Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Kodži Wakamacu a cesty nazpět / Sadomasochismus, politika nihilismu a hledání ráje

zoom / Michal Procházka / 25. 7. 2011

Letmým návratem k vlastní poetice mládí je poslední snímek legendárního tvůrce politických pink filmů, japonského režiséra Kodži Wakamacua, nazvaný Housenka (Kjatapiraa, 2010). Intimní drama tematizuje na příběhu návratu válečného veterána z válečných bojišť pokrytectví, nacionalismus a japonský militarismus a navazuje na skandální autorovy soft pornografické snímky z 60. a 70. let, které se pohybovaly na pomezí punku, avantgardy a brutálního revolučního ataku. Snímek, který zastupoval Japonsko v soutěži na loňském Berlinale, můžeme chápat jako režisérův marný pokus o oživení mrtvého žánru vyznávajícího politiku a sex, který ve své době šokoval a útočil na establishment silou ručního granátu. Namísto toho však v Berlíně film oslavovaly kulturní i politické elity. Hlavní protagonistka dokonce získala Stříbrného medvěda za nejlepší herecký výkon. Žijeme v době nostalgie, kdy se před nejistou budoucností utíkáme k minulosti. Příklon k nostalgii je celosvětovým fenoménem, který nemíjí ani skandálního tvůrce pokleslého žánru. Samouk i rebel Wakamacu byl „nepřítelem státu“, který dodnes nemůže vycestovat například do USA kvůli svým sympatiím k radikální levici a vztahům s příslušníky japonské revoluční frakce Sjednocená Rudá Armáda (United Red Army, 2007). Přesto je tvůrce z odstupu ceněn téměř jako klasik, jenž dovedl zcizit „lacinou“ soft pornografii povinné nahoty a pofidérního vizuálního potěšení ve prospěch sugestivního divadla krutosti plného extrémního násilí a společenských komentářů k situaci v poválečném Japonsku.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #76

Článek vyšel v časopise Cinepur #76, červenec 2011.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Amer / Monstrum na povrchu (Antonín Tesař, cinepur choice) • Koberce, záclony & čisté prádlo (Martin Mazanec, horizont) • Filmy Lucrecie Martel / Vize rozpadající se reality (Pablo de Vita, cinepur choice) • Zbytečná krutost / Nudlová opera proti všem (Tomáš Stejskal, kritika) • Autista posedlý slovy / Jazyk a čas ve filmech Cornelia Porumboia (Tomáš Stejskal, cinepur choice) • Konkurence, nebo spolupráce? / Festivaly vs. distribuce (Ondřej Šír, kauza) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #112

#112

srpen 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY zoom

Síla boxovat, síla prohrávat / Nejšťastnější den v životě Olliho Mäkiho

Olivier Assayas vs. Cristian Mungiu / Francouzská hladkost vs. rumunská tíha

Vítěz Cannes 2016 / Já, Daniel Blake / Socialismus pro horních deset tisíc

Every Thing Will Be Fine / Něco je špatně

Oheň na moři / Lekce z periferie

Sicario / Žánrový traktát o neuchopitelném zlu

Syn Saulův / Rozostření existence

Kukuřičný ostrov / Spiritualita v kukuřici


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nanni Moretti: filmař, který se pokusil rekonstruovat levici

Bude budoucnost českého animovaného filmu růžová nebo černá?

Útok proti dobrému vkusu / Nonkonformní filmy Rubena Östlunda

Kůže, kterou nosím / Almodóvar si hraje sám se sebou

Lidice / České národní stavitelství


RUBRIKY

anketa (22) / český film (67) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (118) / editorial (86) / fenomén (66) / festival (53) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (10) / kritika (694) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (589) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (95) / reflexe (24) / report (92) / rozhovor (149) / scénář (4) / soundtrack (33) / téma (825) / televize (81) / tisková zpráva (1) / událost týdne (186) / video (2) / videoart (16) / videohra (50) / web (38) / zoom (147)