Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial č.64 / Septická podstata festivalového bytí

editorial / Aleš Stuchlý

Editorial č.64 / Septická podstata festivalového bytí

Zas rané léto je tu, a s ním i festivalová sezóna s třemi filmovými dominantami. K jedné mám vztah prudce sentimentální, a přeci živý, k druhé převážně pracovní, a také proto nedivácky uspokojující a k té třetí žádný.

Na karlovarskou přehlídku jsem poprvé zavítal jako patnáctiletý student gymnázia, který bez problémů přespává na pryčně v letním koncentračním táboře v Březové a hltá podivně afektované dánské filmy (Prolomit vlny) v monstrózním kinosále, jehož bujará atmosféra při půlnoční projekci odpovídá plnému provozu na ropné plošině. Relativně malé množství lidí v tichém spiklenectví, žádná čitelná hierarchie a diktát barev (akreditací), dýchatelno. Možnosti tam byly: studenti směli na V.I.P. akce, volnost pohybu, v posledním patře stále otevřený bazén blaha, v sálech probíhající manévry sítnic. Převažující emocí byla euforie a ta mě přes nezbytné vystřízlivění a pocit, že se tu všude mluví trochu moc rusky, dodnes úplně neopustila – do Varů jedu po čtrnácté v řadě, zase na celou dobu.

Druhá tuzemská akce s tradicí, Letní filmová škola v Uherském Hradišti, mě dlouho nezajímala. Vždycky jsem se jí účastnil jen z pracovních důvodů: poprvé v roce 2003, kdy jsem coby nekompetentní obdivovatel díla Michaela Hanekeho uváděl jeho rakouské snímky. Letos jsem se – jakožto dramaturg sekce věnované belgickému surrealismu – několik měsíců před „filmovkou“ přepnul v duchu moudré metody Jaromíra Blažejovského do spirituálního modu. Jen ten mi umožňuje přestát dadaismus příprav a Mozambik povinností, okořeněný subverzivními manýrami plánovaných hostů. Jeden z nich průběžně používá hrst pseudonymů a komunikuje výhradně faxem, druhý neuznává letadlo jakožto právoplatný dopravní prostředek a odmítá cestovat jinak než vlakem, další nezůstává nic dlužen pověsti člověka, který byl v posledních letech již třikrát zatčen za plánování státního převratu. Naše emaily se týkají především Effenbergerovy teorie „septické podstaty“ a jeho návrhu nastolení nového společenského systému, v němž budou volby nahrazeny loterií. Shoda mezi námi zatím panuje v jediném – k existenci potřebuje člověk pouze dvě věci: republiku a varlata.

Tento muž, jenž v roce 1992 na hlavním bruselském náměstí symbolicky popravil bustu krále Baudouina, by se mohl hodit Jiřímu Králíkovi, který začátkem srpna v hotelu Ozón představí první ročník svého Festivalu nad řekou. Klíčový programový cyklus této přehlídky nazvaný „Svět Josefa K.“ by si přeci zasloužil oživit nějakou podvratnou performancí, aktivním vzdorem proti představitelům centralizované moci. Další významnou položku programu tu tvoří (vedle pocty československé nové vlně) retrospektiva mé oblíbené argentinské kinematografie (Lucrecia Martelová či Lisandro Alonso alespoň podle mě patří mezi největší autorské objevy téhle dekády). Přesto bych úplně nejradši v Písku viděl nějaké původní dílo, které by Franzovu existenciální tvorbu vhodně propojilo s debilizujícím světem telenovel, na něž se specializují právě v Latinské Americe. Navrhuji titul: Ošklivka Kafka a její Proměna.

P.S.: Na jednom ze tří jmenovaných festivalů plánuje rozbít svůj občerstvovací stan také redakce Cinepuru. Servírovat se budou intelektuální welcome drinky a pro ty nejvěrnější je připraveno oblíbené pití většiny antických filosofů: točená monáda!

Přečteno 6139x

Článek vyšel v časopise Cinepur #64, červenec 2009.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
3.1 /20

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #119

#119

říjen 2018



DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 118: Neonoir

Editorial č. 117 / Cine latino

Editorial 114: Visegrádská animace

Editorial 113: Werner Herzog

Editorial 112: České filmové obrození?

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine

Editorial 110 - Filmová paralýza

Jak přežít sezonu cen


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

O čistotě duše & kvalitě masa / Berlinale 2017

Berlinale 2016 / Právo na štěstí, právo na smutek

Andreas Dresen / V kině není místo pro autenticitu

Grand Theft Auto V / Vypečený čabáty lidi to chálujou brrap!

V lůně zvuku / Ambientní filmy Benedeka Fliegaufa


RUBRIKY

anketa (23) / český film (78) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (93) / fenomén (69) / festival (74) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (113) / komiks (10) / kritika (758) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (690) / objev (3) / pojem (36) / portrét (8) / profil (101) / reflexe (24) / report (103) / rozhovor (157) / scénář (4) / soundtrack (40) / téma (866) / televize (94) / tisková zpráva (1) / událost týdne (220) / video (2) / videoart (16) / videohra (57) / web (42) / zoom (152)

Cinepur #64 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #64, červenec 2009

Z obsahu tištěného čísla:

Od atrakce buržoů k filmu zítřka / Proměny diskurzu o stereoskopickém filmu v českých periodikách 40. a 50. let (Tereza Frodlová, téma)

Alias (Zdeněk Holý, televize)

Festivalové rošády / Cannes 2009 (Jakub Felcman, glosa)

Dokonalá iluze / Cannes 2009 (Dominika Prejdová, glosa)

Vánoční příběh / Desplechinova óda na život (Dominika Prejdová, kritika)

Krvavý útes nebo pobřeží? / aneb Jak se Hong Kong ocitl v pasti velké Číny (Michal Procházka, glosa)

+ více...