Jak se to dělá v Polsku? / Státní podpora domácí filmové tvorby

30. 1. 2013 / Lucie Zakopalová
téma
Placený

Po pádu komunismu se začal v Polsku rozpadat systém velkých, státem ovládaných filmových studií, nenahradila ho však síť menších producentů a distributorů, začala mizet i kina: v roce 2004 jich bylo o dvě třetiny méně než v roce 1989, ve stejném roce byl poměr polských filmů na trhu jen 8,4 %, zbytek tvořila především americká produkce. Na přelomu tisíciletí bylo tak stále jasnější, že vznik dobrých a konkurenceschopných domácích filmů je nutné podpořit a nelze spoléhat jen na „neviditelnou ruku trhu“. O legislativní změny bojoval spolu s filmaři tehdejší ministr kultury Waldemar Dąbrowski, podařilo se je prosadit a uzákonit 6. června 2005. Velmi účinným nástrojem pro skutečnou realizaci podpory domácí filmové tvorby se stal – rovněž uzákoněný – Polský institut filmového umění (Polski Instytut Sztuki Filmowej), známý pod zkratkou PISF, v jehož čele stojí ředitel volený na pět let.

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Visegrád po revoluci

85 / leden 2013
Více