Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Jak se to dělá v Polsku? / Státní podpora domácí filmové tvorby

téma: Visegrád po revoluci / Lucie Zakopalová / 30. 1. 2013

Po pádu komunismu se začal v Polsku rozpadat systém velkých, státem ovládaných filmových studií, nenahradila ho však síť menších producentů a distributorů, začala mizet i kina: v roce 2004 jich bylo o dvě třetiny méně než v roce 1989, ve stejném roce byl poměr polských filmů na trhu jen 8,4 %, zbytek tvořila především americká produkce. Na přelomu tisíciletí bylo tak stále jasnější, že vznik dobrých a konkurenceschopných domácích filmů je nutné podpořit a nelze spoléhat jen na „neviditelnou ruku trhu“. O legislativní změny bojoval spolu s filmaři tehdejší ministr kultury Waldemar Dąbrowski, podařilo se je prosadit a uzákonit 6. června 2005. Velmi účinným nástrojem pro skutečnou realizaci podpory domácí filmové tvorby se stal – rovněž uzákoněný – Polský institut filmového umění (Polski Instytut Sztuki Filmowej), známý pod zkratkou PISF, v jehož čele stojí ředitel volený na pět let.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #85

Článek vyšel v časopise Cinepur #85, leden 2013.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Patrola / Policajti z předměstí na YouTube (Jiří Flígl, kritika) • Jak se to dělá v Polsku? / Státní podpora domácí filmové tvorby (Lucie Zakopalová, téma) • Argo / Osvobozující lživost fikce (Ondřej Pavlík, kritika) • Hoří, má panenko (Jana Bébarová, dvd) • Mohou Poláci milovat Rusy? / Postkoloniální zatížení polského filmu po roce 1989 (Izabela Kalinowska Blackwood, téma) • Walter Lassally / Free Cinema je dílem náhody (Jakub Felcman, rozhovor) • a další.

Obsah čísla / Koupit

Cinepur #85 Cinepur #83 Cinepur #80 Cinepur #78 Cinepur #75 Cinepur #74

POPIS PROJEKTU

Transformace kinematografií regionu střední Evropy po roce 1989
(Téma čísla 85)


ČLÁNKY ONLINE


KE STAŽENÍ

Téma #85: Call for papers [CZ,DOC,40kB]


TÉMA: TRANSFORMACE KINEMATOGRAFIE V ZEMÍCH VIŠEGRÁDU

Historie a současnost:

  • Jaroslav Pinkas:
  • Od normalizace k transformační exploataci – změna režimu v tvorbě českých filmařů
  • Václav Macek:
  • Privatizace filmového studia Koliba
  • Teréz Vincze:
  • Kulturní paměť a nejmladší generace maďarského autorského filmu
  • Izabela Kalinowska Blackwood:
  • Můžeme mít rádi Rusy? Post-koloniální břemeno polského filmu

Estetika dneška:

  • Balázs Varga:
  • Hlavní tendence současného maďarského filmu
  • Mariusz Frukacz:
  • Boj o přežití – Polský animovaný film po pádu komunismu
  • Sebastian Jagielski:
  • Z podezřelé buzny módním gayem – Queer tematika v současném polském filmu
  • Oto Horák:
  • Režisérské hvězdy v čase komerce – Tvorba Věry Chytilové, Isztvána Szabóa a Andrzeje Wajdy po roce 1989

Financování a legislativa:

  • Réka Szarközy:
  • Mezi štědrostí a státní kontrolou – Maďarská filmová reforma
  • Lucie Zakopalová:
  • Polský filmový institut a polská podpora domácí filmové tvorby
  • Michal Klembara:
  • Vznik slovenského zákona o audiovizi a Audiovizuálního fondu – rozhovor se Zuzanu Mistríkovou


RUBRIKY

anketa (24) / český film (83) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (87) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (813) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (730) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (239) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)