Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

The Sociological Cinema
web / Matěj Nytra / 24. 2. 2018
Sociologové a spolužáci z univerzity v Marylandu, Valerie Chepp, Paul Dean a Lester Andrist, již za svůj projekt letos obdrželi i Merlotovu Classics Award, přitom nespoléhají jen na vlastní nápady a krom oborových specialistů web otevírají každému, kdo se míní podělit o vlastní zkušenosti a tipy pro práci s názorným, ilustrativním materiálem. Snadno lze do seznamu (a složek dle témat z oblasti sociologických konceptů, pojmů nebo všeobecných kategorií) zavést vlastní audiovizuální tip, připojit odkaz na volné sledování, opatřit video klíčovými slovy a především sepsat průvodní text, jenž shrnuje či analyzuje videomateriál a uvádí jej do sociologického kontextu. A tak zde nalezneme krátké animované shrnutí problému Is Homosexuality A Choice?, úryvek z přenosu zahajovacího ceremoniálu londýnské olympiády je využit k rozpravě nad prezentací třídního systému a jiných socioekonomických konceptů, k uvažování nad kontrastem duševního světa chlapců a dívek vybízí dokument ze série ABC News The Secret Life of Boys.
Nechybí zde také materiály vhodné pro diskusi nad politologickými či ekologickými problémy, otázkami genderových stereotypů či v rámci postkoloniální perspektivy. Ať už jsou to hudební klipy, angažovaná videa Greenpeace, vtipně a v kostce pojatá The History of Copyright nebo videosumáře foucaultovských pojmů. K analýze slouží také vybrané sekvence ze seriálů jako jsou The Wire nebo samozřejmě South Park. Vědomí, že názorná ukázka funguje při semináři jako spouštěč aktivity, láká uživatele a spolupracující pedagogy k vytváření stále obsažnější sociologické platformy, jež je navíc otevřena i širšímu auditoriu. Ostatně pochází-li sem tam nějaký materiál z popkulturní oblasti (jako když jsou Klub rváčů nebo Uprchlík využity pro diskusi nad tématem maskulinity a „falešný“ trailer na Osvícení ve stylu rodinné komedie slouží k výkladu o kulturních tropech), je atraktivní charakter zajištěn. Je ovšem patrné, že právě odtud může v určité míře hrozit zjednodušování, jež by bylo pro obor už kontraproduktivním výsledkem. Pedagog i student sociologie by však měl být schopen tuto otázku vyhodnotit sám.
adresa: www.thesociologicalcinema.com
odkazy na videa volně přístupná na platformách YouTube, Google Video aj., řazená dle délky, tématu či sociologické koncepce v 60 kategoriích
blog s oborovými studiemi, eseji a strukturovanými přednáškami
systém komentářů a diskusí
Přečteno 7364x
Článek vyšel v časopise Cinepur #84, listopad 2012.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY web
Takový normální seriál / Lajna
DALŠÍ Z RUBRIKY
Lehkonohá arabeska s Gretou / Křížová výprava
Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car
Pro a proti - Francouzská depeše / Výprava na souostroví Novinařina
Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci
Zbláznil se celý svět, nebo jenom my?, ptá se festival Kino na hranici
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
Soustředěné pohledy do světa umění / Interpretace filmů Wese Andersona
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Rozhovor s Maurem Hercem / K srdci mechanismu
RUBRIKY
anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (115) / fenomén (83) / festival (102) / flashback (13) / fragment (18) / glosa (239) / kamera-pero (12) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1080) / mimo kino (189) / novinka (813) / pojem (36) / portrét (48) / profil (97) / reflexe (26) / report (144) / rozhovor (181) / scénář (4) / soundtrack (84) / téma (1007) / televize (127) / událost týdne (283) / videohra (80) / web (44) / zoom (170)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #84, listopad 2012
Z obsahu tištěného čísla:
Toronto 2012 / Filmy o krizi, nejistotě a přehodnocování (Michal Procházka, report)
Filmové Benátky ve staronovém kabátě (Dominika Prejdová, report)
The Sociological Cinema (Matěj Nytra, web)
Constant Dull44rt / Konstantní přísun internetového umění (Marie Meixnerová, téma)
Dva nula / Hej hej, góla dej (Tomáš Stejskal, kritika)
Holy Motors / Posvátné motory filmové imaginace (Antonín Tesař, kritika)