Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

U mě dobrý

minikritika / Oto Horák komentáře (1)

U mě dobrý

Po snímcích Horem pádem a Medvídek, v nichž (si) Jan Hřebejk a jeho tým dokazují společensko-kritickou angažovanost a „řeší“ problémy, U mě dobrý znamená určitý návrat ke zdrojům původní poetiky. Nostalgická komedie se opírá o výrazné herecké výkony (Polívka předvedl další nuance svého talentu, Vlasáková komediální vlohy) a jednotlivé situační i slovní gagy, ovšem (jak už to bývá) nestejné úrovně a řazené příliš mechanicky, lineárně. Jako tradičně u Hřebejkových filmů hrozí, že některé scénky (např. Vladyka jako kominíček pro štěstí či nehody Petra Formana při rybaření) budou pamětihodnější než samotný film.

Naštěstí se po první „pomalé“, „bezdějové“ části á la Rozmarné léto dočkáme jiné, akční, která připomíná zápletku Podrazu či Dannyho parťáků a vytváří k rozsáhlé expozici logický kontrast. Idylický kout v Praze na Libeňském ostrově je vystřídán prostředím moderního Babylonu, tržnice. Skořápky a dealerství kosmetických prostředků jako symbol českého raného kapitalismu 90. let ruší bezčasí odlehlých enkláv. Bude partička kamarádů umět reagovat na podvod, jehož obětí se jeden z nich stal?

V těchto fázích filmu se naplno projeví, že jsme se ocitli v prostoru pohádky, které je vlastní nejen nadsázka a zjednodušené typy postav, ale především neustálý boj dobra se zlem. Dobro má ve filmu U mě dobrý podobu přátelství, zlo získávání peněz za každou cenu. Chtivost peněz ohrožuje přátelství i zevnitř komunity, podobně jako ženy, špatně pasující do mužského světa kamarádství. Hřebejk je romantik a jeho klasická moralita nemůže skončit jinak než vítězstvím dobra. Realita je tvrdší jak u přátelství, často jen účelového, tak u principu skořápek, transformujícího se nejen do všudypřítomných heren, ale i do velkého „podnikání“. A idylické kouty si vyhlédli k „zužitkování“ developeři, kteří se nedají přechytračit s pomocí vypůjčených policejních kostýmů. Ale to už je jiný příběh, nikoli pohádkový – a pro jiného režiséra.

U mě dobrý (ČR 2008)
režie: Jan Hřebejk, scénář: Petr Jarchovský, kamera: Jan Malíř, střih: Vladimír Barák
hrají: Bolek Polívka, Lenka Vlasáková aj.
102 minut, distribuce: Falcon, premiéra: 15. 5. 2008

Přečteno 8071x

Článek vyšel v časopise Cinepur #58, červen 2008.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
1.9 /15

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

alan  (26.7.2008 12:40)

Oto. libi se mi vsechny vase clanky, i pres to :] provokativni levicactvi, ale tentokrat neni uplne jasne jestli Hrebejkuv film chvalite nebo hanite.

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY minikritika

Rallye smrti

U mě dobrý

Déja vu

Země mrtvých

Obchodník se smrtí

Elizabethtown

Domino

Restart


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Solidarita s Olegem Sencovem

Inženýři lidských duší se opět činí

Fénix / Thriller o lidské slabosti a vypočítavosti

Leviatan vítězí aneb Jak dál s Ruskem a jeho umělci

Glosa: České století historickou pravdu nezkresluje


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (73) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (750) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (685) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (93) / tisková zpráva (1) / událost týdne (215) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)

Cinepur #58 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #58, červen 2008

Z obsahu tištěného čísla:

El Orfanto / Nebát se bušení v temném domě (Petr Hamšík, kritika)

Neostré hranice filmového herectví / Obecné vymezení a jejich meze (Helena Bendová, téma)

Isild Le Besco / Výsledné dílo má co nejlépe zachycovat situaci v momentě záznamu (Jakub Arpel, rozhovor)

Wet Dream Film Festival / Utopie touhy a svobody (Michal Procházka, fenomén)

Street Kings (Petr Hamšík, minikritika)

Udine far east film 10 / Trpký ročník z východoasijské vinice (Jiří Flígl, glosa)

+ více...