Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Movieurope.com

Movieurope.com

web / Matěj Nytra / 17. 8. 2016

Specializovaných platforem pro sledování filmů současné evropské produkce bychom prozatím nenašli mnoho. Zatímco však exkluzivní francouzský web Universciné, lákavý svou pravidelně doplňovanou nabídkou nejnovějších festivalových titulů, ale také filmové klasiky, je zpřístupněn výhradně domácím divákům a nabízí zčásti i snímky mimoevropské, na adrese www.movieurope.com si především fanoušek skandinávské kinematografie snadno objedná přístup k některému z balíčků národní tvorby a může sledovat desítky filmů bez geografického omezení v průběhu celého měsíce. Tento projekt byl iniciován dánským sdružením FIDD, na němž spolupracuje 160 nezávislých produkčních skupin ze 17 evropských zemí, včetně proslulé společnosti Zentropa, založené Larsem Von Trierem a producentem Nielsem Aalbækem Jensenem, jenž právě platformu Movieurope řídí. Systém objednávky balíčků má za cíl především potlačit jednorázový výběr – často již známých a propagovaných – filmů věhlasných autorů (jako právě von Triera, Susanne Bier, Thomase Vinterberga či Baltasara Kormákura, jejichž filmy zde také najdeme), jak bývá obvyklé. Místo toho se divákovi nabízí kompletní sada, v níž nechybí dokumenty či krátkometrážní snímky, jež na své zahraniční (ale někdy i domácí) publikum teprve čekají. Byť často samozřejmě může jít o sázku naslepo. Projekt má evidentně i své slabší stránky: obsahy balíčků aktuálně sedmi (vesměs severských) zemí jistě nelze v mnoha ohledech považovat za reprezentativní vzorek dané kinematografie. Z žánrově i esteticky rozmanité současné švédské tvorby jsou zde kupříkladu k dispozici snímky spíše podružného významu, Finsko či Rakousko jsou zastoupeny prakticky jen dokumentaristikou. Řadě filmů zatím také chybí anglické titulky. Lákavou a vhodně naplněnou je však jistě islandská sada či velkorysý dánský balíček, v němž je možné sledovat téměř dvě stovky titulů. Kromě zásadních snímků natočených podle manifestu Dogma 95 a žánrově různorodých filmů z pozdější doby tu lze najít také některé dokumenty Jørgena Letha, bezmála kompletní von Trierovu filmografii (10 snímků) i trierovské dokumenty ze zákulisí natáčení The Humiliated (1998), Von Trier’s 100 Eyes (2000) a Dogville Confessions (2003). Nechybí tu ani zčásti autobiografická tragikomedie Raná léta – Erik Nietzsche, část 1 (2007) natočená podle von Trierova scénáře, připomínajícího tvůrčí začátky na kodaňské filmové škole. Projekt Movieurope plánuje též rozšíření o kolekce z tradičních filmařských velmocí – Francie, Německa, Itálie, Španělska či Polska. I proto bude určitě zajímavé sledovat, v jaké kondici se v příštích, pro vývoj digitální internetové distribuce zásadních letech bude nacházet.

V roce 2013 byla platforma Movieurope kvůli nízké návštěvnosti (<10 uživatelů denně) uzavřena.

Přečteno 3102x

Článek vyšel v časopise Cinepur #81, květen 2012.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #117

#117

červen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY web

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Pixar v kostce

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně

Movieurope.com

Netflix: globální, nikoliv český


DALŠÍ Z RUBRIKY

Jim Jarmusch natáčí zombie komedii The Dead Don’t Die

V Locarnu bude soutěžit Radu Muntean i Hong Sang-soo

HBO připravuje české špionážní drama Bez vědomí

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

The Terror / Porcování odpovědnosti a morálky

Práce světla mezi dokumentem a asociací / Experimentální tvorba Pabla Mazzola

Carlos Reygadas / Mezi západokřesťanskou zbožností a mexickou spiritualitou

Ohromné maličkosti z krajin, kde končí země / Současný chilský film


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Neutečeš


RUBRIKY

anketa (23) / český film (74) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (91) / fenomén (69) / festival (68) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (740) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (669) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (99) / reflexe (24) / report (99) / rozhovor (155) / scénář (4) / soundtrack (38) / téma (854) / televize (91) / tisková zpráva (1) / událost týdne (209) / video (2) / videoart (16) / videohra (55) / web (42) / zoom (151)

Cinepur #81 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #81, květen 2012

Z obsahu tištěného čísla:

Animate it yourself! / Současná nezávislá animační scéna v New Yorku (Eliška Děcká, téma)

Musíme si promluvit o Kevinovi / Terčem vlastních očí (Tomáš Pivoda, kritika)

Závislost na vlastních obsesích / Harmony Korine v konturách amerického nezávislého filmu (Tomáš Stejskal, téma)

Pina (Matěj Nytra, dvd)

Cart Life / Náš zákazník, náš pán, náš život (Jaroslav Švelch, videohra)

Krnovské KRRR! Posedmé…„svobodně“ (Radomír D. Kokeš, report)

+ více...