Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Téma: Sebereflexivita ve filmu

téma: Sebereflexivita ve filmu / Helena Bendová

Téma: Sebereflexivita ve filmu

Filmová sebereflexivita je spjata s filmy, které se snaží rozličnými způsoby a za různými účely reflektovat sebe sama. Sebereflexivní snímky více či méně rezignují na vytvoření dokonalé „iluze reality” a upozorňují diváka na to, že jsou obrazem, vyprávěním, dílem, které vytvořil určitý autor či produkční podmínky, artefaktem, který souvisí s jinými filmovými díly a směry, s kinematografickou institucí jako takovou atd. Tematizace sebe sama bývá spojována především s modernistickými díly světové kinematografie používajícími sebe-zrcadlení často coby zcizující efekt upozorňující nás na zrádnou umělost, konstruovanost filmového světa a vyprávění, nicméně kritika reprezentace a konvencí spjatých s filmovým dispozitivem není jediným způsobem, jak a proč byla v průběhu filmových dějin sebereflexivita rozvíjena. Mnohým tvůrcům slouží k dosažení komických efektů, pro jiné se stala prostředkem pro až hororové znejistění diváka, jiní ji používají k vytváření komplikovaných filmových labyrintů pohrávajících si s hranicí mezi fikcí a realitou atd. Sebereflexivita díky tomu náleží k nejstálejším a zároveň nejproměnlivějším fenoménům kinematografie, čehož důkazem jsou sebereflexivní filmy Bustera Keatona, Charlese Dekeukeleira, Dzigy Vertova, Maxe Ophülse, Orsona Wellese, Jeana-Luca Godarda, Vilgota Sjömana, Alaina Resnaise, Luise Buňuela, Michaela Snowa, Miklóse Jancsóa, Raoula Ruize, Larse von Triera, Apichatponga Weerasethakula či některé „distancovanější” žánry typu muzikálu, parodie a filmu ve filmu...

V rámci tématu naleznete několik článků zkoumajících sebereflexivitu na obecné rovině: úvodní text Glorie Withalmové podrobně představuje, jakých různých forem může sebereflexivita ve filmu nabývat. Eliška Děcká se ve svém článku zaměřuje speciálně na animovaný film, aby ukázala, jak jsou v něm sebereflexivní prostředky používané velmi svébytným způsobem. Jakub Kučera ve svém textu inspirovaném kognitivní psychologií analyzuje, jak tento fenomén působí na diváka. Zbylé tři texty se zaměřují na rozbor jednotlivých snímků, přičemž odhalují, jaké pozoruhodné tematické, formální i recepční efekty mohou sebereflexivní díla přinášet.

Přečteno 7231x

Článek vyšel v časopise Cinepur #52, červen 2007.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.7 /7

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #114

#114

prosinec 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba

Cool televize / Generace X a Y v kontextu proměn televizního vysílání

Vykročit mimo střední proud / Metody alternativní distribuce dokumentárních filmů

Dokumenty na maloměstě / Několik příkladů ze současné praxe jednosálových kin

Jak chutná pendrek s mexickou omáčkou / Co říká nativní reklama o Netflixu a HBO

Jak prodat film? Anketa s filmovými distributory a producenty


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Steven Soderbergh / Experimentující samouk v Hollywoodu

Skici teorií her / Od procesu civilizace k elektronickým fikčním světům

Ukradené obrazy / Exkurz k teoretickým počátkům genderového zkoumání filmu

Editorial č.60 / Hranice interpretace

Neostré hranice filmového herectví / Obecné vymezení a jejich meze


RUBRIKY

anketa (22) / český film (71) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (120) / editorial (88) / fenomén (67) / festival (56) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (110) / komiks (10) / kritika (713) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (613) / objev (3) / pojem (36) / portrét (5) / profil (96) / reflexe (24) / report (95) / rozhovor (151) / scénář (4) / soundtrack (35) / téma (836) / televize (85) / tisková zpráva (1) / událost týdne (193) / video (2) / videoart (16) / videohra (52) / web (40) / zoom (149)

Cinepur #52 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #52, červen 2007

Z obsahu tištěného čísla:

Zodiac / This is Fincher speaking (Jan Hlubek, kritika)

Marie Antoinette / Ztraceno v pohledu (Kamila Boháčková, kritika)

Návrat Křižníku / Dekonstrukce filmové reality aneb prolnutí duší a světů (Kamila Procházková, téma)

Benedek Fliegauf / Hypnotocký stav je smyslem kinematografie (Zdeněk Holý, rozhovor)

Grindhouse: Auto zabiják (Kamil Fila, minikritika)

Editorial č.52 (Kamil Fila, editorial)

+ více...