Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Vitalij Manskij / Zvýšená hladina morálky v krvi
profil / Kamila Dolotina / 10. 2. 2014
Patrně nejznámější ruský dokumentarista, který mimo vlastní režijní činnost čítající přes třicet titulů pomohl jako producent k realizaci více než dvou stovek dokumentů jiných tvůrců. Od 90. let se věnoval popularizaci progresivní dokumentární tvorby v televizním vysílání. Trauma z marného boje s televizní mašinérii se rozhodl vyléčit založením festivalu Artdocfest, který se prezentuje sloganem „filmy, které v televizi neuvidíte“. Po uveřejnění manifestu „Reálný film“ (Realnoe kino/1) se navíc Vitalij Manskij, jehož snímek Roura zvítězil loni v dokumentární sekci karlovarského festivalu, ocitl v čele radikálního jádra ruských dokumentaristů.
V(d)ěčným leitmotivem Manského tvorby je ohledávání fenoménů ruského života, k nimž přistupuje na dvou rovinách. Jednak se zaměřuje na nejvýraznější osobnosti na poli politiky: prezidentská trilogie o novodobých vládcích země (Gorbačov, Jelcin, Putin, 2001), jíž předcházel dokument o nejznámější ruské mumii (Tělo Lenina, 1992), nebo se zaobírá aktéry hudebního Olympu: snímek o Vladimiru Vysockém (Smrt básníka, 2005) a dvojportrét dívčí kapely t.A.T.u. (Anatomie t.A.T.u., 2003 a reality projekt Tatu v podnebesí, 2004). Druhou rovinu jeho zájmu pak tvoří zachycení mizejících reálií konstituujících genetický kód země ve snímcích o slunících se turistech Broadway – Černé moře (2003), v etnologické výpravě po trase plynovodu (Roura, 2013) či v retrospektivním pátrání po běžných strastech a radostech sovětského života ve střihovém dokumentu Soukromé archivy. Monolog (1999) – sestaveném výhradně z amatérských záběrů sjednocených vyprávěným životem fiktivní postavy z let 1961-1991.
Celý článek si můžete přečíst v tištěném čísle Cinepuru, číslo 91.
Vybrané filmy Vitalije Manského můžete zhlédnout také na online platformě DAFilms.cz:
Soukromé archivy. Monolog (1999)
Rudí carové: Gorbačov. Po impériu (2001)
Rudí carové: Jelcin. Jiný život (2001)
Rudí carové: Putin. Přechodný rok (2001)
Broadway - Černé moře (2003)
Gagarinovi pionýři (2005)
Wild, Wild Beach (2006)
Panenství (2008)
Vlast nebo smrt (2011)
Přečteno 6927x
Článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
5 /1
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY profil
Jen tak si zakřičet ve všech realitách / Ondřej Moravec
Síla fiktivních obrazů / Profil Michala Blaško
Únik do pohádkové krajiny folkloru / Anna Podskalská
Anatomie českého pidimužíka / Adam Martinec
Ondřej Šálek / Pochopení za každou cenu
Smýkání Denisem Lavantem / Profil Jana Vejnara
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Existenciální pijáctví / Chlast
Ženská tvář války / Vysoká dívka
Více naděje už nemáme / Léto a subtilnost vědomého primitivismu
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014
Z obsahu tištěného čísla:
IDFA / Liberální metropole jako tavicí kotel současných dokumentaristických tendencí (Martin Horyna, report)
Finders Keepers / Britský label si získává svět obskurními československými soundtracky (Jiří Špičák, soundtrack)
O české nové vlně s Vladimírem Körnerem / Některé filmy nové vlny by se měly pouštět za trest (Tereza Frodlová, rozhovor)
Vitalij Manskij / Zvýšená hladina morálky v krvi (Kamila Dolotina, profil)
Kapitán Phillips / Dramatická plavba středním proudem (Petr Svárovský, kritika)
Gone Home / Po stopách příběhu tajuplné vily (Ondřej Pavlík, videohra)