Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

U mě dobrý

kritika / Oto Horák komentáře (1)

U mě dobrý

Po snímcích Horem pádem a Medvídek, v nichž (si) Jan Hřebejk a jeho tým dokazují společensko-kritickou angažovanost a „řeší“ problémy, U mě dobrý znamená určitý návrat ke zdrojům původní poetiky. Nostalgická komedie se opírá o výrazné herecké výkony (Polívka předvedl další nuance svého talentu, Vlasáková komediální vlohy) a jednotlivé situační i slovní gagy, ovšem (jak už to bývá) nestejné úrovně a řazené příliš mechanicky, lineárně. Jako tradičně u Hřebejkových filmů hrozí, že některé scénky (např. Vladyka jako kominíček pro štěstí či nehody Petra Formana při rybaření) budou pamětihodnější než samotný film.

Naštěstí se po první „pomalé“, „bezdějové“ části á la Rozmarné léto dočkáme jiné, akční, která připomíná zápletku Podrazu či Dannyho parťáků a vytváří k rozsáhlé expozici logický kontrast. Idylický kout v Praze na Libeňském ostrově je vystřídán prostředím moderního Babylonu, tržnice. Skořápky a dealerství kosmetických prostředků jako symbol českého raného kapitalismu 90. let ruší bezčasí odlehlých enkláv. Bude partička kamarádů umět reagovat na podvod, jehož obětí se jeden z nich stal?

V těchto fázích filmu se naplno projeví, že jsme se ocitli v prostoru pohádky, které je vlastní nejen nadsázka a zjednodušené typy postav, ale především neustálý boj dobra se zlem. Dobro má ve filmu U mě dobrý podobu přátelství, zlo získávání peněz za každou cenu. Chtivost peněz ohrožuje přátelství i zevnitř komunity, podobně jako ženy, špatně pasující do mužského světa kamarádství. Hřebejk je romantik a jeho klasická moralita nemůže skončit jinak než vítězstvím dobra. Realita je tvrdší jak u přátelství, často jen účelového, tak u principu skořápek, transformujícího se nejen do všudypřítomných heren, ale i do velkého „podnikání“. A idylické kouty si vyhlédli k „zužitkování“ developeři, kteří se nedají přechytračit s pomocí vypůjčených policejních kostýmů. Ale to už je jiný příběh, nikoli pohádkový – a pro jiného režiséra.

U mě dobrý (ČR 2008)
režie: Jan Hřebejk, scénář: Petr Jarchovský, kamera: Jan Malíř, střih: Vladimír Barák
hrají: Bolek Polívka, Lenka Vlasáková aj.
102 minut, distribuce: Falcon, premiéra: 15. 5. 2008

Přečteno 8659x

Článek vyšel v časopise Cinepur #58, červen 2008.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
1.9 /15

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

alan  (26.7.2008 12:40)

Oto. libi se mi vsechny vase clanky, i pres to :] provokativni levicactvi, ale tentokrat neni uplne jasne jestli Hrebejkuv film chvalite nebo hanite.

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #131

#131

říjen 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Nabouraný film / Bourák

Hororové nedochůdče / Další jehňátko

Velký povyk kolem malé lži / Malá lež

Co má tohle být za nebe? / To musí být nebe

Z dláždění na pláž / Než skončí léto

Černá klišé, bílé zkazky / Bratrstvo pěti

Králova řeč po česku / Havel

Niet tam víťazov / Meky


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Burácející řeka času / Tenet

Denis Villeneuve natočí minisérii podle románu Joa Nesbøho

Kde uvidíme covidí debuty?

Editorial 131: Film a feminismus

Křičet nahlas i potichu / Tvorba současných rozzlobených animátorek

Padesát odstínů stmívání / Temný narativ v antifeministických romancích

(Tele)vize feminismu / Od emancipovaného konzumerismu k matriarchálnímu rebelství


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Solidarita s Olegem Sencovem

Inženýři lidských duší se opět činí

Fénix / Thriller o lidské slabosti a vypočítavosti

Leviatan vítězí aneb Jak dál s Ruskem a jeho umělci

Glosa: České století historickou pravdu nezkresluje


RUBRIKY

anketa (25) / český film (100) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (105) / fenomén (73) / festival (95) / flashback (5) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (2) / kauza (33) / kniha (124) / kritika (980) / mimo kino (163) / nekrolog (1) / novinka (785) / objev (2) / pojem (36) / portrét (17) / profil (111) / reflexe (25) / report (116) / rozhovor (168) / scénář (4) / soundtrack (51) / téma (946) / televize (111) / událost týdne (264) / videohra (69) / web (42) / zoom (164)

Cinepur #58 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #58, červen 2008

Z obsahu tištěného čísla:

Fúze teorie a praxe divadelního a filmového herectví (Edita Langpaulová, téma)

Cannes 2008 / Divácká krize autorského filmu (Přemysl Martinek, glosa)

Betty Boop: boop-oop-a-doop / Animovaná hvězda, která narušila Disneyho sladké růžové sny (Eliška Děcká, téma)

Speed Racer / Malý krok pro tržby, velký skok pro kinematografii (Jiří Flígl, zoom)

Indiana Jones... / a procházka americkým filmem 50. let (Radomír D. Kokeš, kritika)

Zdařilá dezintegrace / aneb jaké to bylo hrát ve filmech Roberta Altmana (Lenka Křesťanová, téma)

+ více...