Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Téma: Cinepur Choice 2008

téma: Cinepur Choice 2008 / Zdeněk Holý komentáře (4)

Téma: Cinepur Choice 2008

V letošním roce připravil festival Cinepur Choice několik novinek. Především jsme pro vás nechali sestavit dva exkluzivní kurátorské výběry světového videoartu a českého experimentálního filmu od Martina Blažíčka a Tomáše Pospiszyla. Český experimentální film je dlouho zdejšími festivaly a institucemi přehlíženou záležitostí a čeští diváci mají jen málo možností se s ním seznámit. Nicméně se zdá, že se mu soustavně začíná věnovat Festival dokumentárních filmů v Jihlavě, do budoucna tedy uvidíme, na kterém festivalu český experimentální film zakotví. Letos diváci budou moci vidět dva proudy českého experimentálního filmu, jednak stále výraznější trend audiovizuální performance silně ovlivněný počítačovými algoritmy, jednak žánrovou „klasiku“ nejen experimentálního filmu - road movie. Druhou sekcí přesahující hranice kinematografie je sekce videoartu nazvaná Multikino, která bude probíhat paralelně s filmovou přehlídkou ve třech galeriích v pořadatelských městech. Videoart není v rámci filmových festivalů žádnou novinkou, bohužel je zpravidla uváděn v kinech, tedy v prostředí, které není videoartu vlastní. Tomáš Pospiszyl se v souvislosti s převážně filmovou orientací Cinepur Choice rozhodl prezentovat díla známější i méně známá, která smazávají hranice mezi filmem a videoartem.

Ve filmové přehlídce vedle již tradičních osmi příkladů filmů, které dosahují jedinečného filmového výrazu (viz naše motto „nápadný půvab kinematografie“), figurují dvě retrospektivy. Jedna je věnována nadějnému argentinskému režisérovi Pablu Fendrikovi, který na základech „argentinského“ minimalismu (Útočník) dospěl k výrazově bohatému skupinovému portrétu až pudově rozrušené lidské mysli (Vroucí krev). Do budoucna by měla vzniknout pravidelná sekce perspektivních filmařů, neboť kandidátů, kteří mají ve své filmografii dva až tři velmi osobité a kvalitní tituly, je více než dost. Druhá retrospektiva je věnována žijící a hlavně tvořící legendě režisérce Claire Denisové, jejíž tělesná, smysly okouzlující kinematografie je českému divákovi téměř neznámá. Při výběru filmů do retrospektivy jsme se soustředili především na uvedení filmů, které české publikum dosud nemělo šanci vidět, proto v retrospektivě nenajdete její nejslavnější filmy jako Vetřelec, Miluji tě k sežrání nebo Krásná práce (kterou jsme kdysi uváděli ve výběru Cinepuru ještě v rámci LFŠ).

Skoro by se zdálo, že Cinepur Choice nabývá co do velikosti a struktury podoby tradičního festivalu. Zčásti to tak je, ale výchozí ideály zůstaly stejné - prezentovat filmy a audiovizuální produkci, při jejichž výběru hrají roli jen estetické kvality jednotlivých děl, bez ohledu nakolik je to produkt přijatelný pro diváky, sponzory či nakolik je úspěšně obchodovatelný. Tímto bychom chtěli poděkovat Státnímu fondu na podporu a rozvoj kinematografie, který si význam podobného festivalu uvědomuje.

Cinepur č.60 by měl nabídnout nejen zasvěcený úvod k vybraným filmům. Na mnohých z nich také naleznete texty, kterým se pomocí slov daří oživit to, co je na vybraných dílech tak filmově fascinujícího.

Přečteno 6096x

Článek vyšel v časopise Cinepur #60, prosinec 2008.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
3 /2

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

admin  (26.12.2008 09:20)

premyslim, jestli by mike treba tu myslenku rad jeste rozvinul, nebo jestli to smazu...

mike  (23.12.2008 19:39)

haha akademicky establishment prezentuje jak ruka ruku myje a pohled na audiovizualni performance ze skutecnemu deni dobre uzavrenych kancelari a galerii

haha

Zdeněk H.  (13.12.2008 08:07)

Moc jsem v té recenzi film nepoznával. Třeba je to nějaké nedorozumění ;-)

ondra  (11.12.2008 10:08)

http://www.cinemamagazine.cz/recenze/25642/paranoid-pakk
taky vás tak otrávila recenze a. prokopové? (van santův film byl pro mě zážitkem loňskéhoroku)

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #124

#124

srpen 2019



DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Zamést si před vlastním prahem

Panství Downton / Jak si užít nostalgii a neurazit liberální cítění /

Top of the Lake / Režisérská pečeť v seriálu

Osmdesát dopisů / Estetická krása plahočení

Ostrava Kamera Oko


RUBRIKY

anketa (24) / český film (83) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (87) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (813) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (730) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (239) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)

Cinepur #60 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #60, prosinec 2008

Z obsahu tištěného čísla:

Spaghetti western / Italská varianta amerického vzoru (Jan Švábenický, fenomén)

Julio Medem / Netočil jsem filmy se záměrem, že je budu veřejně promítat (David Čeněk, rozhovor)

Zpěv ptáků / Serrovo minimalistické podobenství (Jan Křipač, téma)

Učitel miluje Láďu, Hanka šuká Išku / aneb Zrození českého queer filmu (Iva Baslarová, zoom)

První, kdo se namane / Doillonova ozdravná lekce "sociálního dramatu" (Jakub Arpel, téma)

Rallye smrti (Jiří Flígl, minikritika)

+ více...