Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Pohádky pro děti, či pro dospělé? / Zamyšlení nad některými paradoxy dnešní animované tvorby

téma: Filmové dětství / Tomáš Stejskal / 29. 1. 2012

Dětství nelze vnímat jako pevně daný biologický a psychologický stav. Jde do značné míry i o sociálně konstruovanou kategorii, různé teorie a definice tohoto období života lidského se vzájemně odlišují a konec konců není možné jasně nadefinovat ani věkové hranice, které ho vymezují, natož jeho „pravou“ povahu. Zkušenost dítěte v rámci dané kultury je silně podmíněna právě samotnými společensko-kulturními pojetími dětství. V rámci filmového bádání nicméně přinejmenším převládá shoda v tom, že děti jsou filmy ovlivněny intenzivněji než dospělí. Dopadá na ně silněji vizualita filmového média a silnější je i emocionální pouto s postavami. Dětský divák je kategorie důležitá především pro cenzory či distributory a přidružené ziskuchtivé jedince (otázka ratingu u velkofilmů je především otázkou reklamy a merchandisingu, jímž se vydělávají ty opravdu velké peníze), problematika dětského filmu zaujímá určité místo i u filmových teoretiků, ale na úrovni kritiky a „běžné“ recepce filmu úvahy o specifičnosti dětských děl či rozdílných nárocích dětských diváků příliš prostoru nemají. Vše se nejčastěji omezuje na obsah, a to navíc především negativně: na obsah nepovolený či nevhodný. V tomto článku se chceme pokusit načrtnout některé aspekty historie animovaného filmu coby typického „dětského žánru“ – od Disneyho po Pixar –, zproblematizovat některé vžité představy zejména o pixarovkách a snažit se nezapomínat přitom právě na dětského diváka. V dnešní době totiž stále více (přinejmenším implicitně) platí, že animovaný film je tím lepší, čím více pobaví dospělého. Ale co děti? Mají si kde hrát?

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #79

Článek vyšel v časopise Cinepur #79, leden 2012.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Gustav Machatý. Touha dělat film / Úsvit autorské monografie v Čechách? (Tereza Frodlová, kniha) • Projekce dětského filmu musí být událost / Jak se ve Francii distribuuje Fimfárum (Michal Procházka, téma) • Dáždnik svätého Petra (Matěj Nytra, mimo kino) • Filmové dětství - Úvod k tématu (Jan Kolář, téma) • Alex(andra) Moralesová / Naše vidění jsou ostrovy (Kamila Boháčková, český talent) • Rotoskopie / Estetika překreslováni (Jiří Neděla, fenomén) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #130

#130

srpen 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Debut

Úvod k tématu: Netflix

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nikdo není bez viny / Zkouška dospělosti

Osamělá pouť perverzním rájem / Stát pevně

Na efemérních křídlech nezávislosti / festival Sundance

Sieranevada / Pohádky, rituály a rostoucí hlad

Sní androidi o erotických ovečkách? / Ex Machina


RUBRIKY

anketa (25) / český film (99) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (104) / fenomén (73) / festival (94) / flashback (4) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (1) / kauza (33) / kniha (123) / kritika (970) / mimo kino (162) / nekrolog (1) / novinka (782) / objev (2) / pojem (36) / portrét (16) / profil (110) / reflexe (25) / report (115) / rozhovor (167) / scénář (4) / soundtrack (51) / téma (939) / televize (110) / událost týdne (261) / videohra (68) / web (42) / zoom (163)