Štědrá laboratoř forem / Dánský dokumentární prostor

5. 10. 2011 / Andrea Slováková
téma
Placený

Nejen výraznými a kontroverzními fikčními filmy, ale i na poli dokumentu je v posledním desetiletí Dánsko v mezinárodním kontextu nepřehlédnutelné. Jsou v nich čitelné velmi osobní autorské cesty, odvaha k velkým kinematografickým gestům, trpělivá příprava a technická preciznost. I hraniční témata, která zobrazují v naprosto vážném duchu, mají ve zpracování jakousi lehkost. Kdybych to měla říct hruběji, tak Dánové jsou pro mě dokumentaristi, kteří dokážou vzít těžké téma, natočit ho ve velkolepých obrazech, tvářit se při tom vážně a zároveň nepůsobit trapně či pateticky. Na filmových festivalech je tradičně největším úskalím národní soutěž – ne že by ta dánská na festivalu CPH: DOX byla úplně jiná, než je to v ostatních evropských zemích, ale přeci jen ten poměr esteticky originálních, tematicky odvážných filmů zde bývá tradičně nadprůměrný. I když nechci vyvozovat zjednodušené příčinné vztahy mezi konkrétní podobou institucionálního a finančního zázemí a úrovní kinematografie, zkusila jsem tu dánskou cestu z více stran prozkoumat.

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Současný skandinávský film

77 / září 2011
Více