Strůjci nebezpečných iluzí / Role médií ve filmech RoboCop, Total Recall a Hvězdná pěchota

5. 8. 2013 / Ondřej Pavlík
téma
Placený

Zdá se, že filmografii Paula Verhoevena lze postihnout dvěma slovy: násilí a sex. A skutečně, minimálně jedno z těchto témat se v nezvykle explicitní podobě objevuje jak v prvních celovečerních filmech nizozemského režiséra, tak v jeho nejznámějších hollywoodských počinech. Otevřené prolamování všeobecně akceptovaných představ o tom, co je přijatelné ve filmu ukazovat, však mělo navzdory pohoršeným reakcím kritiků vždy svůj účel. Jak ostatně píší Douglas Keesey a Paul Duncan, „Verhoevenův senzacionalismus je přesně zacílený a výmluvný: maso a krev jeho obrazů – jejich upřímnost a brutalita – je pokusem o navrácení realismu do konvenčních žánrů, které šíří mýty o sexu a násilí.“1 Totéž, snad jen s důrazem na násilí, by bylo možné prohlásit také o trojici akčních sci-fi snímků, které Verhoeven natočil v zámoří. Výlučným znakem RoboCopa (1987), Total Recallu (1990) a Hvězdné pěchoty (1997), který tato tři díla spojuje dohromady a zároveň je odlišuje od ostatních režisérových filmů, je ale především zásadní úloha médií.

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Verhoeven

88 / červenec 2013
Více