Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Svět jako interaktivní fantazie / Web série a pavučiny internetového vyprávění

téma: Film a internet / Máté Pálos / 24. 11. 2012

S masovým rozšířením užívání internetu na denní bázi se významně proměnily možnosti, jak získat přístup k těm kulturním statkům, jež lze snadno přetlumočit do počítačového jazyka, neboli které jsou rychle a snadno digitalizovatelné (otřepaným příkladem jsou třeba prudké změny v oblasti hudebního průmyslu a poslechu hudby). Nárůst doby strávené před počítačem zapojeným do sítě však zároveň umožnil i vznik nových zábavních formem, které s webovým prostředím ideálně korespondují a které jsou nadto rychle dosažitelné a snadno konzumovatelné. Typickým příkladem takového jevu, přizpůsobujícího tradiční filmové formy internetovým specifikům, jsou fiktivní, mocně serializované filmové narativy v délce 2-8 minut na epizodu, distribuované prostřednictvím stránek sdílejících videa – webové seriály. Pozice a funkce, kterou webový seriál (neboli web series, někdy také streamy či webtelevision) zaujímá na současném mediálním poli není zdaleka jednoznačná; sérii totiž ve skutečnosti nelze vždy zřetelně odlišit od reklamního filmu, virálu (viz The Hire, který vznikl na objednávku BMW) a na monitory mobilů či počítačů se často sveze s vlnou vysokorozpočtových filmových či televizních sérií (Battlestar Galactica, Hrdinové, Ztraceni) v podobě exkluzivních bonusů pro fanoušky či za účelem rychlého shrnutí těchto příběhů. Zdá se být ale zřejmé minimálně to, že jde o mnohem víc, než o pouhý alternativní způsob šíření televizního obsahu, a to i přesto, že množství seriálů, které lze vyhledat na netu, představuje jen jakousi doplňkovou službu následující po jejich televizním odvysílání. Posledních pět let pak svědčí o tom, že mohou jednak zprostředkovávat vzkaz, obsah a hodnotový žebříček odlišný od toho televizního, jednak je lze interpretovat – s přesahem mimo fenomén samotný – jako důsledek mediální konvergence, jež produktivně slučuje nejrůznější formy sdílení.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #84

Článek vyšel v časopise Cinepur #84, listopad 2012.

V tomto čísle mimo jiné najdete... MFDF Jihlava 2012 / Intimita a reality show v české krajině (Jan Kolář, report) • Maja Miloš (Jan Kolář, rozhovor) • Všude dobře, nejlíp u sousedů / Narace a interakce internetového porna (Gábor Farkas, téma) • A Companion to Werner Herzog (Jana Bébarová, kniha) • L Babise Makridise a nový řecký film (Jiří Blažek, profil) • Norman a duchové / Nápaditá noc loutkových mrtvol (Daniel Řehák, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #124

#124

srpen 2019



DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu


RUBRIKY

anketa (24) / český film (83) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (87) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (813) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (730) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (239) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)