Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Opera jako spektakulární a napínavá podívaná / Populární žánr cine-opera v italské kinematografii 40.–70. let

téma: Film a opera / Jan Švábenický / 5. 8. 2012

Nástup zvuku vedl v italském filmovém průmyslu – podobně jako v Hollywoodu i ostatních národních kinematografiích – ke vzniku a formování nových populárních žánrů, jejichž konvence byly postaveny na nových technických možnostech umožňujících vedle vizuální podívané také auditivní zážitek. Zatímco pro Hollywood se stal v rámci integrace hudby do filmu modelovým žánrem muzikál, italská kinematografie operovala s mnohem širším rozpětím hudebních forem vycházejících z tamní kulturní tradice. Nové typy populárních způsobů vyprávění našly svůj inspirační zdroj zejména ve folklóru a určitých prvcích lidového divadla. Jednou z nejspecifičtějších žánrových inovací italského zvukového filmu jsou tamní operní filmy vznikající zejména od 40. do 70. let, jejichž konvencemi a sociokulturním kontextem se tento text zabývá.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #82

Článek vyšel v časopise Cinepur #82, červenec 2012.

V tomto čísle mimo jiné najdete... O záchranu české animace (Michal Procházka, kauza) • Andreas Dresen / V kině není místo pro autenticitu (Vít Schmarc, Aleš Stuchlý, rozhovor) • Opera jako spektakulární a napínavá podívaná / Populární žánr cine-opera v italské kinematografii 40.–70. let (Jan Švábenický, téma) • Festival v Cannes (Jakub Felcman, report) • Rudolf Šmíd / Kronikář strašáků (Kamila Boháčková, český talent) • Diktátor / Je Cohenův film aladín, nebo aladín? (Tomáš Stejskal, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #117

#117

červen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba

Cool televize / Generace X a Y v kontextu proměn televizního vysílání

Vykročit mimo střední proud / Metody alternativní distribuce dokumentárních filmů

Dokumenty na maloměstě / Několik příkladů ze současné praxe jednosálových kin


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Giallo / Italský filmový hybrid


RUBRIKY

anketa (23) / český film (73) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (91) / fenomén (69) / festival (62) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (740) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (660) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (99) / reflexe (24) / report (99) / rozhovor (155) / scénář (4) / soundtrack (38) / téma (854) / televize (91) / tisková zpráva (1) / událost týdne (207) / video (2) / videoart (16) / videohra (55) / web (42) / zoom (151)