Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Čekání na nový megahit / Nejistá budoucnost herních blockbusterů

Čekání na nový megahit / Nejistá budoucnost herních blockbusterů

téma: Blockbuster / Jan Švelch / 17. 6. 2014

Dlouhou dobu se zdálo, že se herní průmysl vydá cestou hollywoodských megahitů. Poslední roky se však víra ve vysoké rozpočty začala rozplývat. Obří herní tituly se stávají nebezpečným rizikem a pozornost vydavatelů se přesouvá k menším hrám. Zdá se, že současný hráč už nemůže být závislý pouze na přísunu úspěšných blockbusterů.

Můj starší bratr film

Dříve než se zaměříme na současnost herních blockbusterů, stručně si zrekapitulujeme vývoj her od amatérských experimentů k stamilionovým rozpočtům. Herní průmysl se od počátků formoval v blízkosti již zavedeného filmového odvětví. První komerční hra – arkádový automat na mince Computer Space z roku 1971 – se jako kulisa objevila hned v několika snímcích. Mihla se dokonce i v prvním moderním blockbusteru tzv. Nového Hollywoodu – v Čelistech (Jaws, 1975). Sám Computer Space se ovšem nestal žádným trhákem. Pozdější zakladatelé firmy Atari, Nolan Bushnell a Ted Dabney, vyvinuli na tehdejší dobu příliš složitou hru, která běžné návštěvníky barů především frustrovala.

Bushnell a Dabney pod záštitou společnosti Atari skutečně uspěli až napodruhé. Pong (1972), který designoval inženýr Allan Alcorn, byl prvním herním hitem. Jeden automat umístěný v hospodě v kalifornském Sunnyvale se během dvou let „rozmnožil“ v 8000 přístrojů a domácí verze Home Pong se v roce 1975 prodalo 150 000 kusů. Pong ukázal všem skeptikům, že na počítačových hrách lze vydělat nemalé částky. Z dnešního hlediska však nemůžeme Pong vnímat jako blockbuster. Chyběla mu propracovaná reklamní kampaň, původní rozpočet byl téměř nulový a úspěch hry se dostavil postupně v rozmezí přibližně tří let. Na Pong později navázal velice úspěšný Pac-Man z roku 1980. Japonská arkáda se slavným žlutým žroutem se téměř okamžitě stala součástí amerického mainstreamu. Pac-Man měl dokonce své vlastní vitamíny a hudební singl Pac-Man Fever (1982) od dua Buckner a Garcia se probojoval do první desítky žebříčku Billboard.


Celý text najdete v novém Cinepuru 93.

Přečteno 2089x

Článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #111

#111

červen 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba

Cool televize / Generace X a Y v kontextu proměn televizního vysílání

Vykročit mimo střední proud / Metody alternativní distribuce dokumentárních filmů

Dokumenty na maloměstě / Několik příkladů ze současné praxe jednosálových kin

Jak chutná pendrek s mexickou omáčkou / Co říká nativní reklama o Netflixu a HBO

Jak prodat film? Anketa s filmovými distributory a producenty

Úvod: Jak prodat film


DALŠÍ Z RUBRIKY

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine

Bohéma / Fikce a realita v televizním seriálu

Nostalgický pokrok v mezích formátu / Česko v éře globální televize

O podlidech, nelidech a těch ostatních / Stopy sociálního realismu v současné australské...

Televize pro hráče / YouTube kanál Machinima

True crime / Nejen televizní fenomén

Úvod k tématu 111: Současné televizní formáty

Velká čínská zeď / Rozestavěný pomník čínsko-amerického přátelství


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Oxenfree / O vztazích a rádiových frekvencích


RUBRIKY

anketa (22) / český film (62) / český talent (32) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (117) / editorial (85) / fenomén (66) / festival (48) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (9) / kritika (686) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (562) / objev (3) / pojem (36) / portrét (3) / profil (93) / reflexe (24) / report (91) / rozhovor (148) / scénář (4) / soundtrack (31) / téma (820) / televize (78) / tisková zpráva (1) / událost týdne (177) / video (2) / videoart (16) / videohra (49) / web (37) / zoom (146)

Cinepur #93 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Blockbuster TV / O pirátech a nesmyslnosti kvality a braku (Jana Jedličková, téma)

Přátelé, mutanti a průšviháři / Současné jihokorejské blockbustery (Antonín Tesař, téma)

Editorial č. 93 / Nad méněcenností televizních seriálů (Antonín Tesař, editorial)

Titanfall / Vyladěný nový kolos mezi starými vraky (Jiří Flígl, videohra)

Avengers / Syntéza postav, motivů a účinků (Martin Kos, téma)

Je Decasia vůbec film? Nesamozřejmost samozřejmého (Martin Kubina, videoart)

+ více...