Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Jak hrozná doba! Jak krásná léta! / Ostalgie jako vzpomínání na normalizaci

téma: Ostalgie / Jaroslav Pinkas / 7. 12. 2011

Ostalgie je všudypřítomná. Stačí jen zběžný pohled do televizního programu – míra normalizační produkce je završena. Milujeme ji, takže není co řešit! Normalizační seriály se objevovaly na televizních stanicích už od konce minulého století, ale opravdový boom spustila v roce 2009 vzniknuvší televize Barrandov. Žádné tabu před ní neobstálo, žádná stoka pro ni není dost špinavá, aby v ní nezalovila a neobjevila nějaký skrytý klenot (v listopadu 2011 např. seriál Muž na radnici). Barrandov spustil jakousi přílivovou retro vlnu, které se rády a ochotně poddaly i ostatní televize. V následujícím textu se pokusím fenomén ostalgie uchopit z trochu jiného pohledu než Martin Franc, který ji definuje jako „pozitivně zabarvený vztah k některému jevu z oblasti konzumu nebo přímo konzumnímu zboží spojovaného s érou zařazení země do tzv. sovětského bloku…“. Ostalgii vnímám jako specifický způsob vztahování se k minulosti založený nejen na sentimentálním vztahu k věcem, ale i na specifickém vymezení se vůči minulosti. Vymezením založeným na programovém vytěsnění neurotizujících vzpomínek. Ostalgie je růžový plášť, který si společnost obléká, aby zakryla své, poněkud nevábné, spodní prádlo. Vzpomínání na normalizační minulost se odehrává na mnoha úrovních, na veřejných fórech (politika, média) i v soukromí. Zaměřil bych se především na mediální reprezentace vzpomínání. Velmi hrubě bychom je mohli rozdělit na „popkulturní“ a „veřejnoprávní“.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #78

Článek vyšel v časopise Cinepur #78, prosinec 2011.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Editorial č.78 (Lucie Česálková, editorial) • Korea v zrcadle Busanu / Od thrilleru k intimitě teenagerů (Michal Procházka, kauza) • Sogo Išii / Punková rebelie a zrození moderního japonského filmu (Tomáš Stejskal, profil) • Půlnoc v paříži / Nesnesitelná lehkost šarmantního bytí (Eliška Děcká, kritika) • Lovci hlav / Žánrový šejk z chladného severu (Petr Hamšík, kritika) • Ironické děti a účtující rodiče / Dva druhy polské ostalgie (Joanna Królak, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #126

#126

prosinec 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace


RUBRIKY

anketa (24) / český film (90) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (100) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (119) / komiks (10) / kritika (823) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (750) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (112) / rozhovor (164) / scénář (4) / soundtrack (47) / téma (912) / televize (106) / tisková zpráva (1) / událost týdne (249) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (64) / web (42) / zoom (159)