Bling Ring: Jako VIPky / Společenstvo luxusu

kritika / Táňa Zabloudilová / 23. 7. 2013

Pátý film Sofie Coppoly The Bling Ring trefně končí písničkou Franka Oceana. „Super rich kids with nothing but loose ends, super rich kids with nothing but fake friends.“ Soundtrack k filmu režisérky, která se v současné hudbě dobře orientuje a používá ji často a s mimořádným citem k zesílení atmosféry, charakterizování postav nebo vystihnutí emocí, je výmluvný jako ve všech jejích filmech. Snímek o partě bohatých teenagerů z LA nazývané v tisku The Burglar Bunch nebo The Bling Ring (volně přeložitelné jako Společenstvo luxusu) je (pouze) věrným převyprávěním skutečných událostí zachycených v časopisu Vanity Fair – několik středoškoláků posedlých drahými značkami a životním stylem celebrit si pravidelným vykrádáním domů slavných opatřilo přes 3 miliony dolarů.

Naposledy se Coppole podařilo natočit velmi pomalý film o prázdnotě a nudě (Odnikud někam), který nebyl prázdný ani nudný. Její aktuální, o mnoho rychlejší film o povrchních teenagerech však je těkavý a povrchní. Zdá se, že Coppola dělá o poznání zajímavější snímky, pokud točí podle původních scénářů. Ztraceno v překladu a Odněkud někam jsou si v lecčems podobné, režisérka se opakuje i v drobných komických epizodách, které ukazují její hrdiny izolované od okolního světa. Oba filmy jsou plné subtilně vyjádřených emocí postav, ke kterým se skrze drobné všední situace a náladové sekvence dá pod kůži dostat velmi snadno. V prostředí hotelových pokojů, tiskových konferencí, večírků a banketů si bohatí a slavní hrdinové melancholicky zoufají, pijí whiskey a zdvihají obočí nad snahou okolí se jim zalíbit. Z jejich prázdnoty je následně zachraňuje vztah, který není milostný.

The Bling Ring je režisérčiným nejméně humanistickým filmem. Ještě nikdy se nezdálo, že má divák k postavám tak daleko, jako v případě gangu mladých stylistů-amatérů. Povrchní a roztěkaný holkař Johnny z Odnikud někam, i hrdinka Marie Antoinetty mají daleko do režisérčiných nejzajímavějších hrdinů, Boba a Charlotty ve Ztraceno v překladu, přesto jejich tupou prázdnotu filmy popisují s až něžnou účastí a pochopením.

The Bling Ring se předchozím filmům Coppoly podobá kromě padnoucího soundtracku a vytříbené kamery snad jen tím, že se opět odehrává ve světě bohatých, který režisérka jako členka jedné z nejvýznamnějších filmařských rodin v Hollywoodu (do které kromě otce F. F. Copolly patří třeba Jason Schwartzman, producent Roman Coppola nebo Nicolas Cage) zná nejlépe. Postavy ve filmu freneticky pobíhají po losangeleských rezidencích a až do konce zůstávají prázdnými nádobami, které snímek téměř nekomentuje.

Divák zlehka poznává jen Marca, nejistého kluka, který se po přestupu na novou střední spřátelí s Rebeccou, ze níž se vyklube vůdkyně gangu. Podle Marca je její motivací jednoduše touha mít stejné oblečení a stejný životní styl jako její zbožňované hvězdy. Jak svého náročného koníčka živit mu ukáže záhy: na večírcích obchází auta zaparkovaná v okolí a z těch nezamknutých vybírá peněženky. Následuje první noční návštěva domu Paris Hilton, která nechává klíče pod rohožkou.

Daleko od svých postav snímek zůstává i v náznakově satirickém záběru, kdy kamera zpovzdálí sleduje postupně se rozsvěcující světla a groteskní zběsilý pohyb party nedospělých zlodějů v jednom z vykrádaných domů. Spolu se scénou, ve které zámožná rodina jedné z dívek snídá ve světlem zalité luxusní kuchyni, zatímco se malí chundelatí psíci dávají po zaslechnutí policejních sirén do zběsilého štěkotu, patří k nejlepším momentům filmu.

Když v závěru dojde na eskort vyděšeného Marca v poutech do vězení a vyšinuté vyjádření Nicky, kterou hraje bývalá šprtka z Nebelvíru Emma Watson, o tom, že je vykrádání domů epizodou v jejím duchovním vývoji, zdá se škoda, že se tolik stopáže věnuje právě vykrádání a odtažitému pozorování zábavy teenagerů.

Svou povrchností se tak film blíží režisérčinu debutu Smrt panen podle stejnojmenné knižní předlohy Jeffreyho Eugenidese. Minimálně v porovnání s Eugenidesovou analýzou předměstského života o tisíci živých, směšných a zároveň frustrujících obrazech působí filmová verze jako trochu prázdný high-school film. Na rozdíl od snímku o šestici sebevražedných sester nevyvažuje poslední film Coppoly prázdnotu ani atmosférou tajemství, která divákovi umožňuje si domýšlet. Podobně jako sestry Lisbonovy jsou luxusem posedlí zloději šiframi, tentokrát však postrádají i kouzlo.

Filmem, kterému se letos doopravdy podařilo obnažit povrchnost s citlivostí Coppoliných starších filmů a živelností, která je jim cizí, a ukázat zlobivé holky, o kterých zpívá na soundtracku M.I.A., tedy zůstávají Spring Breakers Harmonyho Korinea.

Bling Ring: Jako VIPky (The Bling Ring, USA, Velká Británie, Francie, Německo, Japonsko, 2013, IMDb)
Režie a scénář: Sofia Coppola podle článku Nancy Jo Sales The Suspects Wore Louboutins, kamera: Harris Savides, Christopher Blauvelt, střih: Sarah Flack, hudba: Daniel Lopatin, Brian Reitzell, hrají: Emma Watson, Katie Chang, Israel Broussard, Claire Julian ad., 90 min., distribuce: Bontonfilm (premiéra v ČR 20. 6. 2013).

Přečteno 4322x

Článek vyšel v časopise Cinepur #88, červenec 2013.

2.6 /7