Sogo Išii / Punková rebelie a zrození moderního japonského filmu

7. 12. 2011 / Tomáš Stejskal
portrét
Placený

Moderní japonský film povstal z punkového étosu. Kořeny exotických vývozních žánrových mash-upů i nezávislých art filmů sahají do 80. let, kdy se rodí alternativy ke studiovým filmům a japonská kinematografie se opět dostává na mezinárodní a festivalovou mapu. Po úspěších snímků Veselé vánoce, pane Lawrenci (1983, Nagisa Ošima) a Balada o Narajamě (1982, Šóhei Imamura) na přelomu 80. a 90. let definitivně obnovil významné postavení japonské kinematografie na světových festivalech Šinja Cukamoto svým kyberpunkovým filmem Tecuo: Iron Man, který se prosadil i do celosvětové distribuce. Tecuo ovšem nepřišel jako blesk z čistého nebe. Ani esteticky, ani svým filmařským přístupem. Cukamoto – jenž se stal synonymem pro japonský kyberpunkový film i pro počátky nezávislé tvorby – se silně inspiroval punkovými snímky Soga Išiiho.

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Ostalgie

78 / prosinec 2011
Více