Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Seriózní muž / Banální zlomyslnost života

Seriózní muž / Banální zlomyslnost života

kritika / Antonín Tesař / 18. 8. 2010

Zatímco jedním z ústředních témat starších filmů bratrů Coenů byla nevyzpytatelná náhoda, která drasticky převracela promyšlené plány hrdinů, v jejich nových dílech jako by byl stav věcí obrácený naruby. Neurčitá a neodhadnutelná se zdá být každá situace, do níž se postavy dostanou; hrdinové tady zoufale touží po sebemenším ostrůvku jistoty, který by dal jejich tápání ve světě alespoň nějakou pevnou základnu. Seriózní muž představuje v tomto ohledu jejich dosud nejdůslednější dílo, které je formulované jako komplexně položená otázka po smyslu světa, v němž Bůh komunikuje prostřednictvím nesmyslných vzkazů vyrytých do zubů nic netušících lidí. Světa, v němž se události řídí podle pravděpodobnostní mapy vesmíru stvořené duševně nevyrovnaným mužem, a kde na dveře domácností klepou lidé, kteří mohou, ale také nemusejí být několik let po smrti. „Co dělat, když se pravda ukáže jako lži a všechna naděje ve vás umírá,“ ptá se starý rabín ve variaci na text kapely Jefferson Airplane. „Smiřte se se záhadou,“ odpovídá lakonicky otec problémového korejského studenta.

Seriózní muž i starší film Coenů Tahle země není pro starý staví krize svých hrdinů na pozadí střetu tradice s modernitou. Děj Téhle země je prodchnutý steskem po westernu jako žánru, kde má zlo svou stejně mocnou protiváhu, která zpravidla nakonec vítězí. Seriózní muž však nechává protiklad starého a nového propukat na několika úrovních. Na společenské rovině je zásadní zasazení filmu do prostředí americké židovské komunity počátku sedmdesátých let (častý omyl, že film se odehrává v šedesátých letech, lze vyvrátit tím, že děj odkazuje k Santanovu albu Abraxas z roku 1970), kdy moderní výdobytky jako sex, drogy a rock’n’roll stojí v těsné blízkosti prastarých tradic: praktikuje se tu rituální rozvod i zhulená bar micva. Ještě pozoruhodnější je duchovní střetnutí židovské mystiky s kvantovou fyzikou, kde na sebe nenaráží jistota tradice proti chaosu dneška, ale obojí ústí do podobného stavu nutného nevědění. Princip neurčitosti i Schrödingerův myšlenkový experiment s živou mrtvou kočkou se potkávají se zřetelnými paralelami ke Knize Jób a četnými odkazy k učením o nepoznatelnosti božích záměrů, přičemž shodným vyústěním obou je, že o ničem nelze nic tvrdit jistě.

Všechny tyto odkazy, které snímek divákům předkládá, mají ale nakonec být prověřeny testem civilních životních situací, jejichž suma teprve vytváří obraz absurdního zhroucení všech jistot. Seriózní muž je totiž především zlomyslně vtipná a zároveň hrůzná situační komedie, kde trefnost dialogů, citlivost načasování akcí, údernost point i přesně odpozorované karikaturní postavy snesou srovnání s nejlepšími filmy Coenů. Děj se drží klasických motivů vážných i komediálních filmů o životních krizích a zcela v duchu tohoto žánru je složen z několika paralelních dějových linií, jejichž svorníkem je postava hlavního hrdiny, na kterého z různých stran útočí nepřízeň osudu. Jde přitom o civilní a často banální problémy, které hrdinovi ztrpčují existenci a narušují jeho zaběhaný způsob života. Snímek končí v okamžiku, kdy do jeho života teprve hrozí vniknout skutečná katastrofa. Karikaturní postavy rabínů i anonymní svět matematiky, k nimž se trpící hrdina obrací, nakonec dokáží jen precizněji formulovat otázky, jež hlavní postavě život hází do cesty, ale nedokáží mu nabídnout smysluplnou odpověď, natož útěchu. Různé apely na to, aby se hrdina smířil s nejistotou a nevyzpytatelností božích záměrů, tu nepadají na úrodnou půdu. Není to film o duchovním smíření se světem, ale spíš trpký doklad toho, jak jsou podobné poučky nedostatečné tváří v tvář banální zlomyslnosti života. V tom tkví bezútěšnost nového coenovského filmu, která je tak totální, že jediný žánr, jenž jí dokáže přesvědčivě artikulovat, je právě komedie.

Hlavní hrdina, učitel fyziky Larry Gopnick, ovšem není solitérním středobodem filmu. Jedinou další postavou, kterou děj snímku sleduje i v situacích, kdy Larry není nijak přítomen (s výjimkou prologu a krátké sekvence poslední golfové vyjížďky Sye Ablemana), je jeho pubertální syn Danny. Hlavní část filmu dokonce začíná i končí paralelní sekvencí sledující střídavě Larryho a Dannyho. Postava Dannyho se přitom k Larryho utrpení vztahuje jen vzdáleně a pravděpodobně souvisí s často zmiňovanou podobností prostředí snímku s místem a dobou dospívání samotných Coenů. I proto Danny pomáhá plastičnosti světa tohoto filmu: jeho střety s letitými duchovními autoritami ještě zdůrazňují základní konflikt filmu rozkročený mezi mladickou touhou po bezstarostnosti a důstojnou nevědomostí starců.

Seriózní muž (A serious man, USA / Francie / Velká Británie, 2009, IMDb)
Režie: Ethan Coen, Joel Coen, hrají: Michael Stuhlbarg, Richard Kind, Fred Melamed, Sari Lennick, Amy Landecker, George Wyner, Katherine Borowitz, Fyvush Finkel, Simon Helberg, Adam Arkin, Michael Lerner, Warren Keith, 105min, distribuce Palace Pictures (premiéra v ČR 19. 8. 2010).

Seriózní muž (A serious man, USA / Francie / Velká Británie, 2009, IMDb)
Režie: Ethan Coen, Joel Coen, hrají: Michael Stuhlbarg, Richard Kind, Fred Melamed, Sari Lennick, Amy Landecker, George Wyner, Katherine Borowitz, Fyvush Finkel, Simon Helberg, Adam Arkin, Michael Lerner, Warren Keith, 105min, distribuce Palace Pictures (premiéra v ČR 19. 8. 2010).

Přečteno 8076x

Článek vyšel v časopise Cinepur #71, září 2010.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
3.9 /26

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Seriózní muž

****  CINEPUR (3.1)

****  ČTENÁŘI (3.3)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #112

#112

srpen 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Máme tlakovú níž / Richard Müller: Nepoznaný

Nikdo není bez viny / Zkouška dospělosti

Z(a)tracená sláva / Glory

Prohrát s hrdostí / Masaryk

Zabijácké zvíře na lovu / Safari

Moratorium na neotřelé postupy / Mžitky

Film o životě / Jako z filmu

…a pátá loď je fantazie / Pátá loď


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Patnáct tipů z programu Karlových Varů

Scorseseho zabřednutí do křesťanské bažiny / Mlčení

Wes Anderson / Melancholik v hračkářství

Červená želva / Sen o globálním jazyku

Lichožrouti / Každá ponožka se počítá


RUBRIKY

anketa (22) / český film (64) / český talent (32) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (118) / editorial (86) / fenomén (66) / festival (53) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (9) / kritika (694) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (579) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (94) / reflexe (24) / report (92) / rozhovor (149) / scénář (4) / soundtrack (32) / téma (825) / televize (80) / tisková zpráva (1) / událost týdne (184) / video (2) / videoart (16) / videohra (50) / web (38) / zoom (147)

Cinepur #71 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #71, září 2010

Z obsahu tištěného čísla:

Kajínek / Žít jako kaskadér (Jiří Flígl, kritika)

Sexuální orientace není naší soukromou záležitostí / Rozhovor s Alešem Rumpelem (Dagmar Červenková, téma)

Korejská "služebná" po padesáti letech / Mezi zakázanou vášní a společností perverze (Michal Procházka, zoom)

Seriózní muž / Banální zlomyslnost života (Antonín Tesař, kritika)

Strýček Búnmí / Klid před smrtí (Viktor Palák, kritika)

Egoyanovy pravdivé lži / Z druhé ruky (Marcel Arbeit, zoom)

+ více...