Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Kluk na kole / Rozhněvaný mladý zloděj za řidítky

Kluk na kole / Rozhněvaný mladý zloděj za řidítky

kritika / Lucie Česálková / 2. 4. 2012

Při procházení deníků mladšího z bratrů Dardennových, Luca, jež byly v roce 2005 vydány pod názvem Au dos de nos images, ani nepřekvapí, jak často autor text prošpikovává odkazy na dílo Emmanuela Lévinase, myslitele, jemuž byla etika první filozofií. S ohledem na filmový průzkum etických otázek byla tvorba Jeana-Pierra a Luca Dardennových nezřídka reflektována už proto, že je z hlediska obecného tématu i metody silně unifikovaná. Jako taková totiž vždy cílí na hlavního hrdinu, jehož prostřednictvím zkoumá lidství ve vyhrocených, avšak ve zcela konkrétních společenských podmínkách zakořeněných situacích.

Různou měrou zdivočelými, vzpurnými a rebelantskými dospívajícími outsidery byli patnáctiletý Igor v Dardennových Slibu (1996), vyrůstající v prostředí, které ho vychovává ke lži a podvodům, sedmnáctiletá Roseta (stejnojmenný film 1999), vydělávající si na holé živobytí uklízením a rozprodáváním oblečení, šestnáctiletý Francis v Synovi (2002), právě propuštěný z polepšovny, zhruba dvacátník Bruno, pokoušející se prodat své čerstvě narozené dítě v Dítěti (2005), i mladá Albánka Lorna z Mlčení Lorny (2008), fingující v Belgii vdavky kvůli získání občanství. Bratři Dardennové těmito snímky opakovaně potvrzovali pověst tvůrců filmů neklidných a zneklidňujících, tvůrců s citem pro uvěřitelné vrstvení peripetií v zápletce situované na hranici ilegality, nebo přinejmenším toho „co se nesmí“.

Sami bratři Dardenové své snímky chápou především jako výzvu divákovi, neboť na jeho straně předpokládají empatii a to, čemu říkají „morální imaginace“. Bez ochoty akceptovat takovéto divácké nastavení to bude mít těžké i divák jejich nejnovějšího filmu Kluk na kole. I ten je totiž prověrkou divákovy schopnosti vžít se do pozice někoho jiného, někoho, jehož chování se může zdát na první pohled nepochopitelné, zkoušet usuzovat na hrdinovy filmem nedovysvětlené motivace, a porozumět tak jeho jednání.

Kluk na kole je Cyril – vzpurný, drzý a někdy i agresivní chlapec, upnutý na pouhé dvě věci – své kolo a svého otce. Příběh filmu se začíná odvíjet od chvíle, kdy o oba tyto poklady přišel a domáhá se jejich navrácení. Kolo mu zpět opatří bystrá a citlivá kadeřnice Samantha, a právě od něj a pokusů o jeho zcizení se později odvíjí i důmyslná hra příběhových zvratů. Kličkuje-li Cyril mezi ztrátami kola a jeho návraty, hledání otce končí doslova ve slepé uličce vedle restaurace, kde rodič nově pracuje. Zbabělý otec si Cyrila navzdory příslibům z dětského domova zpět k sobě vzít nehodlá a začíná nový, chlapcem nezatížený život. Hybatelem zneklidnění je ve snímku vždy Cyrilova vrtkavost kombinovaná s nevděčností, a přinejmenším do doby, než pochopí, že je otcovo odcizení definitivní, se v jeho citové nestálosti jako jediný úběžník jeví jen snaha vybojovat rodiče zpátky, kvůli níž dokonce podniká zločinnou akci.

Cyrilova dětská nevyrovnanost a nejistota skrývaná za rozhodnou a tak trochu sígrovskou tváří je dána více jeho tělesným pohybem než jednáním – neposedností, nevycválaností, nemotorností Cyrila běžce i cyklisty v podání výtečného Thomase Doreta. Právě útěkem (v běhu nebo na kole), pro nějž se neváhá uchýlit i k násilí, Cyril řeší většinu situací, v nichž mu není pohodlno. Příběh přitom opíše základní vývojovou křivku od mnohdy bezhlavé roztěkanosti ke zklidnění postupným nacházením a potvrzováním vztahu k až nezvykle smířlivé Samanthě. Ta si k Cyrilovi naopak vybuduje silné pouto v podstatě bezprostředně, ihned po prvním setkání v čekárně u lékaře, kam Cyril vtrhne a shodou náhod se zrovna na ni vrhne s vyděračským záměrem, když ji odmítá pustit, dokud nedosáhne svého. Podobně neuvědoměle kořistnickým způsobem s ní pak jedná i poté, co mu zpátky sežene kolo a začne si jej z dětského domova brát k sobě domů na víkendy. Právě nezdůvodněnost Samanthiny přirozené náklonnosti, až sounáležitosti s Cyrilovým osudem činí její postavu ještě tajemnější a ušlechtilejší.

Ačkoli Dardennové po divákovi žádají morální imaginaci a na ní také zakládají těsné pouto diváckého vztahu ke svým snímkům, ani způsobem vyprávění, ani prací s kamerou mu nenabízejí snadnou cestu identifikace s hrdinou tradičními filmovými prostředky, například subjektivizací. Přijmout za své může divák hlavní hrdiny nikoli z pozice identifikované empatie, ale sympatické blízkosti, z níž mu tvůrci dovolují sledovat svůj nestrojený, narativními komplikacemi nenarušovaný a vedlejšími motivy nevyšperkovaný příběh. I v Klukovi na kole se tak stává účastným jako blízký, a tak i spřízněný spolupozorovatel, jemuž není nabízeno žádné konkrétní morální stanovisko, ale volnější a hloubavější prostor nestrannosti. Dardennovi tak Klukem na kole opět podobně a zase jinak potvrzují sílu minimalistického, o několik charakterově promyšlených postav opřeného a do několika běžných, nijak zvlášť specifických prostředí situovaného příběhu, který zpestřuje promyšlená struktura kauzalit, poskytujících postavám takové dějové konfrontace, které zásadně prověřují a obrušují jejich osobnosti.

Kluk na kole (Le Gamin au vélo, Belgie / Francie / Itálie, 2011, IMDb)
Režie a scénář: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, kamera: Alain Marcoen, střih: Tristan Meunier, hudba: Benoit De Clerck, hrají: Thomas Doret, Cécile De France a další. 87 minut, distribuce: Artcam (premiéra v ČR 29. 3. 2012).

Kluk na kole (Le Gamin au vélo, Belgie / Francie / Itálie, 2011, IMDb)
Režie a scénář: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, kamera: Alain Marcoen, střih: Tristan Meunier, hudba: Benoit De Clerck, hrají: Thomas Doret, Cécile De France a další. 87 minut, distribuce: Artcam (premiéra v ČR 29. 3. 2012).

Přečteno 3643x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4.3 /9

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Kluk na kole

****  CINEPUR (3.3)

****  ČTENÁŘI (3.5)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #114

#114

prosinec 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Ozu chudých / Po bouři

Naděje na konci světa lidí / Válka o planetu opic

Příliš ambiciózní jízda / Baby Driver

Dětský film pro dospělé / Po strništi bos

Bon appétit / Oklamaný

Křížová výprava za jiný (český) film / Křižáček

Vidět znamená žít / Dunkerk

Vítězný film z Ji.hlavy Opera o Polsku / Ukřižovat orla


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Dětský film pro dospělé / Po strništi bos

Tak trochu roadmovie / Skokan

Máme tlakovú níž / Richard Müller: Nepoznaný

Paterson / Paterson z Patersonu

Lily Lane / Matní běsi


RUBRIKY

anketa (22) / český film (71) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (120) / editorial (88) / fenomén (67) / festival (56) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (110) / komiks (10) / kritika (713) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (613) / objev (3) / pojem (36) / portrét (5) / profil (96) / reflexe (24) / report (95) / rozhovor (151) / scénář (4) / soundtrack (35) / téma (836) / televize (85) / tisková zpráva (1) / událost týdne (192) / video (2) / videoart (16) / videohra (52) / web (40) / zoom (149)