Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Odvaha „obsadit dějiny“ / The Mill, České století a zákruty faktuálního dramatu

téma: Populárně-vědecký film / Veronika Klusáková / 7. 4. 2014

Oscarové soutěži roku 2013 dominovalo historické drama Lincoln (2012) Stevena Spielberga, film, který diváky i akademiky uchvátil mimo jiné hyperrealistickou fyziognomií, dikcí a intonací Daniela Day-Lewise v hlavní roli. Otázka historické věrnosti se v recenzích na snímek objevovala velice často, s odvoláním na historiky daného období, a to jak v pochvalném, tak odmítavém smyslu. Díky kritické reflexi jsme se dozvěděli mimo jiné i to, že zvuk tikotu Lincolnových hodinek přesně kopíruje originál a že všichni zástupci státu Connecticut hlasovali pro zrušení otroctví, nikoli pouze dva, jak je ukázáno ve filmu. Pozoruhodné je, že nejlepším filmem roku se stal jiný zástupce téhož žánru, u nějž byla otázka historické autenticity rovněž středobodem diskuze – Argo (2012) Bena Afflecka. Přestože podtitul filmu přímo vybízí k metatextové hře („The Movie Was Fake. The Mission Was Real.“), rétorické strategie, které při zobrazení skutečnosti uplatňuje, jsou překvapivě konzervativní. Závěrečná titulková sekvence klade vedle sebe fotografie reálných postav příběhu a jejich hereckých protagonistů, čímž sugeruje důležitost jejich podobnosti pro věrohodnost filmu. V některých momentech sekvence je dokonce obtížné rozlišit, který fotografický snímek zachycuje autentickou skutečnost a který je fikční, neboť tvůrci mění klíč jejich uspořádání.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #92

Článek vyšel v časopise Cinepur #92, duben 2014.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Transsexuální tygr a trpaslík s dildem / Rotterdam 2014 (Tomáš Stejskal, report) • Od pojízdných balvanů po robotučňáky / BBC a její špioni v divočině (Veronika Havlová, téma) • Kámoši až na dno lahve (Jana Bébarová, dvd) • Dědictví aneb Kurva se neříká / Trýznivý přelud Bohouše Stejskala (Vít Schmarc, kritika) • Hayao Miyazaki: Oči nezastíněné nenávistí (Eliška Děcká, profil) • RoboCop / Padilhův marný boj s ratingem (Ondřej Pavlík, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #121

#121

únor 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Vidět neviditelné v prostoru a čase / Rozhovor s Virgiliem Tosim


RUBRIKY

anketa (24) / český film (79) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (95) / fenomén (71) / festival (79) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (115) / komiks (10) / kritika (777) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (704) / objev (3) / pojem (36) / portrét (10) / profil (103) / reflexe (24) / report (105) / rozhovor (158) / scénář (4) / soundtrack (42) / téma (879) / televize (97) / tisková zpráva (1) / událost týdne (228) / video (2) / videoart (16) / videohra (59) / web (42) / zoom (154)