Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Digitalizace / Úvod k tématu

téma: Digitalizace / Jan Kolář / 22. 9. 2012

Film je od svého vzniku definován dynamikou mezi intencemi jednotlivých tvůrců a technologickým pozadím média, jež jim je umožňuje vyjádřit. Filmaři jsou závislí na finančních možnostech produkčních společností; na citlivosti materiálu, kvalitě objektivů a hmotnosti kamer; na idealismu, chytrosti a odvaze distributorů; na kapacitních možnostech sítě kin, strategii televizních dramaturgů a poskytovatelů home videa; na obětavosti promítačů, citlivosti domácích obrazovek a míře rozšíření nejrůznějších typů přehrávacích přístrojů. Digitalizace filmu – odklon fotografických obrazů, jež vznikají chemickou reakcí při kontaktu světla a filmového pásu, k záběrům generovaným komputačním procesem – nepřináší jen filosoficky znepokojivou skutečnost, že filmové obrazy už v budoucnu nebude možné považovat za světelné otisky reality. Spolu se změnami ve způsobu natáčení filmů, souvisejícím přechodem od 35mm kopií k projekcím z digitálních nosičů i mnohem snadnější šiřitelnosti snímků, jež se proměnily v soubory dat, se zdá digitalizace proměňovat celou povahu filmu jako média a kinematografie jako průmyslu. Projeví se tyto – pro návštěvníky kin zatím nepozorovatelné – změny i v povaze filmu coby umění? Právě těmito otázkami začíná úvodní reflexe Dennise Vettera, mladého filmového kritika, dramaturga festivalu japonských filmů a promítače z Frankfurtu nad Mohanem, který ve svém textu kombinuje nostalgii po klasické „materiální“ kinematografii s výčtem negativ, jež zatím digitalizace přinesla: narušení zaběhaných standardů filmové distribuce a dramaturgie, omezení nezávislosti a manévrovacího prostoru malých kin, posun k větší sterilitě a neosobní automatizaci filmových představení i další prohloubení propasti mezi filmovým publikem a filmovými profesionály. Joachim Lepastier v následujícím příspěvku analyzuje efekt, který odlišné charakteristiky záběrů z digitálních kamer – chirurgicky ostré detaily, kovově chladná barevnost a ploché světlo, které je zaplavuje – ovlivňují naše vnímání historických filmů. Od malířsky komponovaných výhledů do uplynulých dob, jež připomínaly z podvědomí vyvolanou vzpomínku, nabízejí současné RED kamery obrazy, jež stírají rozdíl mezi kostýmními dramaty a televizním zpravodajstvím. V rozhovoru Jakuba Felcmana se pak (nejen) k digitalizaci vyjadřuje jeden ze spoluautorů vizuální podoby francouzské Nové vlny – belgický kameraman Willy Kurant, který v něm upozorňuje na nebezpečnou tendenci současné kameramanské „digi-generace“ příliš se spoléhat na postprodukční úpravy nasnímaného materiálu. Článek Ondřeje Šíra naproti tomu rozebírá digitalizaci z hlediska provozovatelů malých jednosálových kin, pro něž tento proces na jednu stranu představuje v podstatě jedinou možnost další existence, ale zároveň mnohým z nich hrozí tím, že je zbaví tradiční pozice lokálních kulturních center. Téma uzavírá text Přemysla Martinka, který digitalizaci využívá jako záminku k úvaze nad budoucností domácí kinodistribuce i české kinematografie a její veřejné podpory.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #83

Článek vyšel v časopise Cinepur #83, září 2012.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Editorial č. 83 / Vzpomínky, výzvy a přenosy (Jan Kolář, editorial) • Ve spárech minulosti / Historické filmy ve věku digitální obraznosti (Joachim Lepastier, téma) • Abraham Lincoln: Lovec upírů / Smítko prachu jako spektakulární podívaná (Petr Hamšík, kritika) • Nechci se materiálu dotýkat / Rozhovor s Willy Kurantem (Jakub Felcman, téma) • Boj o přežití ve věku digitalizace / Jednosálová kina a budoucnost kinodistribuce (Ondřej Šír, téma) • Letní filmová škola 2012 / Úskalí nereflektované cinefilie (Tomáš Stejskal, report) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

True Crime / Úvod

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Šmíra a hra doopravdy / Benedetta

Od eschatologie k entropii / Last and First Men

Křivdy ke kávě / Pravda

Černá klišé, bílé zkazky / Bratrstvo pěti

Řeči, řeči, řeči / Kniha obrazů


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)