Od chodící šunky k lesbickému polibku / Tomboy a jeho filmový svět

29. 1. 2012 / Veronika Klusáková
téma
Placený

V úvodu ke knize In Front of the Children: Screen Entertainment and Young Audiences píše Cary Bazalgette o dvojím paradoxu ve vnímání dětství napříč kulturami a dějinami. Přesto, že jsme dětství všichni zažili, je pro nás podle Bazalgetta nedostupné, a proto jej vnímáme jako „jiný svět“, něco „nepoznatelného, záhadného, až téměř magického.“ Zároveň se pojetí dětství jako specifické fáze lidského vývoje pohybuje mezi dvěma extrémními póly – na jedné straně stojí evropská křesťanská tradice, která pojímá dítě jako pošpiněné prvotním hříchem, nezralého a „nevyvinutého“ dospělého, jehož je třeba ukáznit všemi prostředky. Bazalgette k tomuto pojetí přidává ještě představu dítěte coby nelidského tvora, něčeho zvířecího, ďábelského a obludného. Naproti tomu romantická tradice vytvořila naprostý antipod tohoto chápání – dítě je pro romantismus „přirozené, čisté a nevinné“ a vyvolává jistou nostalgii po větší přirozenosti a autenticitě. Tuto dualitu – včetně jejích rozporů – ztělesňuje postava tomboye, tedy dívky, která se obléká a chová jako chlapec. Tomboyové – jejichž divoká „jinakost“ může být jak volbou, tak břemenem bránícím jim začlenit se do „normální“ společnosti – svými osudy odhalují nevinnost dětství, jeho asexualitu i křehkost coby zkonstruovaný mýtus.

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Filmové dětství

79 / leden 2012
Více