Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Pohádky pro děti, či pro dospělé? / Zamyšlení nad některými paradoxy dnešní animované tvorby

téma: Filmové dětství / Tomáš Stejskal / 29. 1. 2012

Dětství nelze vnímat jako pevně daný biologický a psychologický stav. Jde do značné míry i o sociálně konstruovanou kategorii, různé teorie a definice tohoto období života lidského se vzájemně odlišují a konec konců není možné jasně nadefinovat ani věkové hranice, které ho vymezují, natož jeho „pravou“ povahu. Zkušenost dítěte v rámci dané kultury je silně podmíněna právě samotnými společensko-kulturními pojetími dětství. V rámci filmového bádání nicméně přinejmenším převládá shoda v tom, že děti jsou filmy ovlivněny intenzivněji než dospělí. Dopadá na ně silněji vizualita filmového média a silnější je i emocionální pouto s postavami. Dětský divák je kategorie důležitá především pro cenzory či distributory a přidružené ziskuchtivé jedince (otázka ratingu u velkofilmů je především otázkou reklamy a merchandisingu, jímž se vydělávají ty opravdu velké peníze), problematika dětského filmu zaujímá určité místo i u filmových teoretiků, ale na úrovni kritiky a „běžné“ recepce filmu úvahy o specifičnosti dětských děl či rozdílných nárocích dětských diváků příliš prostoru nemají. Vše se nejčastěji omezuje na obsah, a to navíc především negativně: na obsah nepovolený či nevhodný. V tomto článku se chceme pokusit načrtnout některé aspekty historie animovaného filmu coby typického „dětského žánru“ – od Disneyho po Pixar –, zproblematizovat některé vžité představy zejména o pixarovkách a snažit se nezapomínat přitom právě na dětského diváka. V dnešní době totiž stále více (přinejmenším implicitně) platí, že animovaný film je tím lepší, čím více pobaví dospělého. Ale co děti? Mají si kde hrát?

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #79

Článek vyšel v časopise Cinepur #79, leden 2012.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Webový archiv NFB.ca (Matěj Nytra, web) • „Má to cenu? Má to cenu…?“ / K ceremoniálu předávání Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 2011 (Marika Kupková, horizont) • Nejlepší filmy roku 2011 (Redakce, anketa) • Editorial č.79 (Aleš Stuchlý, editorial) • Pochytej je všechny / Nekonečné vlastnictví ve světě Pokémonu (Antonín Tesař, téma) • Projekce dětského filmu musí být událost / Jak se ve Francii distribuuje Fimfárum (Michal Procházka, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #117

#117

červen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba

Cool televize / Generace X a Y v kontextu proměn televizního vysílání

Vykročit mimo střední proud / Metody alternativní distribuce dokumentárních filmů

Dokumenty na maloměstě / Několik příkladů ze současné praxe jednosálových kin


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nikdo není bez viny / Zkouška dospělosti

Osamělá pouť perverzním rájem / Stát pevně

Na efemérních křídlech nezávislosti / festival Sundance

Sieranevada / Pohádky, rituály a rostoucí hlad

Sní androidi o erotických ovečkách? / Ex Machina


RUBRIKY

anketa (23) / český film (73) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (91) / fenomén (69) / festival (62) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (740) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (660) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (99) / reflexe (24) / report (99) / rozhovor (155) / scénář (4) / soundtrack (38) / téma (854) / televize (91) / tisková zpráva (1) / událost týdne (207) / video (2) / videoart (16) / videohra (55) / web (42) / zoom (151)