzpomínky, ale i vlastní identitu, se však oddávají všichni. Hororový strach z neznámého (měl Michael Haneke na mysli Lost Highway, když vymýšlel koncept tajemných videokazet v Utajeném?) se prolíná s všudypřítomným sexuálním napětím, jež do filmu vnáší Patricia Arquette v dvojroli protagonistovy manželky/milenky. Když Lou Reed doprovází svým zpěvem magický okamžik osudového setkání pavoučí ženy s její budoucí obětí v druhé (snové?) rovině příběhu, na mysl se dere otázka, zda to někdo v neonoiru natočil lépe? Dobovými hity nabitý soundtrack Lost Highway by byl ostatně ideálním bonusovým diskem k blu-rayi. Nejenže všechny písně udávají potřebný rytmus filmu, ale jejich texty vypovídají o dění na plátně mnohem víc než všechny dialogy – už od úvodní Bowieho I'm Deranged, přes znepokojující songy Nine Inch Nails a Smashing Pumpkins či úderné Rammstein a provokativního Marilyna Mansona.


Lost Highway / USA, 1997 / režie: David Lynch / scénář: David Lynch, Barry Gifford / kamera: Peter Deming / hudba: Angelo Badalamenti / hrají: Bill Pullman, Patricia Arquette, Michael Massee, Robert Blake, Henry Rollins, Balthazar Getty, Robert Loggia ad. / 135 min. / zvuk: česky DTS-HD Master Audio 5.1 / anglicky DTS-HD Master Audio 5.1 / titulky: české / obraz: 16:9 / 1920x1080 / 2,39 :1 / distribuce: 26. února 2014 (Magic Box) / lze objednat na: http://www.magicbox.cz

Přečteno 2259x

Článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY dvd

Blok 99 / Za zvuků krve

Kostěný tomahawk

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Star Trek: Do neznáma

Neutečeš

Vertigo

Madisonské mosty

Krásno


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu 118: Neonoir

Z amerického remaku Toniho Erdmanna odstoupil Jack Nicholson

Gangy Berlína / Noirové vlivy v seriálu Babylon Berlín

Sladké ptáče nevinnosti / Revidovaný obraz femme fatale ve filmech Stevena Soderbergha

Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento

Bar jménem TechNoir / Virtuální realita noirového subžánru

Film noir znovuzrozený / Počátky neonoiru v Americe

Šťavnatý realismus Piera Paola Pasoliniho


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Vertigo

Kmen / Tichá voda břehy mele

Madisonské mosty

Holubice

Spring Breakers


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (70) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (749) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (676) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (92) / tisková zpráva (1) / událost týdne (212) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)

Cinepur #93 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Přátelé, mutanti a průšviháři / Současné jihokorejské blockbustery (Antonín Tesař, téma)

Moderní éra blockbusteru nezačala s Čelistmi / Rozhovor s filmovým historikem Richardem Nowellem (Jindřiška Bláhová, rozhovor)

Philomena / Jak nezneužít lidský příběh (Michal Böhm, kritika)

The Amazing Spider-Man 2 / Díl, kde zemřela Gwen Stacy (Antonín Tesař, kritika)

Lost Highway (Jana Bébarová, dvd)

Titanfall / Vyladěný nový kolos mezi starými vraky (Jiří Flígl, videohra)

+ více...