Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Dvojník / Mossovy multižánrové ambice

Dvojník / Mossovy multižánrové ambice

kritika / Ivo Michalík / 28. 5. 2014

Když v roce 2010 vstoupil do kin první film Richarda Ayoadeho Jmenuji se Oliver Tate, měl v mnoha ohledech jednoduchou pozici. Fakt, že šlo o režijní debut hereckého představitele nerda Mosse z britského sitcomu Ajťáci, udělal filmu mohutnou reklamu. Ayoade navíc vytvořil svěží indie paralelu k americkým přisprostlým komediím o hrdinech usilujících o ztrátu panictví. Především ve druhé polovině sice film ztrácel dech kvůli zbytečným odbočkám, dostatek diváků si ale na svou stranu bezpečně získal.

Ve svém druhém filmu Ayoade míří daleko výše – až k novele Fjodora Michajloviče Dostojevského. Co ale ve Dvojníkovi sráží výsledek na úroveň hollywoodského podprůměru, jsou právě přeceněné tvůrčí schopnosti. Snímek na ploše necelé stovky minut pravidelně staví na odiv autorovy ambice. Každý zajímavější moment však vzápětí zabije nerozhodnost, čím celý film má/chce/může být. Kafkovským pamfletem? Romantickou komedií? Paranoidním thrillerem? Schizofrenním hororem? Z širokého spektra možností, které mu předloha a její fantaskní uchopení nabízejí, Ayoade nevytěží ani zdaleka tolik jako mnoho jiných autorů, kteří už z motivu dvojnictví vycházeli.

Dvojník jako celek obsahuje atributy vlastní všem uvedeným žánrovým polohám. Eklektický přístup čerpající mimo jiné z citací jiných děl napříč kulturním spektrem platí za jednu z možností, jak v postmoderní rovině rozvést tvůrčí vizi. Ayoade společně s bratrem známého konceptuálního umělce Avim Korinem, který spolupracoval na scénáři, si to zjevně uvědomoval. Nepodařilo se mu ale dát adaptaci tvar, který by umně zakryl do značné míry nevyhnutelnou formální roztříštěnost.

Začátek Dostojevského novely svým výrazivem připomíná časoprostor, který se stal vlastním Kafkovým prózám nebo Gogolovým Petrohradským povídkám. Paradox situací vycházející z absurdnosti normality determinuje také úvod do blíže neukotveného světa, ve kterém prožije první dobrodružství svého života hrdina filmového Dvojníka. Všednodenní nesmyslnost je tu ale traktována až příliš doslovně – nechybí úřednický šotek nebo marnost boje s vyhrocenou byrokracií. Daleko problematičtější je ale milostná linie nesmělého hrdiny Simona a jeho mladé kolegyně z práce Hannah, tím spíš, že v předloze se žádný podobný motiv neobjevuje. V této žánrové rovině Ayoade najednou vzdaluje svého Simona Dostojevského hrdinovi Goljadkinovi a dělá z něj pohlednějšího Olivera Tatea. Ani této poloze se ale vyprávění nevěnuje dostatečně dlouho na to, aby se stala něčím víc než zautomatizovanou žánrovou pózou.

Do popředí totiž začnou vystupovat peripetie spojené s nástupem sebevědomého Simonova „alter ega“. Podobné scény z původní novely nicméně fungují na papíře mnohem lépe než při doslovném převedení na plátno. Počáteční absurdní stylizace totiž mezitím ustoupila vpádům cizích žánrových prvků a vrací se pouze ve chvílích, které k tomu dostatečně vybízejí. Třeba situace s krádeží klíčového dokumentu nepůsobí jako ukázka nespravedlivého jednání Simonova dvojníka, ale spíš vyvede z míry rozmělněnou groteskností divadelních archetypů. Podobně nevyjasněným krokem je i epizodické obsazení Ayoadeho ajťáckého kolegy Chrise O´Dowda do role lékaře. I on se ve ztypizovaně humorné poloze objeví v situaci, kdy je odlehčení především manýrou a sebestředně vztyčeným ukazovákem dokládajícím ve skutečnosti stále dokola vyvracený dojem kontroly nad škálou různorodých emocí.

V poslední čtvrtině ambice dua začínajících tvůrců vrcholí snahou spojit všechny předchozí linie do okatě velkolepého finále. Zbývající ostny počátečního potenciálu jeden po druhém odpadnou pod tíhou doslovnosti. Kouzlo jednoho ze zřejmých inspiračních snímků, Lynchovy Lost Highway, spočívalo mimo jiné ve hře s předkládáním indicií a (ne)důvěrou v jejich verifikaci. Dvojník během několika minut za zvuků ohlušující hudby zodpoví všechny otázky, které se více či méně originálně po celou dobu snažil předkládat. A to způsobem, který v rámci takto uchopeného příběhu nemá obdoby. I poslední zadní vrátka zůstanou zavřená jen proto, aby si Dvojníka užila především konformní část publika. Mimochodem ta, která se Dostojevskému tolik protivila.

Dvojník (The Double, Velká Británie, 2014, IMDb)
Režie: Richard Ayoade, scénář: Richard Ayoade, Avi Korine podle novely F. M. Dostojevského, kamera: Erik Wilson, střih: Nick Fenton, hudba: Andrew Hewitt, hrají: Jesse Eisenberg, Mia Wasikowska, Chris O’Dowd ad., 93 min., distribuce: Aerofilms (premiéra v ČR 17. 4. 2014).

Dvojník (The Double, Velká Británie, 2014, IMDb)
Režie: Richard Ayoade, scénář: Richard Ayoade, Avi Korine podle novely F. M. Dostojevského, kamera: Erik Wilson, střih: Nick Fenton, hudba: Andrew Hewitt, hrají: Jesse Eisenberg, Mia Wasikowska, Chris O’Dowd ad., 93 min., distribuce: Aerofilms (premiéra v ČR 17. 4. 2014).

Přečteno 4490x

Článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Dvojník

****  CINEPUR (1.5)

****  ČTENÁŘI (1)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Utama / Mezi domovem a sopkou

Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice

Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba

Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna

Kvík / Až si zase příště dáte klobásku

Stane se to znova a znova / Dexter: Nová krev

BANGER. / Film, který by rád všechny pochcal


DALŠÍ Z RUBRIKY

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Australská kriminální historie Justina Kurzela

Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr

Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech

Místo zločinu Česko / Televizní podoby true crime

True Crime / Úvod

True crime / Fascinace zločinem jako součást zábavy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Větší šachovnice, slabší figurky / Takové krásné šaty

Pokecali ještě parádněji / Chata na prodej

Když zrůdy truchlí / Fantastická žena

Láska mezi kapkami zvířecí krve / O těle a duši

Naděje na konci světa lidí / Válka o planetu opic


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #93 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014

Z obsahu tištěného čísla:

AFO / Velký třesk televizního dokumentu (Monika Bartošová, report)

Spring Breakers (Jana Bébarová, mimo kino)

Dvojník / Mossovy multižánrové ambice (Ivo Michalík, kritika)

Editorial č. 93 / Nad méněcenností televizních seriálů (Antonín Tesař, editorial)

Blockbuster TV / O pirátech a nesmyslnosti kvality a braku (Jana Jedličková, téma)

Moderní éra blockbusteru nezačala s Čelistmi / Rozhovor s filmovým historikem Richardem Nowellem (Jindřiška Bláhová, rozhovor)

+ více...