Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

S Bournem v posteli / Liberace!

S Bournem v posteli / Liberace!

kritika / Antonín Tesař / 18. 10. 2013 / komentáře (1)

„Potřeboval jsem vidět Jasona Bourna na Gordonu Gekkovi,“ vtipkuje v jednom rozhovoru Steven Soderbergh o obsazení Matta Damona a Michaela Douglase do hlavních rolí svého nového filmu Liberace! Tato poznámka ovšem nemusí být úplně bezvýznamná, zvlášť vzhledem k tomu, jak podstatná je pro řadu Soderberghových filmů instituce herectví, počínaje už samotným castingem. V některých snímcích obsazení vytváří určitou návaznost mezi zkušeností herce a jeho postavou, např. role luxusní prostitutky v Dívce na přání ztvárněná pornoherečkou Sashou Grey nebo film Bez kalhot o pánském striptýzu, kde jednu z postav hraje Channing Tatum, který měl s touto profesí krátkou vlastní zkušenost (do značné míry to platí i pro roli bývalé mistryně bojových umění Giny Carano ve Zkratu, jenže tam jde spíš o sympatický pokus vrátit do západních akčních filmů dříve běžnou praxi obsazování skutečných atletů a zdůrazňování jejich fyzických výkonů pomocí stylu). Jinde ovšem jde naopak ostře proti zavedené image dané herecké hvězdy, nejsilněji asi v Informátorovi!, kde z Matta Damona udělal iritující figuru s nadváhou a odpudivým knírem. Navíc vzhledem k tomu, jak často Soderbergh zdůrazňuje, že své filmy chápe jako určité experimenty, lze rozměr jakési slash fikce o homosexuálním vztahu Bourna/Damona a Gekka/Douglase chápat jako důležitý pro celý snímek.

Liberace! byl natočen podle autobiografické knihy Scotta Thorsona Behind the Candelabra: My Life with Liberace, ve které autor popisuje svůj milostný vztah s bavičem a hudebníkem Valentinem Liberacem z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Soderbergh uvažoval o jejím zfilmování několik let, nicméně hollywoodským studiím připadala love story extravagantního umělce a jeho o řadu let mladšího milence „příliš gay“ a snímek nakonec produkovala HBO. Režisér tu mimochodem plní svůj veřejně deklarovaný příslib, že opouští kinematografii a nadále hodlá pracovat ve „svobodnějším“ televizním prostředí (nicméně nutno podotknout, že kabelovkou zaštítěný Liberace! má propracovanější mizanscénu, než mnohem „televizněji“ vyhlížející předchozí Soderberghův film Vedlejší účinky). Podstatnou okolností může být i to, že scénář filmu napsal veterán milostných dramat Richard LaGravenese (např. Madisonské mosty, Dvě tváře lásky nebo Zaříkávač koní), který se Soderberghem dosud nespolupracoval.

I kdybychom neznali reálný Thorsonův příběh, můžeme přitom ze samotného filmu velmi brzy uhodnout, kam celá zápletka směřuje. Postava Billyho, který ve scéně, kde se Scott a Liberace poprvé setkávají, působí jako rozladěný na vedlejší kolej odstavený milenec, vystupuje jako zřetelná předtucha, že samotný Scott je odsouzený opakovat stejnou anabázi. Smutek, kterým je milostné drama prostoupeno, ale souvisí s touto osudovou tragičností jen zčásti. Daleko zásadnějším motivem, jenž se v jednoduchém příběhu o komplikovaném vztahu znovu vrací, je nepokojná touha někým se stávat, která každého z hrdinů staví do konfliktů s ním samotným, s různými určeními, jež na sebe dobrovolně či nedobrovolně bere. Liberaceho před veřejností celoživotně skrývaná homosexualita je jen jedním z mnoha podobných rozporů, jež se odrážejí nejen v chování obou ústředních postav, ale v první řadě už na jejich tvářích.

Právem oslavovaná práce maskérů je na první pohled patrná na Douglasově tváři, která získala nejen mladší, ale také jemnější rysy, ale zároveň postupně ovládá i Damonův zevnějšek, jak se postava Scotta podrobuje plastickým operacím, jež mají jeho vzhled přiblížit k podobě Liberaceho. Za zmínku stojí ale i takřka neviditelná role Dana Aykroyda, který je coby Liberaceho manažer zamaskován k nepoznání. Styl masek obou herců navíc přesně odpovídá způsobům, jakým jejich postavy vklouzávají do vlastních stylizací. Na Douglasově tváři je Liberaceho identita od začátku naprosto precizně vymodelována a herec je se svou maskou dokolale sladěný, zatímco Damonův obličej, jehož Scott se teprve vžívá do pozice Liberaceho milence/syna, se postupně viditelně deformuje. U obou herců ale platí, že jejich masky vnímáme skutečně jako masky – Douglasův herecký výkon je fascinující v tom, že díky množství jeho předchozích filmů dobře víme, jak odlišná tvář a herecký projev se pod Liberaceho maskou ukrývá. A stejně tak platí, že to chce jen drobnou dávku fantazie, abychom si ve scéně se dvěma nahými muži ve vířivce představili Gordona Gekka a Jasona Bourna.

Liberace! (Behind the Candelabra, USA, 2013, IMDb)
Režie: Steven Soderbergh, scénář: Richard LaGravenese podle knihy Scotta Thorsona Behind the Candelabra: My Life with Liberace, kamera: Steven Soderbergh (jako Peter Andrews), střih: Steven Soderbergh (jako Mary Ann Bernard), hudba: Marvin Hamlisch, hrají: Michael Douglas, Matt Damon, Dan Aykroyd ad., 118 min., distribuce: EEAP Film Distr. (premiéra v ČR 18. 7. 2013).

Liberace! (Behind the Candelabra, USA, 2013, IMDb)
Režie: Steven Soderbergh, scénář: Richard LaGravenese podle knihy Scotta Thorsona Behind the Candelabra: My Life with Liberace, kamera: Steven Soderbergh (jako Peter Andrews), střih: Steven Soderbergh (jako Mary Ann Bernard), hudba: Marvin Hamlisch, hrají: Michael Douglas, Matt Damon, Dan Aykroyd ad., 118 min., distribuce: EEAP Film Distr. (premiéra v ČR 18. 7. 2013).

Přečteno 2364x

Článek vyšel v časopise Cinepur #89, říjen 2013.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Liberace!

****  CINEPUR (2.8)

****  ČTENÁŘI (3)


komentáře

    přepište kód:

KOPROducent  (27.10.2013 10:25)

Překvapivě, s použitím kontroverzního pianisty a masek předběhli Soderbergha o dobrých 14 let tvůrci filmu "Rock´n´Roll Frankenstein". V něm šílený vědec při sestavování titulního homunkula (s hlavou Elvise a rukama Jimmyho Hendrixe) sáhne namísto původně plánovaného "údu" Jima Morrisona po "nádobíčku" zesnulého výstředníka Liberaceho. To má pochopitelně dalekosáhlé následky.

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #109

#109

únor 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Neon Demon / Gucciho třpytivé zvratky

24 týdnů / Právo na (vlastní) život

Rodinné štěstí / Různé generace, stejné chyby

Hedi / Portrét vnitřní (r)evoluce

Kubo a kouzelný meč / Mýtus o správné rodině

Zdaleka / Jaký otec, takový syn

Lichožrouti / Každá ponožka se počítá

Sieranevada / Pohádky, rituály a rostoucí hlad


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Lichožrouti / Každá ponožka se počítá

Vlk z Královských Vinohrad / O Němcovi a hostech

Nikdy nejsme sami / V pasti a v panoptiku

Editorial 107

Karlovy Vary jako hypertext


RUBRIKY

anketa (21) / český film (60) / český talent (31) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (115) / editorial (83) / fenomén (64) / festival (38) / fragment (18) / glosa (207) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (9) / kritika (667) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (519) / objev (3) / pojem (36) / portrét (1) / profil (91) / reflexe (24) / report (85) / rozhovor (147) / scénář (4) / soundtrack (29) / téma (809) / televize (74) / tisková zpráva (1) / událost týdne (166) / video (2) / videoart (16) / videohra (47) / web (35) / zoom (146)

Cinepur #89 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #89, říjen 2013

Z obsahu tištěného čísla:

Stařecká montáž orgasmů sopranistek / Donšajni (Ivo Michalík, kritika)

Hvězdy à la masala / K historii bollywoodského star systému (Šárka Gmiterková, téma)

Nablýskané hvězdy i vousatí násilníci / Muslimové v Bollywoodu (Marie Kazmarová, téma)

Pedro Costa / Bloumání za zavřenými dveřmi (Matěj Nytra, profil)

Omalovánky plné paradoxů / Futurologický kongres (Tomáš Stejskal, kritika)

2500 tun úžasu / Pacific Rim (Jiří Flígl, kritika)

+ více...