Nejlepší filmy roku 2007

1. 6. 2008
anketa

Naše novoroční anketa o nejlepší filmy uplynulého roku nemůže sloužit jako podklad k tvorbě výročního žebříčku. Výběr nejlepších filmů je zatížen příliš mnoha znehodnocujícími faktory, především dostupností filmů v české distribuci. Nicméně, pro zájemce, pořadí na prvních místech by vypadalo následovně:

 

  • 1) 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu, Rumunsko 2007) 10x,
  • 2) Bourneovo ultimátum (Paul Greengrass, USA 2007), Černá kniha (Paul Verhoeven, Velká Británie, Nizozemsko, Německo, Belgie 2006), Les truchlení (Naomi Kawase, Japonsko 2007) 6x,
  • 3) Mutant (Bong Joon-ho, Jižní Korea 2006), Nesahejte na sekeru (Jacques Rivette, Francie 2007) 5x.

Helena Bendová

  • 1. Mládí vpřed (Pedro Costa, Portugalsko, Francie, Švýcarsko 2006)
  • 2. 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu, Rumunsko 2007)
  • 3. Bourneovo ultimátum (Paul Greengrass, USA 2007)
  • 4. Světlo století (Apichatpong Weerasethakul, Thajsko 2006)
  • 5. Černá kniha (Paul Verhoeven, Velká Británie, Nizozemsko, Německo, Belgie 2006)
  • 6. Redigováno (Brian de Palma, USA 2007)
  • 7. Nesahejte na sekeru (Jacques Rivette, Francie 2007)
  • 8. Mléčná dráha (Benedek Fliegauf, Maďarsko 2007)
  • 9. Les chansons d’amour/ Písně o lásce (Christophe Honoré, Francie 2007)
  • 10. Les truchlení (Naomi Kawase, Japonsko 2007)

Jindřiška Bláhová

  • Skrytá identita
    (Martin Scorsese, USA 2006)
    Po Letci uhlazeném jako napomádovaná pěšinka Howarda Hughese a frenetických orgiích Gangů New Yorku se Martin Scorsese předvedl ve vrcholné formě. Filmová extáze, hladká jako samet, elegantní jako geniálně vymyšlená konspirační teorie, sevřeně úsporná i opulentní zároveň ve všech myslitelných směrech. Roste s každým dalším shlédnutím. Že jde o remake? No a co.
  • 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu, Rumunsko 2007) Zjevení z bývalého Východního bloku. Film, který může česká kinematografie té podceňované rumunské jen tiše závidět. Nekompromisní, odvážný a nepříjemně bolestivý portrét zvrhlosti komunistické totality, který zřetelně říká, že před minulostí se do nekonečna nedá zalézat do vyhřátých pelíšků zapomnění a nostalgie.
  • Jednotka příliš rychlého nasazení
    (Edgar Wright, Velká Británie 2007)
    God save British humour!
  • Tristram Shandy Ptákovina a bejkárna
    (Michae Winterbottom, Velká Británie 2006)
    Winterbottom definitivně potvrdil to, co už všichni věděli od 24 Hour Party People. Že patří k nejoriginálnějším a nejzajímavějším režisérům současnosti. Další spolupráce s Jamesem Cooganem je přetlačovanou mezi dokumentem a fikcí, realismem a stylizací, příběhem a nepříběhovostí, historií a mýtem se švihem pružnějším než montypythonovská švihlá chůze. God save British humour podruhé.
  • Tahle země není pro starý
    (Ethan Coen, Joel Coen, USA 2007)
    Texaské Fargo s westernovým nádechem, které šmahem nuluje sedmiletku polovičatých a lehce rozpačitých taškařic a stylistických cvičení ve filmografii bratrů Coenů. Zvrácená pomatenost, démonicky mrazivý Javier Bardem, ironie, násilí jako poezie, vyprahlost pouště i složitě zapletených lidských existencí. Dusno a strach ve velkorysém, vycizelovaném stylu. Film, který zůstane jen málo dlužný pověsti, která ho předchází.
  • Zidane, portrét 21. století
    (Douglas Gordon, Philippe Parreno, Francie 2006)
    Hypnotizujících a zároveň neskutečně iritujících 90 minut jednoho fotbalového zápasu upřených na jednoho hráče. Jen pro extrémně trpělivé a i ti si své potěšení z obrazu, akce i smyslu budou muset vykoupit dávkou buddhistické trpělivosti. Aktuální a originální komentář k banalitě medializované reality, k často absurdním podobám novodobého hrdinství.
  • Americký gangster (Ridley Scott, USA 2007)
    Rovnováha na konci roku k Skryté identitě Martina Scorseseho. Podobná energie, podobná preciznost, vřelejší a vypravěčsky klasičtější. Potemnělost násilí a organizovaného zločinu tentokrát v 70. letech, jejichž stylovost a atmosféru Scott rekonstruuje s maximální vášní.

Jaromír Blažejovský

  • 1. 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu, Rumunsko 2007)
  • 2. Papír bude modrý (Radu Muntean, Rumunsko 2006)
  • 3. California Dreamin’ (Cristian Nemescu, Rumunsko 2006)
  • 4. Armin (Ognjen Sviličic, Chorvatsko, Německo, Bosna a Hercegovina, 2007)
  • 5. Jak jsem strávil konec světa (Catalin Mitulescu, Francie, Rumunsko 2006)
  • 6. Ten druhý (Ariel Rotter, Argentina, Francie, Německo 2007)
  • 7. Skryté paprsky slunce (Lee Chang-dong, Jižní Korea 2007)
  • 8. Hlava kance (Otakar Vávra, ČR 2007)
  • 9. Mutant (Bong Joon-ho, Jižní Korea 2006)
  • 10. Gympl (Tomáš Vorel, ČR 2007)

Zvláštní zmínky:

  • Kinoautomat: Člověk a jeho dům (Radúz Činčera, ČSSR 1966, obnovená premiéra 2007)
  • Glauber Rocha retrospektiva, Paloma Rocha & David Čeněk, Letní filmová škola 2007
  • Sergiu Nicolaescu colectia, 21 DVD, Pro Video, Rumunsko 2006–08?

Konstatuji rozčarování ze vzdouvající se vlny filmů, které se tváří jako Velké Globální Kultovní Umění, ale podobny korábům ze sirek uvnitř lahví dávají na odiv toliko svou nepochybnou kutilskou pracnost: Babel (Alejandro Gonzáles Inárritu, Francie, USA, Mexiko 2006), Inland Empire (David Lynch, USA, Polsko, Francie 2006), Jasminum (Jan Jakub Kolski, Polsko 2006), Grindhouse: Auto zabiják (Quentin Tarantino, USA 2007), Taxidermia (György Pálfi, Maďarsko 2006), Mléčná dráha (Benedek Fliegauf, Maďarsko 2007) a mnoho jiných.

Kamila Boháčková

  • Mléčná dráha (Benedek Fliegauf, Maďarsko 2007)
  • 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu, Rumunsko 2007)
  • Marie Antoinetta (Sofie Coppolová, USA, Francie, Japonsko 2006)
  • Druhá liga (Martin Ježek, ČR 2007)
  • Hamaca Paraguaya (Paz Encinaová, Paraguay, Argentina, Nizozemí, Rakousko, Francie 2006)
  • Les truchlení (Naomi Kawase, Japonsko 2007)
  • Mister Lonely (Harmony Korine, Velká Británie, Francie, Irsko, USA 2007)
  • Srdce (Alain Resnais, Francie 2006)
  • Let červeného balónku (Hou Hsiao Hsien, Francie 2007)
  • Tajemství (Claude Miller, Francie, Německo 2006)
  • Rozhovory s mým zahradníkem (Jean Becker, Francie 2006)
  • Touha, opatrnost (Ang Lee, USA, Čína, Tchaj-wan, Hongkong 2007)
  • Albatros (Paul Bush, Velká Británie 1998, česká premiéra 2007)
  • N-Zone (Arthur Lipsett, Kanada 1970, česká premiéra 2007)
  • Moje láska (Alexander Petrov, Rusko 2006)
  • Persepolis (Marjane Satrapi, Vincent Perronaud, Francie 2007)
  • Ratatouille (Brad Bird, USA 2007)
  • Vůně čaje (Michael Dudok de Wit, Nizozemsko 2006)

Otto Bohuš

Top nine 2007

  • 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu, Rumunsko 2007)
  • Bourneovo ultimátum (Paul Greengrass, USA 2007)
  • Černá kniha (Paul Verhoeven, Velká Británie, Nizozemsko, Německo, Belgie 2006)
  • Dexter, 1. a 2. sezona (různí režiséři, USA 2006–2007)
  • Kdo je tady ředitel? (Lars von Trier, Dánsko, Švédsko, Francie, Německo 2006)
  • Útěk z vězení, 1. sezona (různí režiséři, USA 2005–2006)
  • Renesance (Christian Volckman, Francie, Velká Británie, Lucembursko 2006)
  • Vojta (Radka Ševelová, Otto Bohuš, ČR 2007)
  • Zodiac (David Fincher, USA 2007)

Jakub Felcman

9 nejkrásnějších filmů

  • Nesahejte na sekeru (Jacques Rivette, Francie 2007)
  • Les chansons d’amour/ Písně o lásce (Christophe Honoré, Francie 2007)
  • Le prestige de la mort/ Věhlas smrti (Luc Moullet, Francie 2007)
  • Mozartovo Rekviem (Petr Nikl, ČR 2007) - východní příslib!!!
  • Before the Devil Knows You’re Dead/Než se ďábel dozví, že jste mrtví (Sidney Lumet, USA 2007)
  • Il regista di matrimoni/Režisér svateb (Marco Bellocchio, Itálie 2007)
  • Charly (Isild Le Besco, Francie 2007)
  • Východní přísliby (David Cronenberg, Velká Británie, USA, Kanada 2007)
  • Ce que mes yeux ont vu/ To, co mé oči viděly (Laurent Barthillat, Francie 2007)

Klasikové a přísliby

  • Suzanne (Viviane Candasová, Francie 2007) - příslib
  • L’avocat de la terreur/ Advokát teroru (Barbet Shroeder, Francie 2007)
  • La question humaine/ Lidská otázka (Nicolas Klotz, Francie 2007)
  • O Estado do mundo/ Stav světa (kolektivní povídkový film, Portugalsko 2007)
  • Tout est pardonné/ Vše odpuštěno (Mia Hansen-Love, Francie 2007) - příslib
  • Poustevna (Ondřej Provazník, Martin Dušek, ČR 2007) - příslib
  • La fille coupé en deux/ Rozpolcená dívka (Claude Chabrol, Francie 2007)
  • Skryté paprsky slunce (Lee Chang-dong, Jižní Korea 2007)
  • Avant que j’oublie/ Ještě než zapomenu (Jacques Nolot, Francie 2007)
  • Sans moi/ Beze mne (Olivier Panchot, Francie 2007) - příslib
  • Les Amours d’Astrée et Céladon/ Lásky Astry a Seladona (Eric Rohmer, Francie 2007)
  • L’Aimée/ Milovaná (Arnaud Desplechin, Francie 2007)

Nejkrásnější filmy 2006, viděné 2007

  • Volný styl (Boris Chlebnikov, Rusko 2006)
  • Na někoho čekám (Jerome Bonnell, Francie 2006)
  • Zátiší (Jia Zhang-Ke, Čína, Hongkong 2006)
  • Krásná dodnes (Manoel de Oliveira, Francie 2006)
  • Světlo století (Apichatpong Weerasethakul, Thajsko 2006)
  • Psanci (Johnnie To, Hongkong 2006)

Kamil Fila

Bez nároků na pořadí, libovolný snímek z Top 10 bych mohl vidět kdykoli znovu.

  • 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu, Rumunsko 2007) - Realismus, který Češi neumějí. Stísňující, věcné, zdánlivě jednoduché.
  • Bourneovo ultimátum (Paul Greengrass, USA 2007)- Budoucnost akčního filmu. Po skončení máte chuť jít hrozně rychle po ulici a někoho zrubat. Nejlépe s knihou v ruce.
  • Černá kniha (Paul Verhoeven, Velká Británie, Nizozemsko, Německo, Belgie 2006) - Žánrová rozkoš i nečernobílá historická reflexe. Všichni jsou svině, ale ženská se nakonec ukáže jako nejtvrdší.
  • Dokonalý trik (Christopher Nolan, USA, Velká Británie 2006) - Vyprávění, které jasně a předem vysvětlí svůj vlastní trik na diváky, a přesto se jím necháme zmást. Triumf nespolehlivého vypravěčství.
  • Import/Export (Ulrich Seidl, Rakousko 2007) - Politicky angažovaný film, jehož obžaloba společnosti je neheslovitá a přitom tak průrazná. Navíc skvělý příspěvek na téma dokument vs. fikce.
  • Mléčná dráha (Benedek Fliegauf, Maďarsko 2007) - Citát anonymního diváka: „Nejlepší spořič obrazovky, jaký jsem kdy viděl.“ Naprosto souhlasím a brzy si ho nainstaluji.
  • Ratatouille (Brad Bird, USA 2007) - Evokace nefilmového smyslu - chuti a oslava úlohy kritiky. Když Anton Ego pozřel svou „proustovskou madlenku“, plakal jsem.
  • Sunshine (Danny Boyle, Velká Británie, USA 2007) - Od dob Blade Runnera nevzniklo sci-fi s tak dokonalou atmosférou. Není to nová Vesmírná Odyssea, ale spíš pokračování 28 dní poté.
  • Zbouchnutá (Judd Appatow, USA 2007) - Tolik hlubokých pravd o životě v něčem tak sprostém a zábavném tu nebylo léta. Komedie, která vstoupí do dějin.
  • Zodiac (David Fincher, USA 2007) - Opak CSI: trvá to dlouho a na nic se nepřijde. Ale jinak podobně dokonalé, „profesní“ dílo bez emocí.

Druhá desítka (výborné, ale neláká mě tak rychle třetí zhlédnutí):

  • Ex Drummer (Koen Mortier, Belgie, Nizozemsko, Itálie, Francie 2007)
  • Inland Empire (David Lynch, USA, Polsko, Francie 2006)
  • Mister Lonely (Harmony Korine, Velká Británie, Francie, Irsko, USA 2007)
  • Mr. Brooks (Bruce A. Evans, USA 2007)
  • Mutant (Bong Joon-ho, Jižní Korea 2006)
  • Paprika (Satoshi Kon, Japonsko 2006)
  • Skryté paprsky slunce (Lee Chang-dong, Jižní Korea 2007)
  • Ty, který žiješ (Roy Andersson, Švédsko, Německo, Francie, Dánsko, Norsko 2007)
  • Vyhoštění (Andrej Zvjagincev, Rusko 2007)
  • Zátiší (Jia Zhang-Ke, Čína, Hongkong 2006)

Největší utrpení jsem letos prožíval u těchto filmů (řazeno vzestupně podle míry bolesti):

  • Tajnosti (Alice Nellis, ČR 2007), Medvídek (Jan Hřebejk, ČR 2007), ROMing (Jiří Vejdělek, ČR 2007), Gympl (Tomáš Vorel, ČR 2007), Crash Road (Kryštof Hanzlík, ČR 2007). Pokaždé z důvodů, že autoři mají nepřiměřené ambice vzhledem k svému talentu. Zklamáním pro mě byly rovněž Fontána (Darren Aronofsky, USA 2006) a Goyovy přízraky (Miloš Forman, USA, Španělsko 2006).

Zdeněk Holý

Rád bych vyzdvihl tři události ze zcela jiných oblastí audiovize.

  • Film Černá kniha (Velká Británie, Nizozemsko, Německo, Belgie 2006) Paula Verhoevena je syntézou režisérova holandského období a holly-woodské tvorby. Má tedy pevně svázané vyprávění společně se smyslem pro ironii a ostrý sarkasmus. Doplníme-li to důmyslným využitím dobrodružného žánru, jehož nevypočitatelné peripetie slouží jako podklad k obecné úvaze o postavení člověka v dějinách, máme před sebou dílo přesahující meze evropské i americké kinematografie
  • Americké seriály jako Ztraceni, Útěk z vězení, Hrdinové (uvádím jen ty, co se dostanou na naše obrazovky), které ukazují, jak se televizní se-riály staly prestižní produkční a tvůrčí oblastí. Vynikající herci, zkušené a nápadité týmy scenáristů a režisérů. Změní se jednou směr tvůrčích transferů mezi americkou televizí a Hollywoodem?
  • Dokumentární seriál BBC Horizon seznamující s nejnovějšími objevy vědy. Naučné pořady z produkce BBC vědí, jak vzbudit zájem o vědecké informace a jak je zprostředkovat. Dlouhá tradice na poli naučných dokumentů zde přispívá k maximální efektivitě a ekonomičnosti sdělení.

Oto Horák

Těžký výběr, velice dobrých nových filmů (a to jen hraných a dlouhometrážních) jsem viděl dvakrát až třikrát tolik. Pořadí neurčuji, nejde o sportovní disciplínu.

  • Hamaca Paraguaya (Paz Encinaová, Paraguay, Argentina, Nizozemí, Rakousko, Francie 2006)
  • Hana (Hirokazu Kore-eda, Japonsko 2006)
  • Les truchlení (Naomi Kawase, Japonsko 2007)
  • Na mou paměť (Saverio Costanzo, Itálie 2007)
  • Nesahejte na sekeru (Jacques Rivette, Francie 2007)
  • Nový svět (Emanuele Crialese, Itálie, Francie, 2006)
  • Sny prachu (Laurent Salgues, Burkina Faso, Kanada, Francie, 2007)
  • Sto hřebů (Ermanno Olmi, Itálie, 2007)
  • Yumurta/ Vejce (Semih Kaplanoglu, Turecko, Řecko, 2007)
  • Zátiší (Jia Zhang-Ke, Čína, Hongkong 2006)

Milan Klepikov

Slušný ročník, pokud se člověk dokázal úspěšně vyhnout kinematografomanům a „zaručeným“ artovým tipům. V tomto slalomu jsem letos upadl jen dvakrát: nejdřív na Febiofestu při Sissakově díle Bamako (nebylo by už na čase vyhlásit konec doby hájení pro uvědomělé filmaře černé Afriky?) a pak v létě, když jsem se prozlobil skoro tříapůlhodinovým, rovněž halasně vychváleným filmem Pascale Ferranové Lady Chatterley (ve Varech byla Lady o necelou hodinu kratší, ale pochybuji, že jí to pomohlo). Pak přišlo černé pondělí 30. 7. a s ním oživení starých otázek: Co bude s kinematografií dál, až skončí postmoderní prázdniny... Filmů, které dávají naději, byla i letos jenom hrstka, ale to je v pořádku. filmy mladých tvůrců

  • 1. Les truchlení (Naomi Kawase, Japonsko 2007)
  • 2. Honor de cavalleria/ Don Quijote (Albert Serra, Španělsko 2006)
  • 3. Světlo století (Apichatpong Weerasethakul, Thajsko 2006)
  • 4. Montag kommen die Fenster/ Okna přijdou v pondělí (Ulrich Köhler, Německo 2006)
  • 5. Mutant (Bong Joon-ho, Jižní Korea 2006)
  • 6. s výhradami: Mír s tuleni (Miloslav Novák, ČR 2007)

nejlepší filmy viděné roku 2007 (bez věkové hranice)

  • 1. Nesahejte na sekeru (Jacques Rivette, Francie 2007)
  • 2. Ty, který žiješ (Roy Andersson, Švédsko, Německo, Francie, Dánsko, Norsko 2007)
  • 3. Srdce (Alain Resnais, Francie 2006)

K této mé letošní favorizované trojici připojuji ještě následujících devět pozoruhodných:

  • 4. Krásná dodnes (Manoel de Oliveira, Francie 2006)
  • 5. Let červeného balónku (Hou Hsiao Hsien, Francie 2007)
  • 6. Les truchlení (Naomi Kawase, Japonsko 2007)
  • 7. Inland Empire (David Lynch, USA, Polsko, Francie 2006)
  • 8. Záviš, kníže pornofolku pod vlivem Griffithovy Intolerance a Tatiho prázdnin pana Hulota aneb Vznik a zánik Československa (1918–1992) (Karel Vachek, ČR 2006)
  • 9. Podzimní zahrady (Otar Ioseliani, Rusko, Itálie, Francie 2006)
  • 10. Honor de cavalleria/ Don Quijote (Albert Serra, Španělsko 2006)
  • 11. Světlo století (Apichatpong Weerasethakul, Thajsko 2006)
  • 12. Chacun son cinéma/ Každému jeho kino (Francie 2007) pouze epizody Manoela de Oliveiry, Thea Angelopulose a Hou Hsiao Hsiena

Radomír D. Kokeš

v abecedním pořadí

1. desítka

  • 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu, Rumunsko 2007)
  • Americký gangster (Ridley Scott, USA 2007)
  • Bourneovo ultimátum (Paul Greengrass, USA 2007)
  • Černá kniha (Paul Verhoeven, Velká Británie, Nizozemsko, Německo, Belgie 2006)
  • Dokonalý trik (Christopher Nolan, USA, Velká Británie 2006)
  • Ji quan bu ning/ Jen jednou nohou na zemi (Daming Chen, Čína 2006)
  • Rescue Dawn/ Zachraňte úsvit (Werner Herzog, USA 2006)
  • Souboj stratégů (Jacob Cheung, Hongkong, Čína, Jižní Korea, Japonsko 2006)
  • Vyšetřování nočních můr (Shinya Tsukamoto, Japonsko 2006)
  • Zodiac (David Fincher, USA 2007)

2. desítka

  • Dopisy z Iwo Jimy (Clint Eastwood, USA 2006); Kauza CIA (Robert De Niro, USA 2006); Královna (Stephen Frears, Velká Británie 2006); Mutant (Bong Joon-ho, Jižní Korea 2006); Hamaca Paraguaya (Paz Encinaová, Paraguay, Argentina, Nizozemí, Rakousko, Francie 2006); Redigováno (Brian de Palma, USA 2007); Sunshine (Danny Boyle, Velká Británie, USA 2007); Špinavé ulice (Ha Yu, Jižní Korea 2006); Zběsilý útěk (Wayne Kramer, USA 2006); Životy těch druhých (Florian Henckel von Donnersmarck, Německo 2006)

Jan Křipač

v abecedním pořadí

  • 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu, Rumunsko 2007)
  • Grindhouse: Auto zabiják (Quentin Tarantino, USA 2007)
  • Inland Empire (David Lynch, USA, Polsko, Francie 2006)
  • Les truchlení (Naomi Kawase, Japonsko 2007)
  • Let červeného balónku (Hou Hsiao Hsien, Francie 2007)
  • Mutant (Bong Joon-ho, Jižní Korea 2006)
  • Nesahejte na sekeru (Jacques Rivette, Francie 2007)
  • Východní přísliby (David Cronenberg, Velká Británie, USA, Kanada 2007)
  • Zátiší + Dong (Jia Zhang-Ke, Čína, Hongkong 2006)
  • Zodiac (David Fincher, USA 2007)

Karel Och

  • Marie Antoinetta (Sofie Coppolová, USA, Francie, Japonsko 2006)
  • Mister Lonely (Harmony Korine, Velká Británie, Francie, Irsko, USA 2007)
  • Můj bratr je jedináček (Daniele Luchetti, Itálie, Francie 2007)
  • Nový svět (Emanuele Crialese, Itálie, Francie 2006)
  • The Savages (Tamara Jenkinsová, USA 2007)
  • Srdce (Alain Resnais, Francie 2006)
  • La graine et le mulet/ Tajemství zrna (Abdel Kechiche, Francie 2007)
  • Problém s komáry a jiné příběhy (Andrej Paounov, Bulharsko 2007)
  • Désengagement/ Stažení (Amos Gitai, Německo, Itálie, Izrael, Francie 2007)
  • Nightwatching/ Noční hlídka (Peter Greenaway, Kanada, Francie, Německo, Polsko, Nizozemsko, Velká Británie 2007)
  • Strange Culture (Lynn Hersman-Leeson, USA 2007)

Dominika Prejdová

Největší filmový zážitek: Paranoid Park (Gus Van Sant, Francie, USA 2007)

A další abecedně bez pořadí:

  • 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu, Rumunsko 2007)
  • Alexandra (Alexander Sokurov, Francie, Rusko 2007)
  • Bourneovo ultimátum (Paul Greengrass, USA 2007)
  • California Dreamin’ (Cristian Nemescu, Rumunsko 2006)
  • Černá kniha (Paul Verhoeven, Velká Británie, Nizozemsko, Německo, Belgie 2006)
  • Inland Empire (David Lynch, USA, Polsko, Francie 2006)
  • Kruhy pod očima (Tsai Ming-liang, Rakousko, Francie, Tchaj-wan 2006)
  • Lady Chatterley (Pascale Ferranová, Francie, Belgie 2006)
  • The Man from London/ Muž z Londýna (Béla Tarr, Maďarsko, Německo, Francie, Velká Británie 2007)

Aleš Stuchlý

15 nejlepších filmů roku 2007

Málokterá sezona bývá tak vydařená jako ta letošní. Šest snímků se pro mě i při uplatnění absolutních nároků natěsno přiblížilo genialitě. V abecedním pořadí:

  • 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu, Rumunsko 2007)
  • Import/Export (Ulrich Seidl, Rakousko 2007)
  • Let červeného balónku (Hou Hsiao Hsien, Francie 2007)
  • Mléčná dráha (Benedek Fliegauf, Maďarsko 2007)
  • Skryté paprsky slunce (Lee Chang-dong, Jižní Korea 2007)
  • Ty, který žiješ (Roy Andersson, Švédsko, Německo, Francie, Dánsko, Norsko 2007)

Přestože jsem neměl možnost vidět další tituly, které by mým anketním žebříčkem pravděpodobně ještě zacloumaly (zejména novinky Bély Tarra, Alexandra Sokurova, Guse Van Santa a bratří Coenů), přikládám šest výrazných filmů, které ani při dílčích výhradách nelze opomenout a k tomu tři překvapivé distribuční pumy:

  • Bamako (Abderrahmane Sissako, USA, Mali, Francie 2006)
  • Ex Drummer (Koen Mortier, Belgie, Nizozemsko, Itálie, Francie 2007)
  • Kruhy pod očima (Tsai Ming-liang, Rakousko, Francie, Tchaj-wan 2006)
  • Mister Lonely (Harmony Korine, Velká Británie, Francie, Irsko, USA 2007)
  • Období sucha (Mahamat Saleh-Haroun, Francie, Belgie, Čad, Rakousko 2006)
  • Podzimní zahrady (Otar Ioseliani, Rusko, Itálie, Francie 2006)

+

  • Grindhouse: Auto zabiják (Quentin Tarantino, USA 2007)
  • Bourneovo ultimátum (Paul Greengrass, USA 2007)
  • Marie Antoinetta (Sofie Coppolová, USA, Francie, Japonsko 2006)
Zpět

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Hranice fikce

55 / leden 2008
Více